Mach3+PCI kontrollerkort?
Mach3+PCI kontrollerkort?
Kan man montera ett kontrollerkort med paralellport i en ny dator som kör Windows7 64bit?
Typ detta. http://www.inet.se/produkt/5400102/para ... 1-port-pci
Funkar detta med Mach3?
Typ detta. http://www.inet.se/produkt/5400102/para ... 1-port-pci
Funkar detta med Mach3?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3+PCI kontrollerkort?
Nej! Ska du köra med W7 64 bits OS så är det extern pulsgenerator som gäller typ KFlop. Nu har även Dynomotion släppt en stegmotordriver KStep.
Aj då det var surt. Kanske kolla efter någon begagnad burk då.
Hur står sig Kstep mot Geco540? För nackdelar? Finns det i Sverige?
Sen är det olika Mach3 beroende om det är 32 eller 64bit?
Hur står sig Kstep mot Geco540? För nackdelar? Finns det i Sverige?
Sen är det olika Mach3 beroende om det är 32 eller 64bit?
- tecno
- Kontakt:
Mach3 finns bara i en variant dvs 32 bit.
KStep / G540 för tidigt att svara på då den just har släppts. Läs mera på www.dynomotion.com
Jag överväger att byta mina Geckos mot KStep (har redan en extra KFlop)
Finns ingen ÅF till Dynomotion ännu här.
KStep / G540 för tidigt att svara på då den just har släppts. Läs mera på www.dynomotion.com
Jag överväger att byta mina Geckos mot KStep (har redan en extra KFlop)
Finns ingen ÅF till Dynomotion ännu här.
Detta var ju lite intressant nu när jag går i tankarna att bygga cnc. Förstår jag det rätt att om man kör Kstep med Kflop så fungerar det att köra på 64 bitar via USB med mach3? läste lite på www.dynomotion.com men tyckte det var lite luddigt.
Ja. Mach3 består av två delar, dels själva programmet (Mach3) och dels den drivrutin för LPT-porten som programmerar om timern på moderkortet och låter Mach3 spotta ut steg- och riktningssignaler i hög hastighet. Mach3 funkar utmärkt på 64-bitars operativsystem men den speciella drivrutninen gör inte det.
Så om man måste köra 64-bitars OS så måste man måste man köra med någon form av motion controller som t.ex KFlop, Smoothstepper, DSPMC (och kanske Centipede (men den är jag lite osäker på)).
Ur Mach3's perspektiv finns det absolut inga fördelar med att köra 64-bitars OS.
Så om man måste köra 64-bitars OS så måste man måste man köra med någon form av motion controller som t.ex KFlop, Smoothstepper, DSPMC (och kanske Centipede (men den är jag lite osäker på)).
Ur Mach3's perspektiv finns det absolut inga fördelar med att köra 64-bitars OS.
Ok, det låter ju smidigt. Men om man nu skulle köra med parallelporten och har 64-bitars operativsystem på datorn är det då bara att installera en 32-bitars istället? Och använda det kortet som MathiasP länkade eller hänger det på hårdvaran också?
- tecno
- Kontakt:
Håll er till den minimi rekommendationen som finns på www.machsupport.com, längst ner på första sidan har jag för mig.