AT kommando (GSM) för tid o datum?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ristomemo

AT kommando (GSM) för tid o datum?

Inlägg av ristomemo »

Finns det något AT kommando för GSM modem för att få fram tid o datum? Har försökt att googla men lyckas inte hitta något tyvärr.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: AT kommando (GSM) för tid o datum?

Inlägg av Icecap »

På modemet jag använder finns det ett sådant kommando - men datum & tid utgår ifrån de värden man skriver in själv, de hämtas inte från nätverket. Faktisk har inte GSM-nätverket den information till enheterna efter vad jag vet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alla mina senaste mobiler har kunnat ställa tiden från operatörens nätverk. Även de mobiler som inte haft GPRS eller 3G.

Lite googlande visar att det nog kan vara en variant av AT#NITZ som ska användas för att synka modulens klocka mot nätverkets tid.

Sen tror jag man använder AT+CCLK för att läsa tiden (det kommandot kan även ställa tiden, men då tappar man ju synkningen mot nätverket).

Möjligen är det så att AT#NITZ är tillverkarspecifikt?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nu börjar det som väntat komma lite matnyttigt. Misstänker också att det är beroende på tillverkare. Får hoppas att de gsm moduler jag har liggande stödjer det, trots att de inte tagit med det i sina manualer. Har bla ett par nokia 30 som köptes av forumisten johanruben för något år sedan, och ev någon siemens *35* eller något liknande.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kollade lite och det kan vara värd att kolla på AT+WOPN. Tydligen kan den ge ett +WIND-svar där det verkar ingå datum och tid... så då lärde jag lite idag också! Kul!

NITZ betyder "Network Information & Time Zone"
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nerre skrev: Sen tror jag man använder AT+CCLK för att läsa tiden (det kommandot kan även ställa tiden, men då tappar man ju synkningen mot nätverket).
Det fungerar för att ställa o avläsa tiden. Tyvärr har jag inte fått synkning mot nätet att fungera på min siemens mc35i.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har stött på en annan fundering pdferna inta har kunnat svara på. På en telefon kan man ju trycka *120# för att kolla saldo på telia kontantkort. Hur gör man det via at kommandon?

EDIT: Svarar mig själv på den. Lättare att hitta info när man lär sig att det kallas USSD. För telia gör man då AT+CUSD=1,"*120#"
ristomemo

Re: AT kommando (GSM) för tid o datum? (nu också SMS>email)

Inlägg av ristomemo »

Börjar bli en monolog men fick en nytt problem. Önskar att från min PIC som kommer att kopplas mot gsm-modemet kunna skicka email. Har för mig att telia hade en tjänst för det förr i alla fall. Man börjar smset med mailadress följt av mellanrum och meddelande och så skickar man det till ett speciellt nr. Känner någon till om detta fortfarande finns kvar?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Inte det du frågade om precis, men en annan tjänst smo gör samma sak (Jag har ej testat den). Problemet med sådana gratistjänster är ju att de plötsligt försvinner eller byter nummer utan förvarning:

SMS to Email - Email from your Mobile by SMS
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har sett den, inte provat. Men blir inte smskostnaden högre till ett utländskt nr? Har skickat en fråga till telia, men det tar ju ett tag o få svar (orkar inte sitta i telefonkö för den icke brådskande frågan). Telias bolag i tallin har en sådan tjänst, så telia i Sverige borde ju ha samma tycker man, https://www.emt.ee/en/sonumid/sms-e-pos ... 9651-tab-2

Kan bjuda på lite bakgrundsinfo varför jag vill maila via sms. GSM modulen ska fungera som larmsändare, men vill inte bli väckt mitt i natten av icke kritisk larminfo. Bla att saldot på kontantkortet börjar bli lågt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du kan låta modulen dröja med icke-kritiska larm till t.ex. 07.00 på morgonen om det är efter 23.00 t.ex. ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det blir svårt utan någon synk. av klockan vid strömavbrott. En RTC-krets är ingen säkerhet heller, de går oftast en aning fel varför någon form av synkronisering bör ske lite då och då.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

ristomemo skrev:Börjar bli en monolog men fick en nytt problem. Önskar att från min PIC som kommer att kopplas mot gsm-modemet kunna skicka email. Har för mig att telia hade en tjänst för det förr i alla fall. Man börjar smset med mailadress följt av mellanrum och meddelande och så skickar man det till ett speciellt nr. Känner någon till om detta fortfarande finns kvar?
I vissa telefoner iaf förr var dte vanligt att sms kunde skickas som fax,mail,personsökartjänst och allt möjligt( i telias nät).
Vad jag kommer ihåg :?: så kunde man även börja sms med speciella prefix för att få till detta

Ha för att mig att det var via den ordinarie sms centralen också - ring telia och kolla

Edit

Jo i begynnelsen gick det även att använda konkurenternas sms centraler och allt möjligt
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

jesse skrev:Du kan låta modulen dröja med icke-kritiska larm till t.ex. 07.00 på morgonen om det är efter 23.00 t.ex. ?
Det var plan nr 1. Men eftersom MC35i inte vad jag hittat klarar av att synca tiden mot GSM nätet så måste en man manuell ställ tiden, antingen till GSMmodulen (nollas i så fall vid hårdvarureset) eller med extern RTC klocka (mer hårdvara). Hade tänkt slippa det.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Biker skrev: Ha för att mig att det var via den ordinarie sms centralen också - ring telia och kolla
Som jag skrev har jag ställt frågan till telia via webben, orkar inte sitta i telefonkö och blir kopplad fram o tillbaka för att få svar lite snabbare.
Skriv svar