Första kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pheer
EF Sponsor

Första kretskortet

Inlägg av pheer »

Jag har nu designat mitt första kretskort. Det är ett kort för en av usb-picarna som jag tänkte experimentera med. Lite feedbak vore trevligt
(spänningsregulatorn är isolerad och ska inte skruvas)
Bild
Senast redigerad av pheer 25 mars 2012, 21:06:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ett jordplan saknas, inte minst under och runt kristallen och andra högfrekventa signalbärare.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag tänkte lägga till det sen för att det inte skulle vara för svårt att se, ska ev. göra lite småjusteringar också
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag misstänker att du har vänt RJ11-kontakten (till ICSP?) fel. Den är vänd inåt kortet...
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

oops, tackar för det!

Japp det är för icsp (RJ12), slog till på en icd2 när microchip hade gratis frakt och 10%
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag skulle rekomendera att du placerade regulatorns kondensatorer ( 17, 18 ) närmare regulatorns ben, lite långa anslutningar när du skulle kunna sätta dom på andra sidan om den.

En 5v6 zenerdiod över mikrodatorn (Vcc-Vdd), så håller den ett litet tag längre om man kopplar lite fel när man labbar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag tycker det verkar helt schysst om man fixar till det de andra sa... men jag har en del whine på hur ledarna är dragna om du orkar höra på det? :lol:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

sen så har du vinklar som är mindre än 90 grader vilket kan ge etsfällor, ingen stor sak, men nästan alltid kan man undvika vinklar på under 90 grader och varför då inte lika gärna göra det ?
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Tack för alla tips! Jag ska fixa till det imorn så laddar jag upp en ny bild..
Jag tycker det verkar helt schysst om man fixar till det de andra sa... men jag har en del whine på hur ledarna är dragna om du orkar höra på det?
Jag är i grund o botten perfektionist men eftersom det är första designen så kan man inte förvänta sig för mycket, så shoot chille ;)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vänstra benet uppe på IC:n: vad gör den där 45graders vinkeln där? Hade du tänkt att strömmen skulle kunna ta en genväg om den var på humör för det? :lol:

På vissa ställen har du 90graders vinklar där tre ledare korsar varann. På andra ställen försöker du undvika det. Välj vilket sätt du vill göra på och gör allt på det sättet. Jag tycker personligen att 90graders vinklar är helt okej i den situationen. (exempel: mitt på IC:n är en 90graders vinkel, där det står USB ser det ut som om du försökt undvika 90graders)

Benet till höger: 90graders vinkel... ajabaja

Tredje ledaren från vänster: Den har en lite väl skarp sväng där, snudd på 90graders.

När en ledare gör en U- eller S-sväng bör man försöka ha "hörnen" lika stora om det är möjligt. Ser lite småskumt ut annars. (exempel: precis brevid kondingarna till spänningsstabben)

Mellan kondingarna till spänningsstabben har du också gjort en sån där sträcka där strömmen kan ta två olika vägar.

blablablabla.... Ja, jag tror du fattar vad jag klagar på. Jag kan inte se någon annan typ av fel nu iaf.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Försök undvika skarpa vinklar:
Bild

Mönsterkortstillverkarna gillar inte det, det kan fastna lite etsvätska där. Kanske inte problem här men när man har smala ledare...

Samma sak gäller här, nu är väl inte den här så farlig heller men ska man vara petig :)
Bild
Man ska dra ledaren rakt in mot centrum av hålet så att man inte får små vinklar.

Loopar ska man akta sig för (särskilt om man råkar dra en signal en lång sträcka och kopplar ihop ändarna någonstans):
Bild

Edit: oops ni har visst redan sagt det här men bilderna kan väl inte skada :)

/Johan
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Sådär, nu ser det lite bättre ut:
Bild
Senast redigerad av pheer 25 mars 2012, 21:05:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Om det är ditt första mönsterkort du ska tillverka kan du ju göra kopparbanorna mycket bredare för att få det lite enklare.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag tänkte skicka detta till dalles.tk. Men vartefter så ska jag införskaffa egen utrustning, då ska jag tänka på det...

Någon som har ett förslag på vad man kan fylla ut hörnet med?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag skulle dra om en del ledare för att slippa ha så många mellan pads, bättre att ta en omväg på några mm tycker jag.

De där ledarna är väl mycket mindre än 24 mil va? (tänkte på dalles.tk)
Skriv svar