DC och kortslutningsskydd för högtalare och förstärkare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tekko

DC och kortslutningsskydd för högtalare och förstärkare.

Inlägg av Tekko »

Har skissat lite på en skyddskrets som skyddar förstärkare från kortslutning på utgångarna samt skyddar högtalare från dc offset.

Schema:
Bild

Får se om jag testar detta innan årsskiftet. "Fault" delen är eg inget skydd utan mer en indikator(med en röd lampa på fronten) på att något har havererat, iomed att när denna latch triggas så har utgångstrissorna redan kortslutit endera av överhettning eller ignorering av kortslutningsvarningen, ideen är att ist för att vänta på att säkringar och komponenter ska brinna så klipps strömmen till nätdelen omedelbart när en tillräckligt hög ström(runt 3-6A mätt över emitter resistorerna beroende på deras resistans) flyter genom samtliga utgångstrissor från ena matningen till den andra.

Flyter bara ström från endera matning till utgången så aktiveras dcskyddet som då kommer slå på/av/på/av/på/av en en gul varningslampa tänd på fronten, tills användaren endera vrider ner volymen och/eller stänger av förstärkaren och fixar kortslutningen i kablarna, för låg lastimpedans kan även trigga detta skydd vid lågfrekventa transienter.
rikkitikkitavi

Re: DC och kortslutningsskydd för högtalare och förstärkare.

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag har funderat lite på det där med skyddskretsar.

om det blir fel i stärkaren, typ DC på utgången är den redan rökt. då gäller det att skydda högtalarna.

alltså, bryt strömmen på trafon, ladda ur kondingarna så reder det sig. högtalarna klarar någon sekund.

överströmsskyddet (kortslutnings) måste vara inbyggt i utgångssteget (tex en transistor som tar basströmmen via emittermotstånden)
för att hinna regaera.
annars blir det svårt att skydda mot secondary breakdown, om man kortar utgången med +-50V tex för risken är ju att reläerna svetsar fast också på utgången.

det är svårt att hitta reläer som klarar av att bryta 10-15A som har bra data för audioändamål.
Tekko

Inlägg av Tekko »

detta är baserat på skyddet i en gammal 80'tals stärk jag har, dock har den bara kortslutningsskydd för de övre trissorna. Denna stärk överlevde i förrgår en direkt kortslutning på ena kanalen vid närmare 100-200 watt uteffekt i 4 ohm, genom att kortslutningsskyddet öppnade reläet för dc skyddet i några sek och sonika kopplade bort lasten innan den hade en chans att skada utgångssteget.

Denna stärk har inga VI limiters alls.

mitt schema är en vidareutvecklig av den stärkens kortslutningsskydd som skyddar båda halvorna av utgångssteget ist för bara ena halvan vid en kortis på utgången, eller en för låg lastimpedans, vid 600+ millivolt över emitterresistorerna aktiveras detta skydd och bryter kontakten mellan slutsteg och utgångar.

Ett relä och en dylik skyddskrets är bra mycket snabbare än en säkring.

Om man vill så kan man lägga till en 555 timer med en 10-15 sek delay som triggar fault delen om dc på utgången inte återställs inom den tid en lågfrekvent signal varar eller tiden det tar för kondingarna i signalvägen att laddas up av en dc signal på ingången, detta meddelar då att ena halvan av utgångssteget eller något tidigare i kedjan har pajjat.

När jag har byggt denna så ska jag dema hur den funkar, dc skydds delen har jag redan byggd i en av mina hemgjorda stärk så den biten vet jag funkar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

En lite enklare variant som jag ärligt har snott från yamaha:

Bild
Skriv svar