Hej! Jag är i princip helt grön då det gäller elektronik men arbetar flitigt på att läsa upp grundläggande kunskaper då det verkar riktigt kul och intressant att pyssla med. Jag sitter och funderar på ett litet projekt som skall innefatta en 12V DC motor och vill dela med mig av min hittils klena plan för att se vad experterna har att säga.
Skulle det gå att driva en 12V DC motor med ex. snäckväxel genom att ge den ström via ett nätagg modell DENNA och koppla detta genom en PWM styrning modell DENNA för att i sin tur ha möjlighet att ändra varvtal ?
Jag vet att det är mer komplicerat än såhär, jag vill bara veta om mina inledande tankar och funderingar håller sig någerlunda nära verkligheten! Ni får mer än gärna också dela med er av egna erfarenheter till en vilsen nybörjare.
Tack på förhand för svar!
Mvh
DC Motor, samt styrning och strömförsörjning
Re: DC Motor, samt styrning och strömförsörjning
välkommen till forumet
bör gå bra, men det beror ju med på storleken på motorn
det som är ett litet krux med switchade aggregat är att dom har strömbegränsning som är snabb, så det kan bli för mycket ström även om man inte tror det om man räknar på det, men det brukar funka
bör gå bra, men det beror ju med på storleken på motorn
det som är ett litet krux med switchade aggregat är att dom har strömbegränsning som är snabb, så det kan bli för mycket ström även om man inte tror det om man räknar på det, men det brukar funka
Tack för svaret!
Motorn är tänkt vara i storlek med en vanlig torkarmotor och självklart kommer motorns kapacitet stå i proportion till strömförsörjningen. Då vet jag att jag inte är helt ute och seglar iallafall.
Har du/ni något tips på annan strömförsörjning/agg som kanske lämpar sig bättre än det jag länkade till ?
Motorn är tänkt vara i storlek med en vanlig torkarmotor och självklart kommer motorns kapacitet stå i proportion till strömförsörjningen. Då vet jag att jag inte är helt ute och seglar iallafall.
Har du/ni något tips på annan strömförsörjning/agg som kanske lämpar sig bättre än det jag länkade till ?
beror ju lite på vad du ska göra med det, om det går tungt och så vidare
men du kommer troligen inte undan billigare än med det du länkar till
om du inte hittar skrot, vilket jag brukar annvända allt för ofta
en trafo , likriktarbrygga och en större konding, några säkringar och strömbrytare så har man grunden för ett ok agg
fördelen med ett vanligt agg är att man oftast kan överlasta det lite i korta stunder och mycket överlast i tiondelssekunder
men du kommer troligen inte undan billigare än med det du länkar till
om du inte hittar skrot, vilket jag brukar annvända allt för ofta
en trafo , likriktarbrygga och en större konding, några säkringar och strömbrytare så har man grunden för ett ok agg
fördelen med ett vanligt agg är att man oftast kan överlasta det lite i korta stunder och mycket överlast i tiondelssekunder