Driva Smart phone-skärm med en dator
Driva Smart phone-skärm med en dator
Har lite funderingar på om det skulle gå att driva en skärm från en smartphone (typ IPhone, någon Samsung eller liknande) med grafikkortet på en dator (VGA eller DVI/HDMI)?
Vad jobbar dessa små skärmar med för gränssnitt för bilden?
Har ni hört talas om någon som lyckats med detta? Har googlat en hel del utan någon lycka.
Vad jobbar dessa små skärmar med för gränssnitt för bilden?
Har ni hört talas om någon som lyckats med detta? Har googlat en hel del utan någon lycka.
Re: Driva Smart phone-skärm med en dator
Tips sök på iPhone PCB, läs typnummret från bilden, sök på typnummret
Dessa skärmar har endera nåt ovanligt seriellt interface vars data ej finns tillgängligt för allmänheten eller samma interface som laptopskärmar använder, dvs multibit digital RGB kallat LVDS, dvs du kommer behöva ett SVINDYRT converterkort som omvandlar vga/dvi/hdmi till LVDS.
Det är inte svårare än ett projekt i stil med Minimig.
Hurvida det ger tillräckligt mycket för att genomföra är en annan sak
Hurvida det ger tillräckligt mycket för att genomföra är en annan sak
Jag går bara på vad som sas till mej när jag ville göra nåt liknande en höga med år sen.
Enklaste sättet borde vara att köra typ vlc på smartphonen, fjärrskrivbord från datorn?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Beror väl på displayen. När jag kollade på skärmar så kom jag fram till att det finns en hel del:
LVDS: Som Tekko sa, inte alltför enkelt att koppla sig mot, väldigt komplicerat protokoll
Paralell: Upptäckte jag var väldigt vanligt, verkar väldigt enkelt att prata mot om man väljer rätt skärm.
Digitalt RGB: Stendumt interface som klockar ut/in pixlarna, dock sköter man annan kommunikation via annat interface, eller något jag märkte var vanligt; Paralellt på samma pinnar som RGB-signalerna.
Digitalt YUV Lite mer avancerat gentemot RGB, men hyfsat likt, har inte sett på display, men kan säkert finnas.
LVDS: Som Tekko sa, inte alltför enkelt att koppla sig mot, väldigt komplicerat protokoll
Paralell: Upptäckte jag var väldigt vanligt, verkar väldigt enkelt att prata mot om man väljer rätt skärm.
Digitalt RGB: Stendumt interface som klockar ut/in pixlarna, dock sköter man annan kommunikation via annat interface, eller något jag märkte var vanligt; Paralellt på samma pinnar som RGB-signalerna.
Digitalt YUV Lite mer avancerat gentemot RGB, men hyfsat likt, har inte sett på display, men kan säkert finnas.
LVDS är inte så farligt om man har tillgång till FPGA med dito RAM. Svårigheten ligger snarare i hastigheten, och dom signalproblem som kan uppstå därav.
Förutsättning 1.A är ju att man har datablad annars är man ju rökt direkt 
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om det går bra att använda en annan hyfsat likvärdig liten skärm finns det många små TFT-pekskärmar på eBay från en hundralapp och uppåt, med definierat protokoll, vanligen parallellt (8 eller 16 bitar, tror jag är vanligast).
Jag har gjort ett FPGA projekt i mitt liv, det var ett grafikkort med LVDS, det är exakt samma signaler som analog VGA, så det var bara en fråga om att ta random FPGA VGA kod och skippa analogsteget och sätta dit en anpassning för att matcha signalnivåerna... (och kanske något litet hack till) men så komplicerat protokoll är det inte...13th.Marine skrev: LVDS: Som Tekko sa, inte alltför enkelt att koppla sig mot, väldigt komplicerat protokoll
v-g: Displaytillverkare och datablad verkar vara en kombination som inte riktigt matchar.. Exempelkod brukar vara tydligare, svårare att trassla till engelskaöversättningen då
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Då var det något annat protokoll jag hittade, detta var digitalt iaf =)
EDIT: Adumdum, MDDI hette det =/
EDIT: Adumdum, MDDI hette det =/
LVDS är digitalt det med, men timingen är exakt som för vanliga analog VGAn..
Nja, om den är exakt som VGA vill jag nog inte hålla med om. Ifall jag minns datablad mm korrekt.