Frästips medfräsning/motfräsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasT

Frästips medfräsning/motfräsning?

Inlägg av AndreasT »

Hej!

Har cnc konverterat min zx45 med kulskruvar och servomotorer. Vändglappet i Y är 0.01mm och i X 0.03mm (flex i lagerhuset som skall ordnas).
Har testat att fräsa i aluminium 6082 med 3-skärig 12mm pinnfräs HSS.
Får väldigt dålig yta om man motfräser medans en medfräsning ger mycket bättre yta, dock inte helt bra (se bild). Är detta förväntat? Resulat blir samma oavsett ingrepp och skärdjup.
Man ser att när jag slutat matat och går ut med fräsen är det mycket bättre yta än under själva matningen.
Körde med 2000rpm och 450mm/min i matning. Min fråga är då kan jag förvänta mig bättre yta med kylning och bättre skärhastigheter om man tittar på nedersta bilden, eller är detta vibrationer p.g.a flex i maskinen? 2000rpm och 450mm/min såg bäst ut provade mellan 300-800mm/min samt även med 3000rpm utan förbättring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Re: Frästips medfräsning/motfräsning?

Inlägg av thewho »

Ser ut som det gör när jag fräser oxå :humm: men smörjning är a & o när man bearbetar alu
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej AndreasT,

Det ser ut som om du inte får bort spånorna tillräckligt bra/fort vid motfräsning vilket får till följd att materialet smetar. Det smälter helt enkelt. För övrigt så tror jag du rätt skärhastighet, 2000 RPM och 450 mm/minut är vad skärdata säger för aluminium om man slår i tabeller och räknar fram spindelhastighet och matning.

Mera kylning är förmodligen vad som behövs när du motfräser men det kanske finns bättre förslag från proffsen.

Edit: Prova också vad som händer om du använder en tvåskärig fräs. Möjligen transporterar den bort spånorna bättre.
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

Provade duscha med t-sprit under motfräsningen och resultat blev bättre.
För medfräsning gav det dock försumbar skillnad, några tips?
Skall beställa nya pinnfräsar att testa med.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det räcker egentligen inte att duscha med T-sprit. Kolla gärna på tuben hur de gör i stora cnc-maskiner. Det öser ofta på skärvätska med fullt tryck för att både smörja och kyla. Man bör förresten vara lite försiktig med att använda t-sprit ty det blir ganska eldfängt när det förgasas då det kommer i kontakt med värmen från fräsningen. Det är bättre att kyla med vatten blandad med en skvätt diskmedel för att få bort ytspänningen i vattnet.

Att det blev lite bättre med t-sprit vid motfräsning talar för att orsaken till den dåliga ytan beror på att spånerna inte kommer bort tillräckligt fort och att de smälter vid motfräsning. När du medfräser försvinner spånerna snabbare och effektivare redan utan kylning varför t-spriten inte påverkar resultatet.

Har du tillgång till tryckluft kan du prova att kyla med detta. Tryckluften blåser ju dessutom bort de fina spånerna i viss mån också vilket är en fördel för resultatet. Skärdjupet bör ha en viss betydelse för hur fort spånerna kommer väck också förstås.
jaras

Inlägg av jaras »

Dammsugare är ett renare sätt att hålla borta spånorna också. Iallafall i mitt lilla meckrum så är det tråkigt att skicka runt alla spånor med tryckluft.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

En bekant påstod att det alltid är medfräsning som gäller.
Den främsta anledningen var att fräsen inte gräver lika mycket i materialet och man därmed
kan hålla måtten bättre. Kylning/smörjning var han inte mycket för. Däremot tyckte han att en luftstråle
för att hålla spånorna borta är värdefullt.
Han har tillverkat formverktyg i över 40 år, så jag anar att det kan ligga något i det.
Skriv svar