byta polaritet i borstlös fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
[ dr b001 ]

byta polaritet i borstlös fläkt

Inlägg av [ dr b001 ] »

Som ämnet säger: Hur ska jag få en bortslös fläkt att snurra mot sin tänkta riktning? Fråga inte varför, lita på att jag har en bra anledning!

Vad jag har hört är att regleringselektroniken som sitter i fläkten går sönder om man byter polaritet. En lösning skulle vara att man byter polaritet "mellan" själva spolarna och regleringskomponeneterna. Skulle detta fungera? Finns det andra lösningar på problemet?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det räcker inte med att vända på fläkten? :)
Användarvisningsbild
[ dr b001 ]

Inlägg av [ dr b001 ] »

Hade tänkt sätta en vippströmställare som kan växla polaritet och därmed ändra fläktens riktning. Så, nej! - det räcker inte att vända på fläkten!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

troligtvis så får man bryta upp fläkten och ändra om två faser av tre i motorns lindningar, kolla hur den synkar varvtalet med, kanske kan funka

allternativa lösningen är två fläktar en åt varje håll och sedan välja vilken man kör med, fullösning men annvänds i till exempel laddare för varmvattensaculumana( ytterligare ett ord man inte vet hur man ska avsluta :lol: )
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan göras ganska enkelt fast mycket svårt ändå.

Styrningen är en 3-fas drivning och man måste därför kasta om på 2 av fasorna. Sen brukar de fleste att ha 3 st magnedavkännare, 2 av dessa ska såklart byta utgång också och det ska vara "samma 2" som spolerna man byter.

Så det är möjligt och relativt enkelt men det blir pilligt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vilken typ av borstlös motor som det handlar om här, men den sortens borstlös motor som finns i borstlösa fläktar som tex sitter i datorer är inte en 3-fas typ.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det då då? Jag tycker att trefas låter rimligast.
Användarvisningsbild
[ dr b001 ]

Inlägg av [ dr b001 ] »

Det är en sådan fläkt som ska sitta i en dator. Och jag tror inte att det är 3 faser. Jag är inte så hemma på faser men det har väl med att göra hur många sinusvågor man har i en växelströmskrets? Detta gäller en 12V likströmsfläkt som ska sitta i en dator. Den har endast +12V och jord.

Tips från andra källor säger att det bara är att ändra ordningen i vilken spolarna aktiveras. Från att "tändas" 1,2,3,1,2,3... till 1,3,2,1,3,2... Detta borde väl funka?

Är det där med magnetavkännare fortfarande relevant?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> [ dr b001 ]

Det är ju det som är sagt hela tiden!
Växelspänning måste inte vara sinusvåg, även om det är den mest praktiska att arbeta med.
En borstlös fläkt är en synkronmotor (exempelvis 3-fas-motor) där det sitter en enkel "växelriktare" i navet som gör om 12 V likström till 3-fas så man kan driva spolarna till motorn. Om du byter rotationsriktning är det rimligt att även kasta om magnetsensorerna (som också sitter i navet) så att växelriktaren får rätt styrsignaler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att den är 3-fas betyder inte att den ska ha 400Vac 3 fasor, det betyder att motorns typ motsvarer en 3-fas stegmotor i drivning (ungefär). Och tro mig, jag har pillat isär ett antal datorfläkter och samtliga som har varit borstlösa (= alla jag har pillat i) är av 3-fas typen!

Jag roade mig för ett par veckor sedan med att ta spindelmotorn min son pillade ur en CD-läsare och göra ett drivsteg till. Mängden och typen av elektronik motsvarade ganska väl vad man hittar i en borstlös fläkt fast jag tog inte med magnetsensorna och sedan valde jag "lite" högre spänning och varvtal :vissla:

Så den är även en 3-fas motor.

Modellmotorer finns i 3-fas och efter vad jag förstår är de det senaste hotta, effktiva, ett hejdundrande W/g, ganska billiga per W osv.
Användarvisningsbild
[ dr b001 ]

Inlägg av [ dr b001 ] »

Det är ju det som är sagt hela tiden!
Växelspänning måste inte vara sinusvåg, även om det är den mest praktiska att arbeta med.
En borstlös fläkt är en synkronmotor (exempelvis 3-fas-motor) där det sitter en enkel "växelriktare" i navet som gör om 12 V likström till 3-fas så man kan driva spolarna till motorn. Om du byter rotationsriktning är det rimligt att även kasta om magnetsensorerna (som också sitter i navet) så att växelriktaren får rätt styrsignaler.
Ni tänker så..! Då förstår jag *Hurra!*
Är det magnetsensorerna som står för varvräkningen också?
Modellmotorer finns i 3-fas och efter vad jag förstår är de det senaste hotta, effktiva, ett hejdundrande W/g, ganska billiga per W osv.
Vad försöker du uppmuntra mig till här?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt du vill!

Jag hittade en 3-fas modellmotor på 181g med 1800W effekt! 1 Hk är 762W, räkna resten själv! Grymt!!!

Jag antar att magnetsensorerna är till för att den slår på rätt fas i rätt tid och därmed höja effektiviteten mest möjligt samt tillåta fläkten att klara varierande belastningar utan att stalla, om man bara "varvar upp" drivningen utan att säkra sig att motorn verkligen följer med blir det bara varme och vibrationer, ingen rotation.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bara för att en motor är borstlös behöver inte det nödvändigtvis betyda att den då måste vara 3-fasig.

Den borstlösa fläkt som finns till datorer, och som vad jag sett i ett antal fläktar, använder enbart EN hallswitch som utan att gå in på detaljer används för att detektera syd eller nordpol på ringmagneten som finns på insidan av rotorn. Denna switch stänger sen på eller av, med hjälp av 2 transistorer, en av två spolar och får på så vid en rotation av denna magnet. En 3-fas motor kan inte fungera med enbart 2 spolar utan måste ha ett ojämnt antal som är jämt delbart med 3 såsom: 3, 6, 9, 12 osv för att det skall fungera och dessa använder också 3 hallswitchar för att generera dom 3 faserna, utom vissa borstlösa till R/C som inte använder hallswitchar alls. En borstlös datorfläkt har i alla som jag sett haft 2 st spolar lindande på 4 poler. Hur då detta kan vara en 3-fas motor är jag väldigt nyfiken på att få veta.

hittade ett schema på hur dom är uppbyggda: Borstlös
Användarvisningsbild
[ dr b001 ]

Inlägg av [ dr b001 ] »

Det verkar som att det finns borstlösa fläktar av två typer: 3 spolar och 2 spolar. Jag får hoppas att jag får tag i fläktar med 3 spolar. Om jag däremot har otur och får tag i en fläkt med 2st, hur vänder jag riktning då?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja det finns borstlösa motorer med betydligt fler spolar även om dom inte har fler faser för det. Detta är ett exempel på en 3-fas motor jag lindade för några månader sedan men som har 24 spolar.

3-fas 24 pols/spols motor

Men alla dessa spolar är lindade med bara 3 trådar. Generellt så kan man säga så här att om antalet lindande spolar är jämt delbara med 3 så är det med stor sannolikhet en 3-fas motor. Som på bilden: 24 / 3 = 8 -> 3-fas motor.

Jag testade och bytte plats på dom enskilda trådarna som går till dom 4 lindningarna i en helt vanlig dator fläkt, och den snurrade då baklänges. Eftersom jag inte vet vilken sorts fläkt du har så är alltså detta jag skrev baserat på en helt vanlig datorfläkt.
Skriv svar