Strömbegränsning till batteriladdare för eloxering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CPMS

Strömbegränsning till batteriladdare för eloxering

Inlägg av CPMS »

Håller på med eloxering av aluminium och då använder jag en batteriladdare som strömkälla.
Denna laddare är omkopplingsbar mellan 6, 12 och 24V med ett vred för tre effektsteg, max ström vid 24V är 15A.

Vid LCD-eloxering är spänningen inte så noga så länge man ligger runt 15-20V utan det viktiga är att kunna begränsa strömmen, nu brukar jag köra på 12V effektsteg 1 men pga styrkan på svavelsyran blir strömmen lite för hög så jag får minska tiden istället.

Ett sätt är att minska andelen svavelsyra men varför göra det enkelt för sig :) så är nu ute efter något sätt att bygga en strömbegränsare i laddaren, skulle vara fint med något som klarar 0-15A vid 24V.

Någon som har förslag på schema av en ställbar strömbegränsare?

Tänke köra på 24V, ev. använda effektlägena och finjustera strömmen med begränsaren.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Strömbegränsning till batteriladdare för eloxering

Inlägg av prototypen »

Komplettera med elektroniken för ett labaggregat eller bara delen för strömbegränsning.

Det ultimata skulle väl vara en konstanströmgenerator.

Protte
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Att använda en linjär strömregulator 0 - 15 A känns att bli varmt. Jag har en känsla av att batteriladdarna inte har någon laddningskondensator utan det är helvågspulser ut på polskruvarna. Skulle det inte gå att koppla in en tyristor och strömreglering så strömmen blir konstant?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jovisst skulle det gå.

Protte
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tackar för svaren, har inte kollat om det sitter någon glättning i laddaren men det tvivlar jag på.

Hittade ett schema på en 13,8V 0-20A nätdel som jag ska prova att kopiera strömbegränsningen från, har ingen aning hur det fungerar men dom använder en BUZ-11 FET att begränsa med.

Den konstruktionen lär ju inte gilla oglättad spänning på 24V men det får jag se.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du presenterar en ritning så kan vi ju iaf gissa om det fungerar. Det kanske bara behövs glättas för drivningen av elektroniken men strömmen för eloxeringen kan vara oglättad. Att elektroniken ändrar drivningen av transistorerna 100 gånger per sekund är ju ingen panik.

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glödlampor??? :roll: Jag har sett att folk startar upp sina rörförstärkarbyggen med glödlampor i serie med matningsspänningen.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

:D

Här är schemat på hela nätdelen och delen jag tänkte använda är allt till höger om R7, zenern blir 9,1V och P1:s värde får jag ev. prova mig fram till.

Skulle det gå att få detta att fungera är det en smidig lösning.
13 Volt 20 Amp with current limiter.gif
Kopierar in texten ang strömbegränsningen:
There is an adjustable current limiter in parallel for the fixed output, thus supplying adjustable present source for scaled-down currents. This circuit is incredibly straightforward also. You might discover that there is no current sensing resistor. But it is definitely there, inside a type of the Rds-on resistance of the N-channel FET, which basically handles the load cutoff from the supply. The perform of the FET is proven in the diagram 2. When the existing Id is rising, the pressure Uds over the resistance Rds rises especially gradually in the starting, but especially quick immediately after the knick. This means, that just before the knick the FET behaves as being a resistor but right after it, works as continuous existing source. The D2, R3 and B-E connection of the Q4 will feeling the Uds voltage with the FET1. When the voltage rises sufficient, the Q4 will shortcut the FET1 gate to mass, and reduce the current circulation via the FET 1 off.

Nonetheless, to allow the FET1 to open, there is particular gate voltage required, which with this case is brought up through the voltage divider consisting of R8, Z1, P1 and R9. So the optimum Gate voltage will probably be the one with the Z1, along with the minimal is going to be around 3V6. The Z1 voltage (Uz1) will therefore establish the max current flowing via the FET one. The diagram two will indicate that for 5 Amps the Uz1 really should be 5V6, and for 20Amps close to 9V6.The Capacitor C4 will determine the “velocity” or the reaction time with the limiter. a hundred uF will make the response time to be about 100ms, and 1n will allow it to be 1us. Inside the created limits, the P1 will restrict the existing output within the array of 15mA to 20A.
Länk till orginalet: http://circuitpowersupply.blogspot.com/ ... rcuit.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Är det inte lättast att köra datoragg, och köra PWM med strömåtergivning? Fast om du behöver 24v..
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

@ Soundbrigade.
Skulle nog funka men lite svårt att ställa in, om jag vill eloxera med ex. 0,8A/dm² och detaljens yta är 5000mm² finns det en formel som talar om hur lång tid det tar för att skapa en viss tjocklek på oxidskiktet. Beroende på om man ska färga detaljen eller inte är det bra att kunna styra oxidskiktets porstorlek och det gör man med strömstyrkan.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Vill helst komma upp i 15-20V så datoraggregat blir lite litet, har ju laddaren stående och den används inte längre för batteriladdning så...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Förstås, om man glättar den och gör samma sak (PWM med strömåtergivning) borde man ju få en ganska effektiv lösning.. Dock vet jag ej hur bra eloxering fungerar med höga frekvenser?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ja det blir nog steg 2 om inte det går att lösa på enklare sätt eller ta trafon + likriktaren och bygga ett hejdundrande labbagg. :)

Ingen aning om det går att eloxera med höga frekvenser, mesta informationen ang, hem-eloxering kommer från Staterna och där verkar 50A labb-aggregat växa på träden.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Man kan ju göra en fuling att seriekoppla 2st datornätagg. bara man inte kopplar in nätjord på det ena.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ganska lätt egentligen:
Bild

Ersätt induktorn med svavelsyran, och ersätt omkopplaren med en FET :)

EDIT: Och ett RC filter på Vfb :)
Skriv svar