Enbart X o Y

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Enbart X o Y

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Idag kom äntligen de två stegmotorerna som jag vänta länge på.
Många och långa sladdar var det
Styrkort och nätdel hade jag sedan tidigare

Nu skulle jag vilja testa på enklast möjliga sätt att funktionen finns mot Mach3

Hur gör jag det bäst? Tacksam för tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Enbart X o Y

Inlägg av H.O »

Jag vet inget om ditt styrkort så....
1) Anslut nätdelen till styrkortet enligt dokumentation.
2) Anslut motorerna till styrkortet enligt dokumentation.
3) Anslut eventuell extern spänning till styrkortet (5V, 12V eller vad det eventuellt behöver (se dokumentation))
4) Anslut LPT-kabeln mellan kort och dator.
5) I Mach3, välj Config -> Ports & Pins -> Motor Outputs och konfigurera enligt dokumentationen för styrkortet, alltså vilken pinne som är steg respektive riktning för de olika axlarna. Glöm inte att sätta respektive axel till Enabled (grön bock i den vänstra kolumnen).
6) I Mach3, tryck på Reset - du ska få en grön ram runt knappen om inte se nedan.
7) Jogga X med höger/vänster-pil och Y med upp/ner-pil. "Räknarna" på skärmen skall "räkna" och motorn borde röra sig.
8 ) Du kan ändra motorhastighet och acceleration i Config->Motor Tuning.

Om det inte går att "Resetta" så går du till Config->Ports & Pins->Input Signals och letar upp EStop (typ i mitten av lista), ändra sedan inställningen för polaritiet (Active Low).

Hastigheten du ställer i (8) är max motorhastighet, den verkliga jog-hastigheten kontrolleras genom att först "ta fram" jog-panelen genom att trycka TAB och sedan justera inställningen Slow Jog Rate. Sen kan du köra max-speed med SHIFT+pil.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har samma kort och har det konfigurerat så att det går köra med (inte mer än så) i Mach3 på min labbdator. Jag kan se om jag kan få ur en konfigurationsfil och skicka till dig, så får du pinkonfiguration mm "gratis".

Edit: Den här borde det vara.
Installera Mach3 och lägg denna filen i Mach3-mappen sedan. Borde redan finnas en fil som heter likadant, bara skriv över i så fall.
http://dl.dropbox.com/u/9371469/Mach3Mill.xml

Kan vara så att jag konfigurerat ändlägesbrytare (kommer inte ihåg hur jag gjorde..) så att det inte går igång tack vare det, i så fall får du stänga av dem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Tackar.
Skall se om jag har ork att koppla upp under de närmsta dagarna.
Jag har ju försetts med några stent!
Men detta skall bli kul säger Lasp.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har också det där kortet. På CDn fanns en steg-för-steg-lista för hur man ställer in mach-programmet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Tackar
Såg nu att det fanns ett par zippade bibliotek också.
Det gäller att hålla reda på alla tåtar och versioner.

Jag skulle ju i första hand bara vilja testa grundfunktioner. men det går säkert bra så här när jag har rett ut alla trådar.
Jag blåser en HP (Pavilion) och lägger in XP först. så kommer Mach3 som ett brev på posten eller som tomten genom skorstenen!
Klurige

Inlägg av Klurige »

Jag köpte ett likadant kort. Klocksignalen är under all kritik på mitt kort. Har du ett oscilloskop bör du kontrollera den och modifiera kortet enligt tipsen jag fick i min tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=56033

Det finns tydligen en par olika versioner av kortet, så det gäller att kontrollera först.

/Robert
Skriv svar