Spänningsfallsmätning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kfba

Spänningsfallsmätning

Inlägg av kfba »

Hej!

När man mäter spänningsfall, exempelvis en strålkastarlampa som har 12,75 volt spänningsfall över sig (dvs potentielaskillnaden)

Om man sedan tar och mäter spänningsfallet i minus-kabeln exempelvis 13,81 volt.

Om man ska ange spänningsfallet gör man det med mätvärdena ovan som är spänningsfallet egentligen, dvs den potentialskillnaden eller "potentialfall"

Eller är det mer korrekt att ange batterispänningen-spänningen vid komponenten
dvs 13,81-12,75= 1,06volt dvs 1,06 volt går förlorad dvs 1,06 spänningsfall?

Vilket är mest korrekt att ange svaret i?

:)
MathiasP

Re: Spänningsfalls mätning

Inlägg av MathiasP »

Spänningsfallet mot vad?
Du får tänka på att du har två ledningar till lampan.
Var mäter du spänningen? Sen när du vet strömmen samt räknat ut resistansen är det enkelt för dig att räkna ut spänningen i ledningen för dig. :wink:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Stopp och belägg, så här kan man inte ställa en fråga. Det finns för många osäkra parametrar omkring vad du egentligen menar.

För det första låter det som en typisk skoluppgift och sådana skall besvaras av eleven själv. Det vi kan göra här i forumet är att vägleda men inte ge dig svar. Börja med ett schema för kretsen du skall mäta på och posta den i tråden. I schemat eller i en förklarande text skall du visa var du mäter de olika spänningarna. Det är först då som det blir tydligt vad du menar, annars blir det svårt för forumets medlemmar att ge dig råd som leder till att du löser uppgiften.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänning fallet över ledningen är just vad det låter som. Spänning över ledningen.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Hmm Labmaster har en poäng. Luktar skolarbete. Speciellt när det är 4e inägget här.
Inget illa menat TS välkommen till forumet. :)
Du ska dock veta att vi inte gärna svarar på skolfrågor. Syftet förstår du säkert. :wink:
Dock kan vi säker leda dig rätt om du kört fast.
Om inte får du förklara ditt problem utförligare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

danei skrev:Spänning fallet över ledningen är just vad det låter som. Spänning över ledningen.
Men det är inte helt självklart för en nybörjare. Vet man inte vad spänning är så kan det vara svårt att förstå sig på det svaret. Men det är alltså så att en spänning i en punkt är alltid relativt till en annan punkt. Således kan man egentligen aldrig säga att "där finns det 13 volt"... Det måste alltid vara i förhållande till en annan punkt. Spänningen är alltså skillnaden i volt mellan två punkter.
kfba

Inlägg av kfba »

kfba skrev:Hej!

När man mäter spänningsfall, exempelvis en strålkastarlampa som har 12,75 volt spänningsfall över sig (dvs potentielaskillnaden)

Om man sedan tar och mäter spänningsfallet i minus-kabeln exempelvis 13,81 volt.

Om man ska ange spänningsfallet gör man det med mätvärdena ovan som är spänningsfallet egentligen, dvs den potentialskillnaden eller "potentialfall"

Eller är det mer korrekt att ange batterispänningen-spänningen vid komponenten
dvs 13,81-12,75= 1,06volt dvs 1,06 volt går förlorad dvs 1,06 spänningsfall?

Vilket är mest korrekt att ange svaret i?

:)
Nej, detta är ingen skoluppgift, utan jag som vart och mätt på min bil ;)
Vad jag har mätt spänningsfallet över en strålkastarlampa och mätt spänningsfallet i minus-kabeln (även + kabeln..)

Jag fick följande värden (dvs spänningsfall)
över lampan 12,75 volt
över minus kabeln 13,81 volt
Över + kabeln 12,85 volt
(batteriladdare var inkopplad därav högre spänning...)

Vad jag undrar är hur det är när man pratar spänningsfall, säger man bara att "minus-kabeln hade ett spänningsfall på 13,81 volt"

Eller ska man ta 13,81 volt-batterispänningen för att få fram själva spänningsfallet? då får man fram hur mycket spänning man "tappat"

vilket sätt är mest rätt att för att ange ett spänningsfall?

Ursäkta om jag var otydlig! :)
Tack på förhand!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> över lampan 12,75 volt
> över minus kabeln 13,81 volt
> Över + kabeln 12,85 volt

Det blir ju nästan 40 V tillsammans. Knappast rimligt.
Du får nog bättre beskriva hur du har mätt, speciellt vad
du menar med att mäta "över" någonting...
kfba

Inlägg av kfba »

exempelvis - kabel

Från lampan till jordpunkt

+ kabel till lampan till jord

"över" menar jag med att mäta exemplevis endast - kabeln (eller lampan/+ kabeln), dvs jag mäter "över" -kabeln
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Så här mäts spänningsfall.
spfall.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej!

Protte skrev sitt inlägg samtidigt som mig och han har illustrerat detta väldigt bra. Om man skall mäta spänningsfallet över en komponent innebär det således att man skall mäta mellan komponentens bägge ändar. Skall du mäta spänningsfallet i minuskabeln så skall du alltså ansluta den röda mätpinnen där minuskabeln ansluts till lampan och den svarta i andra änden precis som du ser i Prottes skiss. Sitter minuskabeln direkt på bilens batteri skall du alltså ansluta den svarta mätpinnen där.

Om du i Prottes bilder benämner de olika spänningsfallen med U1,U2 och U3 samt batteriets spänning med U så får du följande ekvation:

U - U1 - U2 - U3 = 0

Denna ger vid handen att summan av spänningarna U1, U2 och U3 aldrig kan överstiga U. Gör det detta så är det fel på din mätning.

Den stora frågan är väl kanske varför du vill mäta spänningsfallet över minuskabeln?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är Absolut inget konstigt i det. Kontaktfel på jordsidan är inte direkt ovanligt. Men inte det första man letar efter.
kfba

Inlägg av kfba »

Kanske tänker jag fel, men mätningen på bilderna ovan funkar väll inte?
- kabel till minus-polen? blir väll ingen större potentialskillnad?

Tack åter igen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...blir väll ingen större potentialskillnad?

Kanske, men det är den som är viktig/intrtessant.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har man 12,75 volt över lampan som är det enda vettiga mätresultatet så har man inte jordfel.

Om nu kfba mäter enligt min skiss så kommer vi nog att få helt annorlunda siffror att analysera.

Protte

PS

A-mätningen visar egentligen ingenting.
C-mätningen visar inte batterispänningen även om det är väldigt nära.
B-mätningen är väl den enda intressanta då den visar vad lampan får och är det ett extraljus så är det avgörande på räckvidden.

Får inte lampan tillräcklig spänning så får man gå vidare med mätning av spänningsfallet enligt mina ritningar.
Sedan vill ju alla ta ström till extraljus från batteriet men det är bättre att ta det från generatorn som egentligen är den som håller spänningen konstant och uppe.

Man får ett spänningsfall från generatorn till startmotorn och sedan vidare till batteriet.

Protte igen
Skriv svar