Batterifråga, ladda eller inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis

Batterifråga, ladda eller inte

Inlägg av wiklis »

Hej
Min chef och jag har samma typ av bärbar telefon, inköpta vid samma tillfälle.
Jag har min sittade i laddstället alltid, utom när den används såklart.
Han har sin liggande på bordet och laddar den ungefär varannan dag.
Vilket batteri kommer att dö först?
Argument?

Vet inte vad det är för typ av batteri, men telefonerna är inte mer än nåt år gamla (Siemens).

wiklis
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Batterifråga, ladda eller inte

Inlägg av gOry »

Till den de ringer mest?

Behöver nog veta mer om batterityp.
hummel

Inlägg av hummel »

Troligtvis Lipo av någon sort. En smart laddare kommer ladda batteriet fullt och sedan avbryta laddningen så ingen överladdning sker. Så det kommer inte vara någon skillnad i livslängd pga av laddning eller inte.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En viss skillnad lär det ju vara ändå.
I det ena fallet så laddas ju batteriet ur ganska mycket mellan varje laddning, medan den andre laddas det enbart ur litegranna under ett samtal, sen laddas det upp igen.

Vilket som är bäst/sämst vågar jag dock inte svara på.

Och jag gissar på att det är vanliga laddbara AAA-batterier.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Chefens batteri klarar sig längst.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag skulle tro att det först och främst beror på två faktorer: batterityp samt hur smart laddaren är.

Batteriet är antagligen av LiPo-typ och då borde det inte ha någon "minneseffekt". Hade det däremot handlat om NiCd-batterier så hade det varit en reell effekt.

Om laddaren är smart så bryter den laddningen innan batterierna överladdas. Underhållsladdningen borde inte vara på mer än några enstaka mA. Är det en mer korkad laddare så kommer batteriet som konstant laddas att överladdas och därmed tappa effekt.

Min gissning är att blueint har gissat rätt. Jag tror att risken är stor att laddaren konstant överladdar batteriet och därmed går ditt batteri sönder fortare. Fast å andra sidan så kommer chefen att riskera att missa samtal p.g.a. urladdad telefon. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är troligen NiMh, isåfall borde wiklis batteri hålla längst.

Åldrandet är ju enkelt att kolla redan nu. Ladda bägge telefonerna fullt, koppla upp ett internsamtal mellan lurarna och se vilken som dör först.
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

ska kanske testa det.

wiklis
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Batterier brukar ju anges som hur många laddcykler de håller för. Wilkis gör kanske 10 cykler per dag. Chefen 150 per år.

Nej jag tror inte på den teorin själv.

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, chefens batteri kommer ju göra färre cykler, men djupare cykler.

För t.ex. blybatterier spelar djupet på cyklerna roll.
"if you discharge an OPTIMA Yellow Top for example 10%, you can do that over 10'000 times.
If you discharge the battery 50% you can do that about 1'000 times and if you completely discharge the battery (100%) you
can only do it about 350 times."

Gissar att detta gäller för alla batterityper.

I det här fallet, med NiMH, är antagligen slutfasen av laddningen en faktor. Om laddningen termineras med deltaV innebär det att batteriet överladdas varje gång, och det minskar livslängden.

Jag hittade en manual för en Siemens telefon. Enligt den laddas batteriet med C/10. NiMH tål inte C/10 konstant (NiCD gjorde det). Samtidigt är C/10 för lågt för att kunna se en tydlig deltaV. Så jag hoppas det finns någon sorts avkänning av när batteriet är laddat, t.ex. mätning av uttagen energi och sedan mätning av matad energi, eller kanske en konservativ spänningsgräns.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Har svårt att tro det existerar NiMh idag. Lipo är betydligt högre energitäthet.
Sen får man betänka hur frekvent man använder telefonen. Vilken ljusstyrka har du gps osv.

Själv kör jag med att ladda telefonen när jag har tillfälle. Vågar inte säga att detta är det rätta men då har jag batteri när jag behöver det. När det blir slitet, byt eller köp ny telefon. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Bli förvånad, för jag köpte en bärbar telefon senaste i somras, och den hade NiMH-batterier :)

Det var en rätt ny Siemens bärbar IP-telefon
bearing

Inlägg av bearing »

Ja precis, tråden handlar inte om en mobiltelefon, utan en bärbar. Är lösa NiMH AAA-batterier enligt manualen jag läste.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det kostar förmdligen mer att sitta här och diskutera det än att köpa en ny uppsättning batterier om ett par år :)
bearing

Inlägg av bearing »

Japp. Vi bör framöver endast tillåta svar i trådar efter att kostnadsanalys utförts. Jag föreslår att varje tråd automatiskt får en poll: "Är detta ämne kostnadseffektivt att diskutera? Ja/Nej/Vet ej". Först efter att 3 personer och en majoritet röstat Ja går det att skicka svar.
Skriv svar