förstärkarkretsfråga

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

förstärkarkretsfråga

Inlägg av slowfly »

Hej
Jag byggde för ett halvår sedan denna krets
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html
Kan jag använda den till att förstärka ljudet från en mp3 spelare till någon liten högtalare??
...kanske skulle ha kollat det INNAN jag byggde den ;)

//Elias
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst kan du det.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jag upptäkte det oxå!
Det va så att jag råkade etsa kreskortet på fel sida och satte dit komponentenra spegelvänt...men nu lödde jag fast alla komponenter på andra sidan så nu funkar det !!

//Elias
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Är det någon som vet om man kan använda ovanstående krets till att förstärka en elgitarr?
Tänkte bygga en liten portabel förstärkare till elgitarren :D
Typ som denna :
Bild
Fast mycket mindre !!

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Funkar alldeles utmärkt. Kan dock kanske behövas en liten förförstärkare. Signalen ut vid normalt anslag för singlecoil micar brukar ligga runt 30-100mV AC. Vet ej huruvida mycket det är i förhållande till applikationen. Ev filter kanske du vill haockså..

Fast du får ju inte så mycket effekt om du har ett litet batteri.,. (eftersom den skulle vara portabel) Dessutom kan det bli tungt att driva lågohmiga stora högtalare
Fast om du tex har ett bilbatteri eller något kan jag rekommendera att du kliver upp ett steg. Finns en hel uppsjö med olika integrerade förstärkar kretsar

Men som sagt det skulle säkert fungera. Prova att koppla in guran direkt till din lilla förstärkare och se hur det låter.
Senast redigerad av Fritzell 22 juni 2005, 00:00:32, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En elgittar har inte lineout. Det är mycket lägre nivåer.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag mätte med oscilloskop på en elbas med humbuckermic en gång och den låg på ca 40-60mV.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jag kollade runt på internet och hittade flera byggsatser med TDA1518 finns det någon sida med kopplingschema och kretskortslayout??
Såg att TDA1518 va bra som bilstereoförstärkare...

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Databladet finns att hämta här: http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 1518.shtml

Förstlag på monokrets finns längst ner på sid. 9. Verkar vara så extremt lite kringkomponenter så jag betvivlar nästan att det skulle behövas ett mönsterkort :shock:
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

kapar tråden lite om de är okej?

är denna krets okej för att att göra en förstärkare som ska va mellan mp3 och några små högtalare?

någon som har andra förslag på andra enkla kretsar? har så mycke förmig nu så destå mindre de ä destå bättre
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Nedå det är lugnt ;)
Ja jag byggde den första kretsen för att kunna spela musik från mp3 spelare på högtalare tyvärr så kunde jag inte spela så högt för ljudkvaliten sög därför tänkte jag bygga en annan stereoförstärkare istället...

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Vad tänker du använda som spänningskälla?

edit: såg att den använde 9V batteri hehe.. Prova att koppla den till ett kraftigare batteri, tex bilbatteri som klarar att levera mer ström så ska du se att du får betydligt bättre ljud och effekt. Rent teoretiskt tror jag inte du skulle få ut mer än ett par hundra mW från ett 9V batteri...
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jag har ett fritidsbatteri på 12 volt 7 AH som jag ska testa ;)
Man jag undrar lite angående databladet på TDA1518 http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 1518.shtml
Om man tittar på sida 9 på det översta kopplingschemat så står det "input reference voltage" vid pin 4...vad innebär det?? undrar också vad de menar med "internal 1/2Vp" vid pin 12...
Tack på förhand...
//Elas
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det betyder att kretsen delar ner spänningen mellan + och jord ( 0 Volt)

Om nu "plus" i detta fall är 12 V och minus är ju = 0 volt då blir ju 1/2* Vp = 6 V.

signalen skall ju "centreras" kring mitten av matningsspänningarna...är du med?

Edit: stavning
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Japp. Det är altså viktigt att du har kopplingskondensator på ingången så du inte förstör gitarrmicen med DC spänning
Skriv svar