Joystickfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrsxviper

Joystickfråga

Inlägg av mrsxviper »

Hej alla glada

Jag håller på med ett projekt till min åkgräsklippare.

Det är så här att jag använder den till vintern oxå så nu sitter det ett snöblad till den och jag har kopplat in följande saker för att styra bladet upp/ner och i sidled.
Nu måste jag ha dosorna för att manövrera dessa och det blir jäkligt bökigt.
så till min fråga då, Kan jag koppla in en joystick från dom befintliga knapparna på respektive enhet istället?
Har hittat en joystick som inte var så blodigt dyr på elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20473

Jag använder 2st av följande produkt till bladet som jag gjort om.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ton-15367/

är inte så hemma på el men om ni vet om en annan joystick som funkar bättre för ändamålet så kom gärna med förslag.

mvh
Robban
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Joysticks fråga

Inlägg av Klas-Kenny »

Hej och välkommen till EF :waving:

Skruva upp en dosa och fotografera innehållet, så blir det lättare att avgöra om det går bra att byta! :)

Edit: Eller ja, att det går att byta är självklart ("Kan dom så kan jag", så att säga), det är bara en fråga om man behöver någonting runt omkring, och i så fall vad.
mrsxviper

Re: Joysticks fråga

Inlägg av mrsxviper »

Ok ska titta

hur funkar styrningen i joysticken
sitter det 4 brytare eller är det bara 2? alltså en brytare för up/ner och en brytare för höger/vänster?
ser att det är 3 stift i varje brytare är den en in och 2 ut eller tvärtom 2in och en ut?

Man borde kanske i detta fall bara kunna utgå från den brytaren som sitter på nu orginal?
sitter ju en knapp för upp och en för ner, man skarvar in sig före gamla brytaren till den nya joysticken?

Urdålig på elektronik men är inte främmande för att löda och fixa om jag får instruktioner :lol:

Mvh
Robert
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Joystickfråga

Inlägg av MiaM »

Det avgörande är väl om styrburken för biltemamojängen innehåller någon elektronik eller om det bara är vanliga omkopplare som driver strömmen direkt.

Om strömbrytarna driver strömmen direkt så måste joysticken antingen tåla så mycket ström som elmotorn drar som mest, eller så måste du koppla in nån slags koppling med reläer. (Joysticken är specad att klara 6A, motorn sägs dra 12A).

Det borde funka med två 42134 enkelrelä växlande 40A per motor, alltså totalt 4st reläer:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ela-42134/

Såhär borde det funka att koppla för en motor:
Koppla inkommande +12V på 87a och jord på både 87 och 86 på båda reläerna. Koppla 30 från relä ett till ena motorpolen och 30 från andra reläet till andra motorpolen. Koppla +12V till ena änden av varje mikrobrytare på joysticken, och koppla "normaly open"-utgången på respektive joystick till 85 på respektive relä.

Säg till om beskrivningen verkar obegriplig så kan jag rita ett schema ;)

Två växlande reläer som orkar med motorns ström, som styrs av joysticken, borde funka bra.

Joysticken lär ha fyra växlande omkopplare, en för varje riktning.

Men, en bonusfråga: ska du styra de två motorerna separat, typ en i upp-ned-riktningen på joysticken och den andra i höger-vänster-riktningen? Eller ska du styra båda parallellt?

Om du ändå behöver använda reläer så skulle du i princip kunna använda en joystick avsedd för 80-talets tv-spel/hemdatorer, men då får du förstås inte IP65-klassning vilket kan vara rätt bra när man plogar snö.

Glöm inte att ha vettiga säkringar när det gäller 12V.
Om man kortsluter ett blybatteri så kan det gå så mycket ström att man t.ex. smälter en skiftnyckel så att den blir böjd! Om du monterar en lös säkringshållare på kabeln vid batteriet så försök ha så kort kabel mellan batteri och säkringshållare att kabeln före säkringshållaren inte kan nå något som är kopplat till jord.
Skriv svar