Studerar ett par gamla ritningar från 80 talet över en elanläggning som eventuellt ska moderniseras.
Alla 24 v relän är ritade som impulsrelän, när jag studerar funktionen så är jag skeptisk till att det verkligen är impulsrelän det rör sig om. Kan det va så att ritningstandarden var annorlunda på den tiden?
Reläna är även kopplade med en diod parallellt med spolen, för att skydda mot störningar o tranisenter antar jag.
Har moderna relän inbyggda dioder, eller behöver man bygga upp systemet på liknande sätt även med parallellkopplade dioder även nu? Reläna kommer att styras av en PLC.
Funderingar kring relän
-
VänAvOrdning
Re: Funderingar kring relän
Att alla relän skulle vara imuplsrelän låter väldigt osannolikt, så är antagligen inte fallet. Kan du lägga upp en bild på symbolen i fråga?
Det finns relän med inbyggd diod, men generellt sett är det nog vanligare utan. Utgångarna på PLCn är antagligen skyddade så att de ska tåla att driva relän utan diod.
Det finns relän med inbyggd diod, men generellt sett är det nog vanligare utan. Utgångarna på PLCn är antagligen skyddade så att de ska tåla att driva relän utan diod.
Iofs får man då ledaren som transientantenn mellan relä och PLC om skyddsdioden sitter i PLC:n.
-
VänAvOrdning
Reläna har den vanliga kontaktorsymbolen, rektangulär och så ett 45 graders streck över. Vill minnas att just det vinklade strecket står för impulsrelä.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Jag har även sett att impulsrelän ritas med ett stort "Z" över symbolen för spolen (den rektangulära).
Eller ja, ett "Z" där linjerna ligger 90 grader mot varann.
Varför skulle det inte kunna vara impulsrelän?
Man kan ju inte säga att det är orimligt när man inte ens vet hur kopplingsutrustningen ser ut eller vad den gör!
Eller ja, ett "Z" där linjerna ligger 90 grader mot varann.
Varför skulle det inte kunna vara impulsrelän?
Man kan ju inte säga att det är orimligt när man inte ens vet hur kopplingsutrustningen ser ut eller vad den gör!
Väldigt vanligt att man ritar en vanlig spole som en fyrkant med ett diagonalt streck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
VänAvOrdning
Ok. Då är det nog som jag misstänkte att det är vanliga relän det rör sig om, det ser likadana ut som på CPMS bifogade bild.
Med tanke på funktionen och er information så framstår det som den rimligaste slutsatsen.
Med tanke på funktionen och er information så framstår det som den rimligaste slutsatsen.