Fjärrstyra ett tillslag/12V timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Adder

Fjärrstyra ett tillslag/12V timer

Inlägg av Adder »

Har byggt en liten rig för att köra motorvärmare en stund innan jag åker iväg.

Har ett extra batteri för att köra en spänningsomvandlare som "matar" motorvärmaren.

Nu har jag en mekanisk timer men de förutsätter ju att jag går upp som jag tänkte och sen går ju omvandlaren i onödan och drar ur batteriet.

Så de jag är ute efter är en grunka som på något sätt kan styras från ca 500m avstånd. Antingen sändare mottagare alt GSM.

De alternativen jag hitta kosta en halv förmögenhet. Finns de någon billig variant ?

Fjärrstyrningen inte går i lås finns de timer som går på 12V som inte heller kostar skjortan ?

Såg en tråden här på forumet hur man kunde bygga om en digital timer men problemet där är att de är specade till 0 eller -10 grader. Testa att lägga en sådan i frysen en halvtimme efter de fungera den inte förän den hade tinat :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fjärrstyra ett tillslag/12V timer.

Inlägg av grym »

classes 12v timer funkar att bygga om till 12v, den funkar utomhus i årtal, läs kallt

det finns 1000m radiosändare med 12v mottagare på ebay för några hundralappar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad har du för batteri? Ett vanligt bilbatteri/fritidsbatteri lär inte hålla mer än en vinter med den användningen, då blir det nog billigare att köpa eberspächer. Dom radiosändarna på ebay funkar utmärkt, men är inte riktigt lagliga...
Adder

Inlägg av Adder »

grym skrev:classes 12v timer funkar att bygga om till 12v, den funkar utomhus i årtal, läs kallt

det finns 1000m radiosändare med 12v mottagare på ebay för några hundralappar
Kanske bara hade otur med den jag testa =/

Kan sådana pryttlar heta då ?
Adder

Inlägg av Adder »

mrfrenzy skrev:Vad har du för batteri? Ett vanligt bilbatteri/fritidsbatteri lär inte hålla mer än en vinter med den användningen, då blir det nog billigare att köpa eberspächer. Dom radiosändarna på ebay funkar utmärkt, men är inte riktigt lagliga...
Vanligt bly batteri, har 10 st de gör inget om de pajjar. Bra när varuhus etc blir nojjiga över att de inte tror att ups batterier inte håller med än 1-1½ år ;)

Eberspächer går loss på ca 20 papp mer än bilen är värd :)
Skriv svar