En tanke haft svårt att släppa om man lyckades sy ihop budget för detta i framtiden, Nu är för visso metall mitt egentliga område men har länge önskat något sätt att kunna framställa tredimmensionella träsniderier efter egen designa i gammal stil, typ byggnads och möbeldetaljer etc. Önskemålet är att det ser handsnidat ut och inte uppenbart rotorfräst.
Idealet vore någon form av CNC styrda hyvelstål och jag vet det för länge sedan fans en typ av automathyvla som kunde forma lister och annat med profilslipade skär.
Annars om man byggde om en enklare fräsmaskin i fullskala, men går det att bygga 3D modeller ur tex 2dimmensionella bilder (typ bitmappar, foton eller liknande) med något bra freewareprogram?
(det är alltså plastiska ornament i full skala och inte 2D gravyr jag tänker på).
Tänkte mig då även viss avsaluproduktion i mindre serier.
Någon här som vet mer?
_
träsniderier?
- Mizzarrogh
Re: träsniderier?
Har inte sett något sådant i handeln, men det finns ju pneumatiska snideriverktyg som man ju kunde montera på en rörlig robot arm eller liknande. Plus en automatisk frammatning. Smartast är nog att först fräs ur profilen och spara några mm och avsluta med lite "handsnideri" Trä är ju lite lurigare så man får ju tänka ut vilken rikting man skall skära.
- Mizzarrogh
Det svåra med att snida i trä är ju att du måste titta på hur fibrerna rör sig i träet och följa dem. Du måste t.ex. vända på kniven och tälja från andra hållet. Om du försöker skära mot fibrerna kommer de att rivas upp. Det blir komplicerat för en täljrobot att klara av då varje trästycke är unikt. Ett täljsnitt kan du ju aldrig härma med en fräs.
Man kan lägga på en textur på sitt ornament som simulerar handskavning i cadprogram och sedan skära ut det med sin cnc.
http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/ ... tm#texture
http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/ ... tm#texture
- Mizzarrogh
Måste återkomma till dettta när jag gått igenom resterande 12 accumulerade forumsidor efter stormen...
Men kom på vad jag tror menades med pneumatiskt handtag, skall se om jag hittar en länk sedan.
Men kom på vad jag tror menades med pneumatiskt handtag, skall se om jag hittar en länk sedan.