Skillnad på olika mikrostegsdrivare!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Skillnad på olika mikrostegsdrivare!?

Inlägg av warpcore »

Hej alla glada forummedlemmar!

Söker lite erfarenhet i mikrostegsdrivare till mitt fräsbygge.

Jag har själv god och bra erfarenhet till Geckodrivare av olika modell. De har alltid funkat bra och jag har aldrih behövt skicka tillbaks någon.
Nu sitter jag dock med tre stycken 5056 Mikrostegsdrivare som jag har hemma idag, hur står sig dessa i förhållande till
Geckos drivare bortsett från att de klarar lite högre spänning, ström och mikrosteg!? Tänker mig då jämfört med Geckos 540 som jag använder idag.

Stegmotorerna som ska sitta i andra änden är av följande modell:

http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=132

Självklart är det beroende på vilka motorer/krafter/strömmar/hastighter osv som man är ute efter.
Det jag undrar mest är om de är bra eller dåliga "generellt" menat utan att låta allt för flummig :)
X-IL
EF Sponsor

Re: Skillnad på olika mikrostegsdrivare!?

Inlägg av X-IL »

POS borde kunna svara på detta, han har motsvarande kinadrivare i Baublysen nu, och de funkar vad jag vet riktigt bra. Jag själv har inte testat Gecko, men har köpt 7,8A kinadrivare, och på 6A så drev de mina motorer otroligt bra. Sen tror jag visserligen att motorerna är rätt bra också.

Det finns fler på forumet som använder kinadrivarna utan problem, men hur många som har jämfört dem med Geckos vet jag inte.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har bytt från kina drivers till 251:or i min portalfräs och det är skillnad men som natt och dag är kanske att ta i. Säg så här jag skulle inte gå tillbaka. I min Aldrin som nu är såld gick jag från en annan jänkare till 201:or och det var skillnad som natt och dag.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Okej det är bra info.

Drivarna kommer faktiskt ifrån dig tecno om jag inte minns fel. Tillhör mitt fräsprojekt som jag köpte och tog över från PTC:
http://elektronikforumet.com/forum/vie ... hp?t=48705

Enligt han så var dessa det "bästa" som gick att få tag på när jag köpte kitet.

Har grejat lite smått med detta sen i somras men nu har det börjat ta fart. In princip monterat ner det mest och satt ihop, mätt in och modifierat lite på resans gång. Både fördel och nackdel ibland att bygga efter "as built" principen :)

Jag är nog lite för lat och vågar inte chansa, så det får nog bli geckodrivare istället skulle jag tro. Blir en ny säljtråd för mina 5056or...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kinadrivare fungerar utmärkt med de där stegmotorerna. Jag har själv den kombinationen i min fräs och det går utan problem.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova först innan du slänger ut pengarna på annat, jag köpte ju på mig en bunta 251:or här på forumet så det är en av orsakerna till att jag bytte. Som så många andra säger så fungerar dom det är bara att jag tyckte mig få en aningens lugnare gång med 251:orna. Medaljens baksida är att jag har redan fått byta en driver (251:a med fel på viloströms läget=jätte het!) så även solen har sina fläckar. Sen var min plan att få till ett litet kabinett för drivers/nätdel men det sket sig så nu sitter där ett skåp som har gott om plats. Plånboken får styra......
Skriv svar