Enfas TIG-svets på trefas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tipo874

Enfas TIG-svets på trefas?

Inlägg av Tipo874 »

Jag har en kinesisk TIG-svets som egentligen är avsedd att köras på amerikansk tvåfas, 230V eller vad det blir nominellt.

Jag kör den idag på enfas 230V från ett 16A uttag. Det är lite nätt med 16A, nominellt vill den ha runt 20A, och automatsäkringen löser ut om jag gasar på för fullt mer än kortare stunder.

Eftersom det är en halvledarmaskin, med IGBT:er, så undrar jag om man inte skulle kunna bygga in en trefas helvågs likriktarbrygga och mata den från alla tre faserna. Jag förutsätter att inspänningen likriktas och glättas, och topp-toppspänningen, vilket väl är det intressanta, blir väl samma vare sig man kör med en enfas (4-polig) eller trefas (6-polig) brygga?

Jag antar att det sitter nån trafo i den som genererar spänningarna till logik-delen, men den borde man ju kunna mata från ena fasen.

Nån som har ett schema till en svets liknande denna:

http://www.tokentools.com.au/prod77.htm
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Re: Enfas TIG-svets på trefas?

Inlägg av marvin »

Den ser mycket lik ut den som vi har köpt till föreningen.
Kan nog öppna och titta lite någon dag, dock inte försten mitten av kommande vecka.
Våran rullar på 400v trefas.
Har du möjlighet att ta bort kåpan och knäppa lite bilder underlättar det givetvis att hjälpa/jämföra.
Tipo874

Inlägg av Tipo874 »

Här är lite bilder.

http://www.hax.se/TIG-svets/

Jag tycker mig se en likriktarbrygga på undersidan av den stora kylaren. Noterade inte den när jag plåtade.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du kommer att få runt 600 volt i topparna mot ca 325 som det är nu.

Protte
Skriv svar