CD växlare vill inte läsa skivor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR

CD växlare vill inte läsa skivor

Inlägg av CDR »

Eftersom jag har blivit medlem här så kan jag ju lufta detta gamla problem. Har sett en del trådar och vet att ni gillar att reparera saker. Här är ett problem att fundera över. 8)

Har en äldre stereoanläggning, en Philips FW 530 C för att vara exakt. Bilder här:

(stora bilder, därför bara länkar här)

Högtalarna är skrotade och fjärrkontrollen saknas men i övrigt fungerar den sånär som CD växlaren. Den vill nämligen bara läsa en skiva av tre. Laddar jag alla facken händer detta:

"Tallriken" med facken roterar (händer alltid oavsett antal skivor) och hittar CD 1. Förflyttning till fack 2 och här hamnar skivan på sned (det hörs som om skivan ramlar ner och jag har sett skivor ligga på sned, händer dock inte varje gång). Ingen skiva 2 hittas och ny förflyttning till fack 3. Ingen skiva hittas. Kör man ut släden och flyttar skivorna blir resultatet samma. Det spelar ingen roll om man använder nya, gamla, slitna eller välvårdade skivor. Tjockleken spelar heller ingen roll. Philips kundtjänst var hjälpsamma och hänvisade till sin närmaste service partner vilken (på telefon) ville peka ut pickupen som felande komponent. )Jag fick också svar via mejl men jag har det inte kvar så jag hoppas att jag minns rätt).

Så vad säger ni? Var tror ni felet ligger? Har inte tänkt att lägga några jättesummor på denna apparat så om det är ett dyrt fel blir det återvinning.
v-g
EF Sponsor

Re: CD växlare vill inte läsa skivor

Inlägg av v-g »

Har du slitit upp den och kollat när den laddar skivorna? (Akta ögonen vad gäller laser)

Låter ju som ett mekaniskt fel typ trasigt kugghjul eller att det kuggat snett någonstans, men som sagt är dem inte uppsliten så fram med tigersågen eller skruvmejseln :mrgreen:
Användarvisningsbild
CDR

Re: CD växlare vill inte läsa skivor

Inlägg av CDR »

Nej, jag har inte kontrollerat hur den uppför sig just på grund av lasern. Har dock haft av kåpan och tittat på komponenterna då strömmen varit bruten.
Skriv svar