Insektsracket modda boosta öka effekten

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Insektsracket modda boosta öka effekten

Inlägg av IceBear »

Jag tycker mitt insektsdräparracket är lite väl slött.
Har någon några erfarenheter vilken moddning som är bäst för att öka effekten ?

Hittade lite info här:

http://forums.overclockers.com.au/showt ... p?t=962892
http://forums.overclockers.com.au/showt ... ght=zapper

Vilken metod är enklast att använda ?
Bara att sätta i mer batterier gör ju skillnad, men även att byta ut kondensatorn till större.
Någon som testat nåt av detta ?
tobbe

Re: Insektsracket modda boosta öka effekten

Inlägg av tobbe »

Här, jag letade fram tråden där dessa prylar diskuterades senast: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =4&t=26998
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Jag sätter dit 470nF/1000V polypropylen. Tar 4-5 sekunder att ladda fullt, men jäklar vilken tjong det blir i urladdningarna! Ben, vingar och antenner flyger åt alla håll. Det funkar rätt bra på nakna skinkor också... :twisted:

Att höja matningsspänningen kanske fungerar, åtminstone en stund, men jag antar det är stor risk att något går varmt och pajar ganska snart. Dessa enkla blockeringsoscillatorer har om jag fattat rätt ganska låg verkningsgrad då trafon arbetar mättad en del av tiden. Dubblar man matningsspänningen borde effekten ungefär fyrdubblas men det gäller knappast uteffekten utan snarare transistorns förlusteffekt, och då blir det nog härdsmälta...

Att koppla en fetare konding parallellt med utgången (alltså efter den spänningsmultiplicerande diod-kondensatorstegen) är betydligt snällare mot övrig elektronik men man ska inte snåla på kondensatorns kvalitet. Billigare polyesterkondingar brukar dö rätt snabbt, i synnerhet om man roar sig med att ladda ur mot metall.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

:twisted: En cool kille råkade hitta en av mina trimmade flugsmällor och skulle stajla inför kompisarna. Han hade gjort sitt trick förut och min kompis som var närvarande hann bara nästan skrika till coolingen att det där inte var en vanlig el-flugsmälla. En halv sekund senare var det rätt uppenbart hur dumt det är att slicka på polerna till 470nF uppladdat till ca 1000V...
Det blev ett illvrål och killen brände sig duktigt i tungan. Ingen större skada skedd dock, annat än i killens coolhet.

Speciellt farligt blir det inte, annat än pyttesmå brännskador, tack vare att polerna sitter så nära varandra att strömkretsen genom kroppen blir mycket kort. Däremot skulle jag inte för allt i världen vilja experimentera med kondensatorurladdningar från hand till hand... :shock:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att sträckan är kort minskar inte direkt risken för att blod ska koagulera i blodkärlen och orsaka blodpropp i hjärtmuskeln...

Det är inte bara kammarflimmer som är farligt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elenergin genom elektroderna värmer blodet i vävnaden vilket koagulerar blodet och riskerar att sätta igen valfritt essentiellt organ?

Människor som ska visa sig på styva linan ställer till med en hel del..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag ber om ursäkt för att jag glider en bit från ämnet, men allmänt på ämnet att bli av med störande insekter så undrar jag om nån har provat de här burkarna med uv-lampa plus mer fast installerad döda-insekt-spänning?

Jag har funderat på att prova någon sån men är rädd att uv-ljuset bara drar till sig fler insekter från en antagligen till synes oändligt tillgänglig mängd insekter? (Min stuga är granne med en skog och en åker, så det finns inte mycket till vanlig civlisation som kan få insekter att "ta slut" så att säga)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jag har två stycken från Kjell, den minsta och den största.

Då de lyser dygnet runt hos oss, sommartid alltså, så verkar lysrören tappa den tilldragande effekten inomhus efter en säsong. Utanför fönstret verkar effekten vara bestående i det tilldragande avseendet.

Vad gäller galleret, så bör det göras rent (poleras) med jämna mellanrum för att det ska vara effektivt.
Bor oxå på landet.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

JohnA skrev:Jag sätter dit 470nF/1000V polypropylen. Tar 4-5 sekunder att ladda fullt, men jäklar vilken tjong det blir i urladdningarna! Ben, vingar och antenner flyger åt alla håll. Det funkar rätt bra på nakna skinkor också... :twisted:
t höja matningsspänningen kanske fungerar, åtminstone en stund, men jag antar det är stor risk att något går varmt och pajar ganska snart. Dessa enkla blockeringsoscillatorer har om jag fattat rätt ganska låg verkningsgrad då trafon arbetar mättad en del av tiden. Dubblar man matningsspänningen borde effekten ungefär fyrdubblas men det gäller knappast uteffekten utan snarare transistorns förlusteffekt, och då blir det nog härdsmälta...
Att koppla en fetare konding parallellt med utgången (alltså efter den spänningsmultiplicerande diod-kondensatorstegen) är betydligt snällare mot övrig elektronik men man ska inte snåla på kondensatorns kvalitet. Billigare polyesterkondingar brukar dö rätt snabbt, i synnerhet om man roar sig med att ladda ur mot metall.
Hur exakt kopplar du ? (Schema)
Finns ju många fabrikat...

Hur mycket mer batteri drar det ?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag testade att modda ett insektsracket genom att koppla in en till konding. Hade köpt mig två identiska racket och plockade bort kondingen ur ena och satte in i den andra. Klart mer mos i racket men problemet jag fick var att det blev överslag på kretskortet när man tryckte in knappen istället för i nätet på racket. Har läst att någon hade testat med kondensator från en kamerablixt (engångskamera) och det skulle tydligen fungera bra :humm:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har själv monterat en extra konding i min parallellt med original kondingen.
Original satt det en 33nF kondingen. Jag satte i en 1.5µF konding också, tar lite tid att ladda upp men ja det funkar ju att ha död på insekterna numera iaf.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det fungerade inte att jaga insekter med tidigare?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jodå gick tidigare men det var knappt att en vanlig fluga dog. Numera är det inget problem längre. Iofs nuvarande boende behövs inget rack oavsett, enda insekten jag fått in hittills är en nattfjäril allt som allt.
Skriv svar