vart köpa effektransistor bts 425

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johnny86

vart köpa effektransistor bts 425

Inlägg av Johnny86 »

Hej gott folk, fick tips att söka här, det är så att jag har en BMW E39a som har en ljusmodul som styr lysena, lagrar bilens mätarställning osv, nu har en effekttransistor i denna gått sönder som styr höger helljus, transistorn jag letar efter är en BTS425 L1 Smart highside powerswitch To 220-5 (siemens), har hittat på ebay bara och det skickas från kina som tar mellan 20-30 dagar för den och komma hit, hade jag haft mer tid så hade jag beställt därifrån, men behöver en helst innan veckans slut då jag har en kille som kan löda det här åt mig på söndag, ska besikta bilen på onsdag, skulle kunna skjuta på besiktningen om jag får en transistor nästa vecka och nån som kan löda den då åt mig, har varit i kontakt med Elfa och dem har ingen och kan inte beställa hem, har fått tips om farnell men hittar ingen där, jag tycker att nått företag i Europa eller helst Sverige borde ha en..., nån som vet nån firma?
Det är transistorn i mitten som skall bytas ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Re: vart köpa effektransistor bts 425

Inlägg av bearing »

http://www.darisus.de har några BTS4XX, men inte just BTS425. Men det kanske går att ersätta BTS425 med en annan ur serien. T.ex. BTS436L2

EDIT: just 436 var det ju leveranstid på. BTS432E2 finns i lager.
Johnny86

Inlägg av Johnny86 »

okej, jag vet faktiskt inte om man kan byta ut den mot en annan, kan inget om sånt där...
bearing

Inlägg av bearing »

Hur har du konstaterat att den är trasig?

De här transistorerna är egentligen en IC med inbyggd strömbegränsning. BTS432E2 verkar ha högre strömgräns än 425. Det blir som att byta till en kraftigare säkring. Lyset kommer tändas, men det kommer inte slå av vid samma ström som tidigare.

Du får jämföra databladen mellan några BTS4xx och se om det finns någon med snarlik strömgräns.

ST har en som heter VN820, vilken verkar ha liknande funktion och samma pinout. Men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

BTS442 tycks ha närmre värden BTS425 än vad BTS432 har i alla fall, och finns nära till hands: 71-014-46
bearing

Inlägg av bearing »

Nja, BTS442 har "Repetitive short circuit current limit" på 70A

BTS425, BTS432 och BTS436 har 17A, 35A resp 40A.

BTS432 fanns ju på Elfa också.
71-014-29
Johnny86

Inlägg av Johnny86 »

Jag har inte kunnat mäta mig fram att den är trasig, men har läst lite guider för problemet som är en klassiker på dessa, och där säger man att hänger sig tex höger helljus som i detta fall, så är det den i mitten som är höger helljus och då åtgärdar man vet genom att byta ut mot en likadan eller snarlik, och då kommer vi till min novice gällande sånt här, trodde först det skulle vara enkelt och hitta en sån, men verkar svårt om man inte vill beställa från Kina, så antar då att jag får ta en jämbördig och sätta dit, så vilken skulle ni rekommendera?, den har ju bara som uppgift och styra höger helljus, så länge fötterna är detsamma och att den kommer funka, samma ström eller liknande så är jag nöjd.
bearing

Inlägg av bearing »

Det ser ju ut att finnas ett system i siffrorna.

BTS verkar betyda "intelligent power switch"
4 verkar vara en "high side" (och t.ex. 1:a "low side")
De två följande siffrorna verkar ha med strömgränsen att göra. För att få en bra ersättare ska den alltså heta BTS4 följt av 25 eller närmaste nummer större än 25. Och vara i kapsel TO220AB-5.

BTS432 tror jag skulle funka. Den blir överdimensionerad, så den borde ha mindre risk att gå sönder igen. Men om lyktan skulle kortslutas blir det som sagt högre ström, vilket kanske inte kretskortsbanor/kontaktdon/kabel är dimensionerade för.
Johnny86

Inlägg av Johnny86 »

Okej, jag chansar och försöker få tag på en bts432, kan bara sluta på 2 olika sätt, går bra eller åt skogen :D

Ringde Elfa, just BTS432 har dem inte i lager och får inte hem förens slutet av februari...
Skriv svar