Keramisk resonator

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
pheer
EF Sponsor

Keramisk resonator

Inlägg av pheer »

Kan man ersätta en kristall med en keramisk resonator till en mikrokontroller? De är ju billigare och finns med integrerade kondensatorer.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jepp
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Sehr gut! Men det verkar inte finnas något datablad för att se mått och vad den tredje pinnen är bra för. 74-702-55
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Den tredje (mittersta) pinnen ska till GND (kondingarna ska ju kopplas någonstans vettu)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det är så sant som det är sagt, men jag skyller på att det är 30 grader varmt här inne
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nackdelen med keramiska resonatorer är att du inte får i närheten samma stabilitet och frekvenstolerans som med kristaller, men det kan man ibland klara sig utan.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Fördelarna är att de är lite billigare, kan ha inbyggda kondingar och att de startar snabbare än kristaller.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Stora fördelen:

I princip bara att plugga in och köra, behövs ingen kalibrering av lastkapacitanser för att resonatorn ska starta

Stora nackdelen:

Inte alls lika frekvensstabila som kristaller (<0,5% är inte särskilt bra)...
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Förmodligen jäkla dum fråga, men påverkar variationerna i frekvens något på en microprocessor förutom att timers osv kan bli opålitliga?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet med FÖR dålig klocka kan bli timingfel om man kör asynkron seriekommunikation, mätfel om man använder uP som någon sorts mätare där tiden är en parameter.

Men för det mesta om det inte är klockkretsar eller tidmätare och så duger resonatorer perfekt. De har en fördel till - de tål mer mekanisk misshandel utan att gå sönder - kristaller kan flippa ur helt av kraftiga (>30g typ) emedan resonatorer håller för mer än det femdubbla utan att hicka.

som så ofta annars - beror på vilka fördelar man prioriterar högst, vore en sak bäst på allt så fanns inte alternativet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Beroende av tillförlitlig "timing" : kristall.
Ej högre krav än att en RS232 "lina" skall funka : resonator.
Ingen RS232 lina och inga andra "timing" krav : INTOSC.

Notera att många INTOSC i de nyare PIC'arna inte är speciellt
mycket sämre än en resonator (1% jämfört med 0.5%).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo INTOSC är ok, men jag klantar bort OSCAL-värdet ibland när jag inte tänker mig för, så sätter alltid dit resonator ändå, eller nästan alltid - blir lite fånigt på en 12f675.....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Obs att det finns en gammal och en ny variant av INTOSC vilka är ganska olika.

12F675 har den gamla och (t.ex) 12F683 har den nya.

Den gamla har ett kalliberingsvärde som man var tvungen att bevara (självklart gör vilken vettig programmerare som helst det, så jag vet inte vad som är problemet igentligen!).

Den nya är fabrikskallibrerad till 1 %, och det finns inget värde någonstans som måste bevaras och hanteras i koden. Det finns ett OSCTUNE register som används för att justera frekvensen, men mittläget h'00000' är den fabrikskallibrerade frekvensen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hmmm.. jo, sant men när man håller på med olika verktyg och olika proseccorer glömmer man ibland bort sig - går ju testa sig fram till rätt värde igen, men om en 12fxxx kostar 15 spänn och det tar 10 minuter att fixa det igen så har man lagt ner arbetstid till ett större värde än komponenten likssom...

Jag tänkte börja labba lite med 10f serien, vet inte till vad än, men de är så billiga och gulliga att jag inte kan låta bli.. ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

bengt-re skrev:Hmmm.. jo, sant men när man håller på med olika verktyg och olika proseccorer glömmer man ibland bort sig...
(Angående osccal värdet i äldre PICar...)

Glömmer vadå ?
Osccal värdet tar ju programmeraren hand om automatiskt, så det är inget man kan glömma...
Skriv svar