Konvertar från NiCd till Lipo batteri till pressverktyg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Konvertar från NiCd till Lipo batteri till pressverktyg

Inlägg av orvar-e »

Jag har lovat att uppgradera rörmockarns pressverktyg då nickel kadmium batterierna som driver verktyget ändå är slut och knappt tar laddning. Dessutom så hittar jag inga ny battericeller i samma storlek.
Så då tänkte jag att man kanske skulle pass på att uppgradera hans verktyg lite till litiumpolymerbatteri då det finns ganska gott av dem på e-bay.

En frågor poppad dock upp i knoppen på mig. Dessa har jag kollat på ...... 11.1 volt 20c 2000mAh
Jo min fråga är, finnes urladdnings övervakning in byggt i batterierna? Eller måste man köpa nått extra för den funktionen.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Konvertar från Nicd till Lipo batteri till pressverktyg.

Inlägg av Fagge »

En sådanhär behöver du ha, http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... s_4s_.html
Finns andra sorter också.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Just de batterierna innehåller ingen intelligens, du behöver något som kopplar ifrån batteriet om någon cell går under ~3.5 V eller över 4.2 V. Om du inte ska ladda dem med en balanserande laddare behöver du någon logik för att hålla batterierna balanserade också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det går säkert att hitta en lösning på detta men glöm inte att slipa bort CE märket. Glöm heller inte att informera din uppdragsgivare om att han kan bli skadeståndsskyldig ifall det skulle hända en olycka med verktyget som beror på din ombyggnation.

Lycka till med ombyggantionen!
svanted

Inlägg av svanted »

du behöver elektronik verktyget och en annan laddare.

http://www.rchelisite.com/lipo_battery_ ... _guide.php
labmaster

Inlägg av labmaster »

Svanted, man slutar aldrig att förvånas över den enorma erfarenhetsbank som finns på EF.

Länken du postade kan med fördel användas av TS för att informera sin uppdragsgivare om verktygets nya funktionalitet när modifieringen är genomförd. Speciellt filmen under rubriken "Lithium Polymer Battery Ignites In a Cash Box" kanske kan vara en modell av ett scenario inom ramen för rörmokeriyrkets utövande.
svanted

Inlägg av svanted »

vilka accar blir inte härdsmälta om man slår en skruvmejsel genom dem :shock:
lipo´s vådlighet beror mest hög energitäthet så en kortslutning get hög effekt som genast
grillar accen, en lätt acc med låg värmetålighet...

och möjligen att innehållet brinner i vatten så man ska inte hälla vatten på en rykande acc.
överladdning, tja, vilka accar ska man överladda?
och de skriver att man inte ska lämna ett laddande lipo utan tillsyn?

det låter då inte som ett slitåslängverktyg som man sätter i laddaren på verkstan över natten...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

LiFepo4 kanske går att köra med rätt antal celler - många superhemmaknåpare har byggt batterier med dessa till hojar.

Verkar inte ha inträffat några större mängder med katastrofer trots att det är vanliga fordon med ganska grova,enkla laddninsgregulatorer med ganska stor felprocent (som för bil)

Jag avaktar dock - dock har samma krav som flyget - teknik efter 50 år i en brödrost utan katastrofer så tar jag det
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Efter att ha läst inläggen så verkar det inte alls vara lika självklart val att använda lipo batterier. Det verkar vara mest problem.
Jag känner till att man måste ha rätt laddare och att man inte får tömma dem för mycket.
Jag skiter i litium batterier, för jag vet inte hur han blir att hantera sitt verktyg och jag vill inte ha nån del i nått som kan gå snett.

Men det skulle ändå behövas byta batteri celler till verktyget, för de är som sagt slut. Men jag hittar inga på samma ampere tal, 1300mAh
Batterierna har en diameter på ca 22 mm och ca 22 mm höga lik de här......

Vad händer med laddaren som man försöker ladda batterier dubbelt upp mot orginal?
svanted

Inlägg av svanted »

är det en snabbladdare brukar det sitta en temperatursensor på ngt av batteriet som är kopplat till laddaren via separata kontakter...
då funkar laddaren med större celler iom att den kör på tills accen blir varm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

orvar-e skrev:Men jag hittar inga på samma ampere tal, 1300mAh
Det är kapaciteten på batterierna, d.v.s. hur mycket laddning de rymmer. Det finns normalt ingen som helst anledning att inte välja nyare celler med bättre kapacitet.

Nackdelen är såklart att det tar längre tid att ladda fullt (med den gamla laddaren) om man kör slut dem, men de räcker ju också längre då.

I de flesta fall så är NiMH det bättre valet idag.

Du behöver ju inte ha exakt samma mått på cellerna, bara det totala paktet innehåller lika många celler (=lika hög spänning) och har samma yttre mått.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Men det skulle ändå behövas byta batteri celler till verktyget, för de är som sagt slut. Men jag hittar inga på samma ampere tal, 1300mAh
Har tillverkaren slagit igen sin verksamhet? Det bästa är annars att kontakta en återförsäljare eller generalagenten och köpa ett nytt batteripack från denne. Fördelen med detta är att tillverkaren inte kan frånsäga sig ansvaret för produktens funktion och säkerhet.

CE-märkningen gäller ju bara om man använder batterier enligt anvisningarna i dokumentationen. Är det ett batteripack så kan det knappast vara dokumenterat att man skall byta celler i batteripacken. Eller hur, det är väl en helt ny batteripack från tillverkaren som gäller vid byte enligt anvisningarna i dokumentationen?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag forskat lite, och man kan få tag på ett nytt batteri 3 Ah för 1190 + moms vilket inte borde vara så blodigt för en yrkesman som använder verktyget flera gånger i veckan.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-S ... smaskiner/

klart han vill ha dubbel uppsättning......
labmaster

Inlägg av labmaster »

Givetvis skall han ha dubbel uppsättning nya batteripackar. Kostnaden omvandlas snabbt till vinst för din kompis. Kanske inte helt uppenbart för de som inte anlitat en rörmokare tidigare och då kanske 2 x (1190 + moms) vara dyrt i förhållande till andra lösningar.

Vi nyttjade en rörmokare för några veckor sedan och två dagar senare när fakturan damp in så fanns kostnader för verktyg, bil, material och jobbet med. Han var här 10 minuter med sin verktygspress, två skiftnycklar och en liten bågfil. Beloppet som stod på fakturan för verktygen låg i närheten av 500 kronor. Såväl skiftnycklar som pressverktyget såg ut att ha några år på nacken inklusive tillhörande batteripack. Antagligen avskrivna för länge sedan, momsen på inköpet av batterierna kvittas mot inkommande moms och det blir bara ett kassaflödesproblem som heller inte är något problem eftersom den nuvarande regeringen infört såväl jobbskatteavdrag som ROT-avdrag. Rörmokarna har häcken fulla och pengarna regnar in på kontot.

Hade du valt denna strategi från början istället för att snöa in på idén med konvertering till Lipo hade du sparat massor av tid för både dig själv och oss andra som lagt energi i denna tråd. Men det hade inte varit lika roligt rent diskussionsmässigt i ett EF perspektiv :).

Vi får glädja oss att nedlagd tid innebär att andra som hamnar i samma situation som du får lättare att hitta en strategi för hur man skall lösa rubricerat uppdrag. Genom att läsa eller ha läst denna tråd så går dom direkt på alternativet, i dokumentationen stipulerat batteripack från tillverkaren och kontaktar den för verktyget aktuell återförsäljare.

Lev väl, berätta gärna hur det gick med batteripackarna och om din uppdragsgivare blev nöjd med din insats.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hade du valt denna strategi från början istället för att snöa in på idén med konvertering till Lipo hade du sparat massor av tid för både dig själv och oss andra som lagt energi i denna tråd. .
haha sparat tid ... det argumentet ger jag inte många ören för. Jag trodde helt enkelt inte att det fanns ny att få tag på, dels för att maskinen har några år på nacken och dels för att rörmockaren hade sagt att ha inte hittade. Men det var inga större problem att hitta.
Det jag lärt mig i tråden tar jag såklart med mig i mina andra projekt, det är ju för tusan ett diskussionsforum, ingen fråga är för dum brukar man säga, iaf säger jag det vet inte hur du ställer dig i den frågan. Så ingenting är bortkastat, fast än att lösningen vart en annan.

Anledning till att jag tänkt fixa rörmockarns verktyg är som tack för att jag fått låna den så att jag kan installera min nya panna och tankar själv. 3000:- är en liten peng mot om han skulle ha installerat panna och tank och gjort det mot en skälig ersättning.
Och igen jag får prova på och lära mig lite rörmockar tänk.
Skriv svar