Strömförsörja en LEDslinga med batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SpanCox

Strömförsörja en LEDslinga med batteri?

Inlägg av SpanCox »

Jag funderar på att ha en 12V LED-slinga i badrummet och tänkte då försörja den med ett batteripack för att slippa meckleriet med eldragning.

Vad tror ni om följande ack och laddare
http://www.electrokit.com/bat01-batteri ... 0mah.45644
http://www.electrokit.com/batteriladdar ... nicd.45477

Batteripacket ovan, är det bara ett gäng ihoplödda celler, eller finns det någon laddningselektronik inkluderad där?

Har ni några förslag på alternativa lösningar?
v-g
EF Sponsor

Re: Strömförsörja en LEDslinga med batteri?

Inlägg av v-g »

Det är bara celler som är ihopsvetsade (man löder inte samman celler) och det är ingen skyddselektronik inblandad. Är det sånt brukar det vara mer än två anslutningar.

Troligen lär de lira bra ihop sen får du väl räkna på hur länge det lyser osv. själv.

Jag skulle försöka smyga in en tunn kabel ja, när man laddat batteriet en 50-100 gånger lär man ju vara less.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om du känner dig osäker på installation av el i badrum föreslår jag att du ringer en elektriker, du kommer bli tokig ganska snabbt över att ständigt behöva ladda batterier för att få njuta av din nya belysning. Tro mig, du kommer inte ångra dig när det är klart och du slipper tänka på batterier och laddning, trots att det kanske kostar tre gånger din tänkta budget på 600:-(gissar att en elektriker gör det på max 3 timmar så runt 1500:- plus material)
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Nja, det är inte osäkerhet kring elinstallation så mycket som att enheten skall vara ganska portabel. Inget vidare kul med en sladd som är i vägen jämt. :humm:

Äh, det får nog bli så ändå. Lägger elförsörjningen i kommodskåpet och drar tråd till slingan därifrån. Lätt och smidigt, om än inte så kul. :wink:
Skriv svar