Den här robotarmen var rätt så cool.
Var kan man hitta lämpliga växellådor till stegmotorerna? Finns det något färdigt diy projekt?
Robotarm med stegmotorer
Re: Robotarm med stegmotorer
Det vanligaste är väl att använda HarmonicDrive.
Högt utväxlingsförhållande och helt glappfri.
Högt utväxlingsförhållande och helt glappfri.
Misstänker att HarmonicDrive kostar en slant. Var kan man köpa dessa eller finns det inget billigare alternativ?
Jag var i kontakt med en tysk firma som kunde formspruta (dvs gjuta i plast) harmonic drive växlar. De hade hyffsad prestanda med, vad jag minns ca 16 Nm vridmoment max ut vid nedväxling 50:1. I princip kan dessa potentiellt vara mycket billiga vid stora serier, men i fåtal kostade de fortfarande kring 1000 kr.
#Var kan man köpa dessa#
Jag köpte en Scara-robot och slaktade ur 3st. Den var inte så dyr.
Andax, jag besökte den där firman som säljer plast-harmonic. (efter ditt tips)
Tyvärr var det endast en storlek och en utväxling som finns att tillgå.
Några andra storlekar verkade de inte intresserade av, om man inte talade om hundratusentals.
Var tillverkningen skedde fick jag aldrig kläm på. Dit jag var var det bara några säljare i kontorskomplex.
Jag fick intrycket av att de pysslade enbart med plastdetaljer, och att harmonicen var en av dessa.
Jag köpte en Scara-robot och slaktade ur 3st. Den var inte så dyr.
Andax, jag besökte den där firman som säljer plast-harmonic. (efter ditt tips)
Tyvärr var det endast en storlek och en utväxling som finns att tillgå.
Några andra storlekar verkade de inte intresserade av, om man inte talade om hundratusentals.
Var tillverkningen skedde fick jag aldrig kläm på. Dit jag var var det bara några säljare i kontorskomplex.
Jag fick intrycket av att de pysslade enbart med plastdetaljer, och att harmonicen var en av dessa.