SID-emulator
SID-emulator
jag funderar på att bygga en liten bärbar SID-spelare, dvs nån typ av processor + flashminne + DAC, nån som har en aning om vilken processorkraft som behövs för detta? läste på nån sida att deras emulator krävde minst en P2 233 Mhz, är koden dålig eller krävs det verkligen så mycket?
det finns lite olika typer av emulatorer, en som verrkar ganska enkel är SIDPlayer, har bara kollat lite snabbt på koden än, ska kolla igenom den mer noggrant senare och se hur lätt/svårt det blir att skriva om till DSP kod, sen får jag se om det är värt besväret 
ja självklart lägger jag ut schema/kod om det blir nåt av

ja självklart lägger jag ut schema/kod om det blir nåt av
kollade igenom koden nu, verkar inte vara några några speciellt tunga innerloopar, mesta datakraften ser ut att tas upp för att emulera C64:ans R6502 CPU
har laggt upp koden för SIDPlayer här om ni vill kika och kanske hittar nåt som inte jag sett som kan ge problem:
http://www.student.itn.liu.se/~erian747/SIDPlayer.rar
chille: vad har du använt dig av för utvecklingsverktyg? hur ser ditt system ut? Flash/RAM/IO kommunikation osv
cyr:det såg ut som man kunde använda en #define för att emulatorn skulle använda fixed_point: USE_FIXPOINT_MATHS
vad har du för CPU på ditt "huvudkretskort"?
har laggt upp koden för SIDPlayer här om ni vill kika och kanske hittar nåt som inte jag sett som kan ge problem:
http://www.student.itn.liu.se/~erian747/SIDPlayer.rar
chille: vad har du använt dig av för utvecklingsverktyg? hur ser ditt system ut? Flash/RAM/IO kommunikation osv
cyr:det såg ut som man kunde använda en #define för att emulatorn skulle använda fixed_point: USE_FIXPOINT_MATHS
vad har du för CPU på ditt "huvudkretskort"?
Det ser jag fram emot, DSP är kul - speciellt när man har löjligt mycket CPU-kraftchille skrev:Fasst vänta bara tills min synth är klar![]()

Mac: Jag använder en ADI Blackfin BF532 - 32bits processor med 16x16bits multiplier, upp till 400MHz och två MACs per klockcykel.
Processorn beskrivs bäst som "ascool"

Jag använder mig av ett en VC33, ett 1Mbit (!) extern SRAM och ett BOOTROM. Kortet är köpt direkt från TI och jag har inte riktigt orkat sätta mig in i exakt hur såna saker funkar. Jag har mest knackat lite assembler för att lära mig olika instruktioner. Sen gjorde jag ett försökt att kora synthen vilket inte gick så bra då det fanns minnesläckor i den. Tyvärr så finns det inte så mycket till interface så man kan tweaka parametrar och sånt i realtid. Men jag håller på skissa lite på något skit man kan använda lite provisoriskt innan man bygger ett helt eget kort med DSP på.
Utvecklingsverktygen finns hos TI. Kitet har ett inbyggt JTAG-interface så man kan skriva/läsa RAM/ROM runtime medans man kör programmet. Inga problem att lägga in breakpoints och sånt också. Finns även en del grafiska grejer i utvekclingsverktygen så man exempelvis kan dra i en slider för att ändra en variabel i minnet. Och man kan även rita upp grafiska grejer på skärmen på datorn. Kommunikationen sker via JTAG-interfacet. Programvaran slänger över en liten kernel som gör att man kan göra alla de roliga sakerna som inte skulle gå annars
Och om inte cyr redan har svarat nu kan jag säga att han kör en blackfin fixed point. Tror den var på 600MMAC eller nått sånt. Eller kanske var 600 milj instruktioner totalt.
EDIT:
cyr: "löjligt mycket"... mina planer är att det ska vara 6400MIPS/4800MFLOP med möjlighet att expandera till det dubbla... Riktigt nice det där när man kör 8 instruktioner per cykel... känns dock som om man kommer få optimera "lite" för att få ut all kraft
Utvecklingsverktygen finns hos TI. Kitet har ett inbyggt JTAG-interface så man kan skriva/läsa RAM/ROM runtime medans man kör programmet. Inga problem att lägga in breakpoints och sånt också. Finns även en del grafiska grejer i utvekclingsverktygen så man exempelvis kan dra i en slider för att ändra en variabel i minnet. Och man kan även rita upp grafiska grejer på skärmen på datorn. Kommunikationen sker via JTAG-interfacet. Programvaran slänger över en liten kernel som gör att man kan göra alla de roliga sakerna som inte skulle gå annars

Och om inte cyr redan har svarat nu kan jag säga att han kör en blackfin fixed point. Tror den var på 600MMAC eller nått sånt. Eller kanske var 600 milj instruktioner totalt.
EDIT:
cyr: "löjligt mycket"... mina planer är att det ska vara 6400MIPS/4800MFLOP med möjlighet att expandera till det dubbla... Riktigt nice det där när man kör 8 instruktioner per cykel... känns dock som om man kommer få optimera "lite" för att få ut all kraft

Nä.. såna dyra grejer har inte jag(ehm.. min skola) råd med. Hela kitet med kompilator, IDE och dbeugger kostade $150.
Va?!? Finns gcc för C3x? Känns som om man kan säga hej då till TI's skräp isof
Här kan du kolla lite info om kitet och även tanka hem mjukvaran och kodexempel som följer med.
Ska se om jag kan ta en titt på SIDPlayer.rar sen.. kan ju alltid göra ett försök att kompilera för C33
Va?!? Finns gcc för C3x? Känns som om man kan säga hej då till TI's skräp isof

Här kan du kolla lite info om kitet och även tanka hem mjukvaran och kodexempel som följer med.
Ska se om jag kan ta en titt på SIDPlayer.rar sen.. kan ju alltid göra ett försök att kompilera för C33