Hur vet ATC om vart pottorna är

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Hur vet ATC om vart pottorna är

Inlägg av DW »

Forstätter mitt äventyr in bland spånorna på DAHLIH maskinen. Idag fick jag se att under all skit satt en elmotor som kunde köras reversibelt.
(kanske en vanlig DC) Från början trodde jag det var en pneumatisk motor och undrat hur den komminicerar med moderkortet för att veta
vilken potta som är var. Nu när det finns en elmotor är ju frågan densamma men det känns ju närmare tillhands att det sitter
en pulsgivare på motoraxeln. Något annat är inte synligt på tallriken.
Vore det bara tidsstyrt så kan jag inte förstå hur den kan veta vid uppstart var ex nr 4 var förra gången.
Ok, man kan ha RAM, ROM o allt vad det heter men hur ligger det till .. :humm:
Användarvisningsbild
säter

Re: Hur vet ATC om vart pottorna är

Inlägg av säter »

På min maskin är det roterande pulsgivare + hydraulmotor.
Två hastigheter på motorn, ingen märkvärdig styrning, till/från.

Vad är det för typ av motor?
H.O

Inlägg av H.O »

Kan vara en "vanlig" puslgivare/enkoder men då måste någon form av referenskörning göras när maskinen startar upp, så den hittar "utgångsläget". Det är nog knappast en absolutenkoder, det känns lite överkurs. Det kan ju vara ett antal induktiva givare som läser ett gäng nockar, 5 givare (bitar) ger 32 lägen. Om det sen är ett typ geneva-wheel som "stegar" fram växlaren så är det rätt enkelt.

Som vanligt har jag ingen aning om hur det FAKTISKT är på din maskin DW, jag bara kommer med möjliga alternativ.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

säter:
2 hastigheter, av vilken anledning då? Min var ju el men jag fotade av för texten är uppochner.
Är ute i verkstaden, saknar minnesavläsare. Kort kommer.
Finns det ett EEprom som minns eller hur fixar den starten?

H.O:
geneva-wheel, hur ser dessa ut/fungerar. Jag hade inte luft på maskin när jag startade sist
så jag har ingen koll på vad som händer vid uppstart.
"Som vanligt har jag ingen aning om hur det FAKTISKT är på din maskin" då är vi två :)
De är ju ok men du har i övrigt stor erfarenhet och på den vägen skapas ju nya tankesätt.
Aha, säger du när bilden kommer!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O skrev:Kan vara en "vanlig" puslgivare/enkoder men då måste någon form av referenskörning göras när maskinen startar upp, så den hittar "utgångsläget".
Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Det är ingen referenssökning av magasinet. Jag ska kolla ritningen.
H.O skrev:Det kan ju vara ett antal induktiva givare som läser ett gäng nockar, 5 givare (bitar) ger 32 lägen.
Den principen har jag på en 8-läges verktygsrevolver. 3st mikrobrytare helt enkelt.

DW, har du elritning på verktygsmagasinet?
H.O

Inlägg av H.O »

geneva-wheel, hur ser dessa ut/fungerar.
Om du Googlar Geneva Wheel så ser du hur det fungerar. En väldigt smart konstruktion som relativt enkelt omvandlar en roterande rörelse (motorn) till "steg" med en viss vinkel (talriken) utan att behöva positionera motorn med hög noggrannhet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

elritning, skall kolla för den bör ju vara från Dahlih (eller någon atc tillverkare

atc motor 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 10 december 2011, 03:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

H.O
02:50 hittar ingen elritning men väl pneumatik o reservdelskat. Där finn just Geneva-wheel, så då fick du rätt :tumupp:
Okey, då vet vi funktionen, kvarstår bara vad som räknar då. En detalj som heter proximity switch och en webben
liknar en som känner av magnetfält, metall osv. finner inte namnet just nu... induktiva givare kanske.
proximity switch.jpg
säter:
Fann den på ebay bl.a

ORIENTAL MOTOR 5RK40GK-AT REVERSIBLE MOTOR 40W 100V
•Model: 5RK40GK-A
•Motor Frame Size: 90mm (3.54")
•Motor type: Reversible Motor
•K series
•Output Power: 40W (1/19 HP)
•Type Pinion Shaft
•Single - 100V - 1A - 50/60Hz
•30 Minute Rating
•Terminal Box Type
ORIENTAL_Motor_5RK40GK-A2_moteur_reducteur.jpg
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

En Genevaväxel är ju rätt förlåtande vad gäller positioneringsnoggrannhet på motorn.
Jag skulle tippa på att det duger med en givare på magasinet som klipper av strömmen till motorn.

Men även med en givare på magasinet så kan ju inte systemet veta var pottorna är, utan referenskörning. :humm:
Såvida man inte har 4st givare.
H.O

Inlägg av H.O »

Proximity switch är vanligtvis = induktiv givare. De läser inte direkt magnetfällt utan "närvaro" av metall, funkar på stål, koppar, mässing, aluminium, rostfritt etc men med lite olika känslighet.

Min gissning är att det är en givare som läser mot motor-/växelaxeln, den hjälper ATC-styrningen att köra motorn ett varv per cykel, det är inte så kritiskt som Säter säger, för varje varv motorn snurrar "stegas" karusellen fram en "plats".

Sen är det ett x antal (beroende på hur många verktyg det går i växlaren) givare som håller koll på vilken potta som är "under spindeln" enligt tidigare beskrivning. Om du tittar på växlaren så borde du hitta någon form av "kodning", kan vara utfrästa spår i talriken eller upphöjda "kammar/nockar" etc som givarna läser på.

Det fina med Geneva-wheel konstruktionen är ju att den är självlåsande så det är minimal risk att talriken flyttar sig när den inte ska göra det. Av den anledningen är det möjligt (men knappast troligt) att systemet kommer ihåg (genom batteri-backup) i vilken position växlaren är. Men då måste det finnas någon form av funktion/parameter med vilken man kan manuellt kan indexera växlaren och "sätta" positionen.

Återigen, kvalificerade gissningar och spekulationer....

/Henrik.
tkgb

Inlägg av tkgb »

På den maskinen med Fanuc O-M som jag kör så finns verktygsväxlarens position på parameter
470 och 471 har jag för mig.

Krånglar någonting med den induktiva givaren eller att man glömmer skriva koden g0 g91 g28 z0(kör upp z-axeln till verktygsväxlarpositionen)
innan man skriver m6 t(verktygsnummer)
så kommer 470 o 471 ur synk :doh: och man får gå in och ändra i parametrarna.

DW maskin ser ut att ha samma växlingsystem så det kanske är samma parametrar för verktygsväxlaren på den?

mvh tommy
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tackar för synpunkterna, det du skriver tkgb skall jag kopiera till mina doc för Dahlih.
Förra ägaren påstår ju att maskinen kan gå ~en vecka ibland en dag utan ATC problem.
Vad det blir för felkod vet jag inte men låt säga att det finns ett programfel i en detalj man kör mer sällan.
Just att koden som är handknackad missade det du skrev. g0 g91 g28 z0. Vad händer om man om man skippar fixa felet,
kan man återställa o köra vidare -med fel potta. Funkar maskinen efter återställning?

Mitt tänk är så här. Låt säga snubben vet inte varför det är fel, återställer kör klart programmet.
Startar nästa o finner att det är fel potta. Startar om maskinen, kommer den att veta sitt ursprung eller
är det fel potta än?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag kikat på ritningen till min maskin.
Det verkar inte vara någon normal enkoder, utan en "encorder". :badgrin:
Vad jag kan förstå är detta uppbyggt på det sätt som H.O beskriver. Fast med 7st givare.
http://elektronikforumet.com/forum/down ... &mode=view

Att styrsystemet ska hålla rätt på pottorna är inte världen bästa lösning.
Det verkar finnas fall där det kan "kugga ur".

Jag körde en maskin tidigare med Fanuc-6 som hade detta system, dock med onumrerade pottor.
Tryckte man Cancel medan magasinet snurrade vart det stopp, och sedan hade systemet tappat bort sig helt.
tkgb

Inlägg av tkgb »

Skulle jag glömma att skriva G0 G91 G28 Z0 före verktygsväxling så sätter den inte tillbaks verktyget som sitter i spindeln utan verktygskarusellen börjar snurra och förtsätter med det i all evighet till jag trycker reset.

Sen är det kört :tumner: det hjälper inte att starta om maskinen utan man måste in i parametrarna och ändra annars tar den fel verktyg.

Det bästa hade ju varit om det istället blivit ett larm/felkod innan detta inträffar.
Din Dhalih kan säkert ha det.

Om din maskin missar växlingen ibland kan det vara att den induktiva givaren har för mycket skit och spånor på sig.

Det har hänt mig ett par gånger,riktigt lurigt eftersom den helt enkelt tar fel verktyg då, inget larm eller liknande,ren tur att den inte börjat borra med en 100 mm planfräs tex :doh:

mvh tommy
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

tkgb:
Det innebär att det finns flera möjligheter att få karusellen att balla ur.
Jag får nog ta ner plattan. Frågan är ju vad den kan väga. Om det finns risk med spånor ivägen så har jag det garanterat.
Kan nog försörja ett smätverk i några dagar :) Frågan är ju var givaren sitter. Borde inte den sitta inomhus i nedre delen
av motorn/G-växeln. För sitter den oskyddad inunder på plattan är garanterat full av skit. Bild ang. aluspån.
Detta är X axel under spånskydd o annat! Med hjälp av tryckluft så kommer det in
överallt
kulskruv X.jpg

Säter:
Bra schema, frågan är ju om man kan få fram det till min.
Angående ATC, så har jag aldrig fått fel på min i Emco svarven -96. Där körs Sinumerik. Den kan dock bara rotera åt ett håll och är av enkel modell med en givare tror jag.
Hur löste du det på din maskin när atc kuggade?
Skriv svar