Hur ändra Analog panelinstr. från 30V till 10V
- DW
- Kontakt:
Hur ändra Analog panelinstr. från 30V till 10V
Ni som kan lite om komponenter osv. Jag har ett panelinstrument som jag tror är ett 10V DC orginal men annan mätartavla.
I mitt fall visar den lasten eller overload i %. Nu har jag köpt ett intrument för 30V DC, räcker det att sätta ett motstånd
i serie på ena tåten. Om det är så, vad blir ohmtalet. Om ovan inte är rätt, så beskriv gärna hur jag skall förfara.
I mitt fall visar den lasten eller overload i %. Nu har jag köpt ett intrument för 30V DC, räcker det att sätta ett motstånd
i serie på ena tåten. Om det är så, vad blir ohmtalet. Om ovan inte är rätt, så beskriv gärna hur jag skall förfara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Hur ändra Anlog panelinstr. från 30V till 10V
mät resistansen på panelinstrumentet, sätt ett dubbelt så stort i serie.
-
Han vill väll att 30V ska bli 10V och 3V ska bli 1V osv
Edit: Läste igen. Du måste nog ha något aktivt iaf.
lättast är nog att köpa rätt instrument
Edit: Läste igen. Du måste nog ha något aktivt iaf.
lättast är nog att köpa rätt instrument
Sitter det någon resistans på nu?
Det borde vara ett vridspoleinstrument som reagerar på ström, i så fall byter du befintligt motstånd till ett som är 1/3 så stort.
Det borde vara ett vridspoleinstrument som reagerar på ström, i så fall byter du befintligt motstånd till ett som är 1/3 så stort.
- DW
- Kontakt:
ok jag är med. Orginal är 10V nya är på 30V. Jag vill ju tillbaka till 10V.
Ja det sitter ett motstånd där nu, kod grön, grön, röd, guld ev ½w 5500 ohmn? På bilden ser det ut som grön, blå.
marvin:
hur tänker du med ström? o inte spänning
Ja det sitter ett motstånd där nu, kod grön, grön, röd, guld ev ½w 5500 ohmn? På bilden ser det ut som grön, blå.
marvin:
hur tänker du med ström? o inte spänning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det bör vara ett vanligt vridspoleinstrument.
Det ger utslag av ström genom en spole.
Är inte tvärsäker på min sak, men det borde vara så.
Har du ett ställbart nätagg av någon slag? Du har inte bekräftat att det är 30V.
I alla fall, nålen rör sig beroende på hur mycket ström som går genom spolen.
I=U/R, vill du minska U får du minska R
Men testa gärna först, innan du litar för mycket på mig!
Det ger utslag av ström genom en spole.
Är inte tvärsäker på min sak, men det borde vara så.
Har du ett ställbart nätagg av någon slag? Du har inte bekräftat att det är 30V.
I alla fall, nålen rör sig beroende på hur mycket ström som går genom spolen.
I=U/R, vill du minska U får du minska R

Men testa gärna först, innan du litar för mycket på mig!

- DW
- Kontakt:
marvin: -nä detta sitter på en cnc och enl reservdelslistan är det ett 10V DC. Kostar 1200 spänn + frakt, tull i Japan
men köpte ett likadant men för 30V från Svebry i Skövde för 70-80:- Skadan är iof bara på glaset men klart jag vill byta
hela instr. Får se om jag kan få in kameran o fota i morrn.
bra länk tecno
victor_passe:
-frågan var ju inte vad som var lättast eller hur
men köpte ett likadant men för 30V från Svebry i Skövde för 70-80:- Skadan är iof bara på glaset men klart jag vill byta
hela instr. Får se om jag kan få in kameran o fota i morrn.
bra länk tecno

victor_passe:
-frågan var ju inte vad som var lättast eller hur

Öppna försiktigt ditt 30V insrtument och kolla om det sitter ett seriemotstånd i den på samma sätt som i ditt gamla 10 instrument. I så fall så kan du ansluta instrumentet till en spänningskälla med 30V eller den spänning som ger fullt utslag på mätaren. Mät därefter spänningsfallet över motståndet och räkna sedan ut strömmen genom motståndet. Därefter beräknar du spänningsfallet över instrumentet och med utgångspunkt från den beräknade strömmen kan du räkna ut instrumentspolens resistans.
Om du inte vill räkna så kan du skaffa en vridpot med samma resistans som det fasta motståndet och byta ut motståndet mot vridpot:en samt ansluta 10V och sedan justera virdpot:en till du får fullt utslag på instrumentet. Därefter mäter du resistansen på vridpot:en och byter till ett eller flera motstånd så att du får samma resistans som vridpot:en.
Jag hade nog skaffat en liten trimpot och låtit den sitta kvar i instrumentet efter att jag trimmat till fullt utslag på 10V. Om trimpot:en inte får plats i instrumentet kan man göra ett litet kretskort som man skruvar fast på ena anslutningen till instrumentet.
Teorin bakom ovanstående finner du i länken du fick av Tecno.
Lycka till!
Om du inte vill räkna så kan du skaffa en vridpot med samma resistans som det fasta motståndet och byta ut motståndet mot vridpot:en samt ansluta 10V och sedan justera virdpot:en till du får fullt utslag på instrumentet. Därefter mäter du resistansen på vridpot:en och byter till ett eller flera motstånd så att du får samma resistans som vridpot:en.
Jag hade nog skaffat en liten trimpot och låtit den sitta kvar i instrumentet efter att jag trimmat till fullt utslag på 10V. Om trimpot:en inte får plats i instrumentet kan man göra ett litet kretskort som man skruvar fast på ena anslutningen till instrumentet.
Teorin bakom ovanstående finner du i länken du fick av Tecno.
Lycka till!
- DW
- Kontakt:
-mycket bra, jag tror jag testar detta för det låter enkelt.
Trotts min novisa bana inom elektronik så finns det ett litet sortiment med diverse färgglada ting.
Får ta mej en titt i potlådan.
Tackar labmaster
Trotts min novisa bana inom elektronik så finns det ett litet sortiment med diverse färgglada ting.
Får ta mej en titt i potlådan.
Tackar labmaster

Re: Hur ändra Analog panelinstr. från 30V till 10V
Det är enkelt, det är dock viktigt att du börjar med en hög resistans. Gärna samma eller något lägre än motståndet som sitter i instrumentet. I och för sig kan du antagligen halvera resistansen i förhållande till den som sitter i från början ty då blir det lättare att justera trimpot:en så att du får max utslag vid 10 V.
- DW
- Kontakt:
Bra! Det fanns ett hyffsat register på potensiometrarna. Återkommer när instr. har landat 

-
Får man inte lära sig något numera?
Detta är ju högstadiekunskap i ellära.
95% av alla vridspoleinstrument är 50 eller 60mV över spolen vid fullt skalutslag!
Det ger (30-0,06)/5500=5,44mA genom spolen vid fullt skalutslag.
Då blir det önskade motståndsvärdet för 10V (10-0,06)/0,00544=1825Ohm att få rätt värde är lite knepigt men...
-1/(1/5500)-(1/1825)=2733 dvs om du parallellkopplar två seriekopplade motstånd på 2700 Ohm med 33 Ohm över det som sitter där så blir fullt skalutslag 10V (under förutsättning att det är ett 60mV instrument vilket är det vanligaste).
Detta är ju högstadiekunskap i ellära.
95% av alla vridspoleinstrument är 50 eller 60mV över spolen vid fullt skalutslag!
Det ger (30-0,06)/5500=5,44mA genom spolen vid fullt skalutslag.
Då blir det önskade motståndsvärdet för 10V (10-0,06)/0,00544=1825Ohm att få rätt värde är lite knepigt men...
-1/(1/5500)-(1/1825)=2733 dvs om du parallellkopplar två seriekopplade motstånd på 2700 Ohm med 33 Ohm över det som sitter där så blir fullt skalutslag 10V (under förutsättning att det är ett 60mV instrument vilket är det vanligaste).
Nja, 5500ohms-motståndet sitter väl i 10V-instrumentet?
Då borde strömmen bli 1.81mA, vid fullt utslag.
Om jag räknat rätt borde motståndet som sitter i 30V-instrumentet vara på 16.6kohm.
Om alla instrument är på 60mV vid fullt utslag, borde man väl bara kunna skifta över 5500ohms-motståndet till 30V-instrumentet?
Men vad vet jag, jag har ju bara högstadiekunskap i ellära.
Då borde strömmen bli 1.81mA, vid fullt utslag.
Om jag räknat rätt borde motståndet som sitter i 30V-instrumentet vara på 16.6kohm.
Om alla instrument är på 60mV vid fullt utslag, borde man väl bara kunna skifta över 5500ohms-motståndet till 30V-instrumentet?
Men vad vet jag, jag har ju bara högstadiekunskap i ellära.