Lite frågor om Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
cazz

Lite frågor om Arduino

Inlägg av cazz »

Efter har fått tips här om Arduino så tyckte jag det verkade vara riktigt intressant men har några frågor

Det jag tänkt på är denna som startpaket
http://www.electrokit.com/arduino-uno-m ... ev-3.49064

Fråga 1)
Sparas det jag skriver och skickar till den i chippet och kommer den alltid ha den informationen även om den inte får ström på ett tag??

Fråga 2)
Kan man programmera chippet och sedan flytta chippet till ett kretskort och få den att fungera
Tänkte på den startpaket som jag länkade till eller måste man använda det kretskort som följer med.

Tänkte det kunde vara kul att testa lite sådant här under julledigheten så jag kommer säkert med flera frågor :)
H.O

Re: Lite frågor om Arduino

Inlägg av H.O »

1) Ja, och nej. Programmet du skriver kompileras till maskinkod som uC (ATMega328) på kortet förstår. Denna maskinkod sparas i flash-minne inbyggt i chippet och finns kvar även vid bortfall av matningspänning. Men det är alltså inte ditt program "i klartext" som sparas och kan således inte läsas ut och återskapas. I alla fall inte på ett enkelt sätt.

2) Ja, du kan flytta uC från kortet. Du behöver en kristall med tillhörande kondensatorer (eller resonator), stabil matningspänning och avkoppling. Ungefar det som sitter på Arduino-kortet alltså, förutom USB-interfacet.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Vad bra :)

Tittade lite på electrokit hemsida men är lite osäker på en sak.
Det där du skriver vad den behöver när man ska bygga in i sitt eget kretskort, vad kan det vara och finns det något schema?
H.O

Inlägg av H.O »

Vill inte verka dryg men har du provat att Googla?
Här är en träff på DIY Arduino som visar "original Arduinon" (tror jag) med ATMEGA8 men principen är den samma. Det här verkar vara schemat för Uno v3 (den du tittar på) och om du jämför högra delen av Uno v3-schemat med det andra så ser du ungefär vad som behövs.
Senast redigerad av H.O 8 december 2011, 20:46:59, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Schemat till ditt kort finns Här

På arduino.cc finns beskrivning av samtliga kort, och där har du ju även "language reference" osv.

Nu var ju schemat onödigt plottrigt men jag skulle säga att du behöver bara:
R2 (1M motstånd)
RN1D (1st 10K motstånd)
C6 (100n kondensator)
XTAL1/XTAL2 (1st 16MHz kristall)
och de två kondensatorerna för kristallen som man skitit i att namnge tydligen.
Typ 22pF funkar.

Sedan behöver du en bra matning på +5V med. och givetvis de pinnar du använder i ditt program.

EDIT: H.O var snabbare
Borre

Inlägg av Borre »

Kristallen är inte en kristall utan en resonator med "inbyggda" kondensatorer.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Aha det förklarar saken :oops:

Jag glodde ner på ett duemilanove kort som låg och skräpade bredvid tangentbordet och trodde det var samma skrot :vissla:
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Tack så hemskt mycket, verkar vara en hel del som det behövs för att köra sitt lilla sak.
en USB anslutning behöver jag ju inte eftersom jag tänkte kanske programmera på den jag köper och sedan flyttar chippet
till den färdiga konstruktionen.

H.O, näää det är lungt, det är bara jag som är så osäker på nya saker jag har aldrig jobbat med.
Jag har hört talas om microprogrammering men då tyckte jag det låter fruktansvärt avancerad men när jag tittade på http://arduino.cc hemsida
så verkar det inte alls vara sååå svårt att programmera men jag har inte jobbat med elektronik på flera flera år nu.

Programmerar gör jag nästan dagligen men aldrig på detta sättet så jag kunde kanske ha googlat men jag ska erkänna jag kanske var för lat eller osäker :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om du ändå ska plocka bort microkontrollern, varför inte strunta i arduino och köra med en lös microkontroller istället ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Alltså, att ta bort arduino-chippet (Dvs. AVR'en) ifrån själva kortet, det gör man bara inte.

Dock kan man ju köpa en lös AVR och montera på valfritt kretskort och programmera in Arduino-bootloadern, vilken medför alla Arduinos fördelar, och nackdelar... :P
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Eller så köper du en AVR-isp programmerare för en sådär 400 pix och en ATmega32 eller liknande (har inbyggd kristall så då slipper du det). Och mjukvaran till programmerare och utvecklingsmiljön är gratis (GCC och AVRstudio). Då har du matningen färdigt för utvecklingen och när du skall göra det till en fristående enhet behövs bara matning, ett motstånd till pull upp på resetbenet. Ev. en kondensator. Och ett breadboard att koppla upp det på under utvecklingsfasen. allt som allt under 600:- pix. Det är mitt förslag iaf.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Arduinon kan användas som AVR-programmerare också, dock inte Uno-modellen tydligen:http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
Borre

Inlägg av Borre »

Ja använd Arduinon som programmerare (tydligen inte Uno för tillfället), 200kr eller så för Arduinokortet och det är allt. Skulle säga att det är oslagbar kombination när man inte är speciellt duktig på att programmera, för Arduino det är lätt att komma igång med.
Finns så många som påstår att Arduino är så dåligt, säkert utan att prova, men det går att göra så mycket med Arduino och så enkelt. När (om) man tycker Arduino begränsar är det bara "gå vidare", inte svårare än så.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag tycker man kan se Arduino som ett stort mjukvarubibliotek med förenklad programmering. Man slipper programmera en massa saker för hand, det finns funktioner och bibliotek för det mesta. Om man tex vill pyssla med 1-wire så är det ett drygt jobb att implementera det i C. För Arduino finns ett färdigt bibliotek och färdiga programexempel, det tar högst fem minuter från start tills att temperaturern i rummet kan läsas av. Hårdvaran är ju mycket snarlik oavsett om man kör Arduino eller en ren AVR.
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Problemet med att få för mycket för lätt är att man inte lär sig lika mycket och det är lätt att bli bekväm. Färdiga bibliotek kan man lägga in i AVRstudio med vill jag minnas.
Skriv svar