Liten hörlursförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry

Liten hörlursförstärkare

Inlägg av zealotry »

För många av er kanske det här snarare passar in i "mini projekt"-tråden men det var länge sen jag gjorde något liknande så det har känts som ett 'stort' projekt ett par dagar nu. Har dessutom kört fast lite så tänkte att jag skulle slänga upp en tråd här och dra lite nytta av all samlad kunskap.

Tillsammans med X-IL har jag snickrat ihop en liten hörlursförstärkare, han hade en del komponenter liggandes och jag har kompletterat med sådant som fattades. Jag får även agera första provlyssnare och sen när det lirar så bygger X-IL ihop en egen också =)

Har byggt efter det här schemat på den här sidan: http://www.redcircuits.com/Page119.htm, se nedan:
Head9.GIF
Tänkte passa på att fräsha upp min Eagle-kunskaper lite också, så ritade upp följande:
schema.png
Som sedan mynnade ut i detta:
eagle.png
Har säkert gjort massor med nybörjarmisstag här och saker som en inbiten ljudnörd drömmer mardrömmar över, om så är fallet så tveka inte att påpeka det, vill gärna lära av mina misstag! =)

X-IL fick slabba med kemikalierna och jag borrade i lite lätt överdimensionerad pellarbor. Meduzas hårdmetallborr kom till användning, se nedan:
borrat.jpg
Pga litet missöde med en spegling för mycket vid etsning så fick jag löda OP-förstärkarna (NE5534) på 'fel sida'.
löttOP.jpg
På med resten av komponenterna:
löttAllt.jpg

Och just nu ligger den lilla skapelsen bredvid mig här och trycker ut skön minimal house i mina öron:
kopplat.jpg

Nu till problemen, finns ju alltid såna. Det brusar en del, inte extremt men när det är lugna partier i musiken, kanske nån gäll röst typ Laleh så hörs bruset, lite irriterande. Har ni några tips? Nått jag kan testa?

Nästa fas blir att snickra ihop en fin låda =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Liten hörlursförstärkare

Inlägg av psynoise »

NE5534 har låg distorsion ner till 500 Ω, vanliga hörlurar kan ha en impedans på 32 Ω om jag inte minns fel. Resistorerna och kondensatorerna kan ha betydligt lägre impedans vilket minskar det termiska bruset. Dock kan jag tänka mig att huvudsakliga bruset har med dålig förstärkningsdistribution. I en signalkedja vill man ha högsta möjliga nivå snabbt för att hamna högt över brusgolvet i alla efterföljande steg. Se tråden Litteraturförteckning för mixerbordskonstruktion för lågbrusdesign

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=51772
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

En kul grej är ju att man kan parallellkoppla flera ne5532 med summeringsmotstånd på ca 10 Ohm. 2st (4 opampar) per kanal kan ge riktigt bra hörlursljud för nästan inga pengar alls!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag håller på att lalla med ett lursteg som kan driva laster ner till 8ohm upp till ca 2 watt och 32 ohm till närmare 5 watt, med diskreta komponenter, då jag inte gillar chipamps.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SkunkFunk skrev:En kul grej är ju att man kan parallellkoppla flera ne5532 med summeringsmotstånd på ca 10 Ohm. 2st (4 opampar) per kanal kan ge riktigt bra hörlursljud för nästan inga pengar alls!
Elektor kör något slutstegsbygge mad bautamånga OPAMPar.
pern

Inlägg av pern »

Jag gjorde något liknande för ett tag sedan med NE5532. Funkar och låter riktigt bra...

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 38&start=0
Skriv svar