silikon=ammoniak=kretskort= inte bra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ramviksrille

silikon=ammoniak=kretskort= inte bra?

Inlägg av ramviksrille »

Jag fick lite kritik för min taktik att vattenskydda mina r/c produkter med:
http://www.biltema.se/Documents/sakerhe ... 5%20SV.pdf
Anledningen skulle vara att det är ammoniak i vilket i sin tur inte skulle vara bra för elen.
Hittar dock inget jag kan tolka som ammoniak i databladet, det beror förmodligen på min okunskap i fysik och för lite google sökande. Ligger det någon sanning i påståendet?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: silikon=ammoniak=kretskort= inte bra?

Inlägg av calmar »

Det bildas ammoniak när vissa typer av silikon härdar, osäker på exakt vilka varianter det gäller. Andra bildar ättiksyra (tenderar att lukta en del ättika när man fogar med "vanlig" silikon).
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Dessutom så kan det bli en del problem om du skall lacka kk med iaf akrylatbaserad lack. En liten siliconpartikel och du får en relativt stor yta som lacken inte fäster på.
ramviksrille

Inlägg av ramviksrille »

Tack för svaren, som jag tolkar det är alltså ammoniak inte bra för kretskort eller dylikt. Det estetiska är inget jag bryr mig om, En annan nackdel är att silikonet funkar som klister och drar åt sig all skit, Men det gör inget.

Hittils har livslängden på det jag silikonat varit som längst 4 månader och den tiden har jag inte märkt något negativt. Jag har även haft silikon på kondensatorer och liknande i nuvarande setup på en el bil. Det ska bli intressant att se hur det påverkar.
Senast redigerad av ramviksrille 8 december 2011, 13:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vill du ha proffsgrejer att kapsla in kretskorten med så finns det specialsilikon för elektronik:
t.ex. ACC15 (en lättflytande variant) eller AS1740 som är en kladdig trög variant i vanlig "byggspruta".. (sån man har till dvs. fogmassor och liknande). Kolla ACC. De har ett par återförsäljare i Sverige, bl.a. Gleitmo i Kungsbacka.

Cirkapris 700 kr/liter. :vissla:
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Humiseal 1B73 EPA används inom industrin när man vill uppnå en livlsängd på 10-15 år, det är inte för inkapsling utan för lackering, men det är väldigt lätt att applicera. Bara att pensla på. Se bara till att ha ett dragskåp eller motsvarande. Det är en akrylat. Det hade jag kört på iaf.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kägglan: intressant - var köper du det? Ungefärligt pris?
ramviksrille

Inlägg av ramviksrille »

Kägglan skrev:Humiseal 1B73 EPA används inom industrin när man vill uppnå en livlsängd på 10-15 år, det är inte för inkapsling utan för lackering, men det är väldigt lätt att applicera. Bara att pensla på. Se bara till att ha ett dragskåp eller motsvarande. Det är en akrylat. Det hade jag kört på iaf.
Detta vore att föredra. Ska försöka lokalisera pris för privatperson.
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

jesse skrev:Kägglan: intressant - var köper du det? Ungefärligt pris?
Hum....kommer inte riktigt ihåg....kan ha varit ESD-Center....vet dock inte om man kan handla av dem som privatperson. Priset kommer jag inte ihåg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag skulle i så fall köpa som företagare. Är intresserad av att testa lite olika sådana produkter för att se vilka som är bäst.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har med framgång använt vanligt smältlim på konstruktioner som utsätts för extrem exponering av vatten, bränsle och glykol.
Om det skulle bli nödvändigt går det att värma bort i ugn i framtiden för reparation/komponentbyte.
ramviksrille

Inlägg av ramviksrille »

Jag höll i limpistolen men värmen gjorde mig orolig av någon anledning så det blev silikon igen, nästa gång ska jag testa lim. Värmen borde ju rimligtvis vara försumbar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns ju annars smältlim i lågtemp-variant som bara behöver ca 100 grader?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag vet inte hur varmt vanligt smältlim blir, har fått det på fingrarna vid några tillfällen och det blir VARMT! :oops:
Har dock aldrig förstört några komponenter med det, brukar förvärma elektroniken lite försiktigt först med varrmluftspistol så att det flyter ut bättre under alla komponenter. :tumupp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Typ 160 grader tror jag vanligt är...
Skriv svar