Undrar om det finns nåt relä eller nåt som fungerar som en strömbrytare. Håller på och kopplar en fjärrströmbrytare till ett centrallås på en bil och har en strömbrytare i bilen som låser när man trycker åt ena hållet och låser upp åt andra. Fjärrbrytaren skickar en signal när man trycker på fjärren (2kanals), finns det nåt relä som kan ta emot signalen och bryta kretsen i strömbrytaren i bilen så det låser/låser upp?
Hoppas nån förstår hur jag menar och kan hjälpa en glad amatör här är en länk:
Reläer fungerar som strömbrytare, det är liksom hela idén med dom...
Men menar du att reläet ska stanna kvar i det sist valda läget? Alltså låsa upp = växla till läge A och stanna kvar där, låsa = växla till läge B och stanna kvar där? Om det är den funktion du önskar finns det något som heter "bistabilt relä" som gör just så. De finns i en del olika versioner och du skulle väl behöva en med 2 spolar, det blir nog lättast.
Om bilen redan har ett centrallås borde denna funktion redan finnas, trycker du "lås upp" så förblir väl bilen upplåst? Du kan då koppla in signalen från mottagaren till befintligt centrallåssystem via dioder, eller kanske direkt.
Det konstiga är att kopplar man matarstömmen från fjärrströmbrytaren till låsknappen så låser bilen direkt utan att jag trycker på fjärren. När man trycker på strömbrytaren så växlar plusen och blir minus så det går inte koppla ström direkt på strömbrytaren. Därför undrar jag om det finns nåt oberoende relä som bara kan bryta kretsen utan att ge någon ström, när man matar ström på reläet? Mysko..
Matningen skall inte kopplas till knappen alls, det är bara styrsignalen som skall kopplas till knappen! Har du läst instruktionerna som följde med mottagaren OCH förstått dom? Om du menar styrsignal när du skriver matning så kan eventuellt en diod behövas i serie med signale från mottagaren...
Menar förstås styrsignalen. Förklara gärna mer om det med dioden tack, går inte att koppla plus direkt på polerna på strömbrytaren då det redan är plus där. Är som sagt inte proffselektriker, det är ju därför jag använder detta forum...
Har du möjlighet att scanna instruktionerna (speciellt om det finns ett kopplingsschema) som följde med sändare/mottagare? Hur många poler/sladdar finns det till bilens strömbrytare för centrallåset? (bra om du kan ta en bild också). Har du möjlighet att mäta upp vilken spänning som finns på varje pol när bilen är låst respektive upplåst?
En diod fungerar så att strömmen bara kan gå i en riktning, om du sätter en diod i serie med styrsignalen kommer det bara att gå ström från mottagaren till knappen, men inte från knappen till mottagaren. Men om man kan använda en diod beror på hur centrallåset är kopplat, därav alla frågor...