"Äta upp" material med liten ström?
"Äta upp" material med liten ström?
Hej forumet!
Jag är student på Beckmans designhögskola och arbetar nu med en pall som ska patineras av närvaron av trådlösa nätverk. Helst skulle jag vilja kunna använda signalerna i sig för att alstra en liten ström som patinerar möbeln men plan-b är att använda sig av en extern strömkälla som styrs av en arduino eller dyl.
Nu är jag på jakt efter att kunna erodera ett material med hjälp av ström, det måste inte erodera fort men påverkas av svaga strömstyrkor. Eftersom man måste kunna sitta på möbeln utan att brinna upp...
Någon som har tips på hur det skulle kunna hända, ska kika lite på konduktiva färger och se om man kan lägga olika lager för att med ström "nöta" bort det ena.
Bug och bock!
Jag är student på Beckmans designhögskola och arbetar nu med en pall som ska patineras av närvaron av trådlösa nätverk. Helst skulle jag vilja kunna använda signalerna i sig för att alstra en liten ström som patinerar möbeln men plan-b är att använda sig av en extern strömkälla som styrs av en arduino eller dyl.
Nu är jag på jakt efter att kunna erodera ett material med hjälp av ström, det måste inte erodera fort men påverkas av svaga strömstyrkor. Eftersom man måste kunna sitta på möbeln utan att brinna upp...
Någon som har tips på hur det skulle kunna hända, ska kika lite på konduktiva färger och se om man kan lägga olika lager för att med ström "nöta" bort det ena.
Bug och bock!
Re: "Äta upp" material med liten ström?
Oj, det var en intressant kravspecifikation. Vad är själva syftet med patineringen och vad är det för material i pallen?
By the way, jag vet inte om det är så vanligt att använda ordet patinering här på forumet. Det är första gången jag ser det men söker man så kanske det förekommer. Hur som helst, det kanske inte är så många som vet vad ordet betyder.
Ett annat ord för patinering är åldersförändring om jag inte minns fel.
By the way, jag vet inte om det är så vanligt att använda ordet patinering här på forumet. Det är första gången jag ser det men söker man så kanske det förekommer. Hur som helst, det kanske inte är så många som vet vad ordet betyder.
Ett annat ord för patinering är åldersförändring om jag inte minns fel.
En vän till mig var med och designade två stolar som ändrar färg. Video till konstverket9 was 6 if. Kanske nått sådant? Där använde de värmeväxlare och värmekänslig färg samt rätt mycket koppar-rör. Ska det vara engångs? För om du oxiderar något så blir det ju engångs så att säga. Tror du måste sätta upp lite tydligare spec:ar från början.
Glömde skriva om en möjlig lösning. Det kanske skulle kunna gå att patinera i en snabb process genom att med en mottagare för 2,4 GHz ta emot signalen och blanda ned till en frekvens som är lättare att hantera samt bygga en förstärkare som åstadkommer en rejäl fältstyrka runt pallen som för övrigt placeras i en faradays bur.
Genom empiriska experiment går det säkert att räkna ut hur mycket förstärkning som behövs och hur länge pallen skall behandlas.
Genom empiriska experiment går det säkert att räkna ut hur mycket förstärkning som behövs och hur länge pallen skall behandlas.
Tack för alla svar!
Ok, lite tydligare specar:
Med patinering menar jag ett synligt slitage. Min uppgift är att vissualisera närvaron av trådlösa nätverk och det informationsflöde vi befinner oss i.
Förändringen, slitaget, ska vara permanent och det får gärna ta lång tid att åstadkomma. Tanken är att det ska vara en process som pågår medans man använder pallen, så faradays bur går nog bort tyvärr (vore fett dock!).
En ide jag har är att lägga lagaer av färg baserad på zink och järn, leda ström egenom och på så sätt äta upp zinken, om det går? Alternativt något tjockare spackel som kan brytas ner mha en applicerad spänning som är ganska låg. Som sagt, det får gärna ta lång tid.
Ok, lite tydligare specar:
Med patinering menar jag ett synligt slitage. Min uppgift är att vissualisera närvaron av trådlösa nätverk och det informationsflöde vi befinner oss i.
Förändringen, slitaget, ska vara permanent och det får gärna ta lång tid att åstadkomma. Tanken är att det ska vara en process som pågår medans man använder pallen, så faradays bur går nog bort tyvärr (vore fett dock!).
En ide jag har är att lägga lagaer av färg baserad på zink och järn, leda ström egenom och på så sätt äta upp zinken, om det går? Alternativt något tjockare spackel som kan brytas ner mha en applicerad spänning som är ganska låg. Som sagt, det får gärna ta lång tid.
Skitfin film förresten! Kul projekt! Hoppas på fler dynamiska möbler på mässan i vår. Många möbler är så statiska...
Förändringen, slitaget, ska vara permanent och det får gärna ta lång tid att åstadkomma.
Att göra det enbart med hjälp av energin från radiovågorna lär inte gå, den är alldeles för låg trots allt snack om elallergi och "elektronisk smog". Plan B med extern strömförsörjning borde vara görbart däremot.
Om plan B skall användas blir det kanske lite knepigt att kvantifiera hur mycket "elekroniskt smog" den blivit utsatt för om det nu är detta platineringen av pallen skall illustrera. TS skriver ju att han vill att pallen skall visualisera hur mycket "elekroniskt smog" den utsätts för så någon form av kvanitifiering handlar det väl om.
Man skall inte fokusera på problemen men jag ser ändå två problem som måste lösas:
Man skall inte fokusera på problemen men jag ser ändå två problem som måste lösas:
- Hitta ett material som endast patineras av "elekroniskt smog" eller av den signal som smoget transformeras till;
- Bygga en elektronik som åstadkommer pateneringen med avseende på mängden "elekroniskt smog" över tiden pallen befinner sig i området som skall mätas.
Plasta in någon metall och sen tillsätta syra. Kommer äta upp metallen sakta men säkert.
Tänk rost under lacken på bil.
Tänk rost under lacken på bil.
Ja att använda sig av energin i nätverket har jag inte stora förhoppningar om så plan b med extern strömförsörjning är det som gäller.
Min tanke då är att låta en arduino sköta jobbet med att notera och mäta intensiteten av närvarande nätverk och sedan styra strömmen till olika platser på pallen för att styra patineringen. Självklart kommer pallen även att patineras av "vanligt" slitage, skavning mot rumpan osv, men det gör inget. Det är inte en mätning utan mer en påvisning och illustration. Min tillhörande uppsats kommer handla om begreppet "the internet of things" och jag är intresserad av gränslandet mellan "tekniska" och "otekniska" produkter.
Med långsam process menar jag att det kan ta upp till flera år innan patineringen blir tydlig. Man kan snarare kalla det nätverkserosion, typ skapa en rauk med hjälp av flödet hos informationen i nätverk.
Tack för så många svar! Fortsätt fråga eller kom med ideér!
Min tanke då är att låta en arduino sköta jobbet med att notera och mäta intensiteten av närvarande nätverk och sedan styra strömmen till olika platser på pallen för att styra patineringen. Självklart kommer pallen även att patineras av "vanligt" slitage, skavning mot rumpan osv, men det gör inget. Det är inte en mätning utan mer en påvisning och illustration. Min tillhörande uppsats kommer handla om begreppet "the internet of things" och jag är intresserad av gränslandet mellan "tekniska" och "otekniska" produkter.
Med långsam process menar jag att det kan ta upp till flera år innan patineringen blir tydlig. Man kan snarare kalla det nätverkserosion, typ skapa en rauk med hjälp av flödet hos informationen i nätverk.
Tack för så många svar! Fortsätt fråga eller kom med ideér!
Gör hela batteriet som ett batteri då.
Anod och katod på något smidigt sätt.
Anod och katod på något smidigt sätt.
Jag tyckte du inledde med att du är student. Är du forskarstuderande och kan ägna heltid till detta projekt?
Nä nån forskarnivå är det inte snack om, jag går tredje året på Beckmans designhögskola. Min linje heter rätt och slätt "form" och vi sysslar med industriell design kan man säga. Ritar produkter helt enkelt. Det här projektet är möbelmässan i februari. Jag är personligen ganska lite intresserad av möbler och mer intresserad av interaktion och kommunikation, men nu måste jag göra en möbel...
Att göra hela pallen till ett batteri vore ju ganska ball, då kulle även processen upphöra när erosionen är "färdig". Ska skissa ihop nått vi kan bolla lite runt...
Jag arbetar heltid med detta fram till vecka 3 nästa år så en del tid har jag...
Att göra hela pallen till ett batteri vore ju ganska ball, då kulle även processen upphöra när erosionen är "färdig". Ska skissa ihop nått vi kan bolla lite runt...
Jag arbetar heltid med detta fram till vecka 3 nästa år så en del tid har jag...
Trådlösa lan har en maximal uteffekt på 22mW. Du kan jämföra med tex en vanlig röd lysdiod av den typen som troligen sitter i din TV för att visa "stand-by", den lysdioden är på 44mW (2,2V och 20mA).
22mW får du bara direkt i antennen. Styrkan på radiovågor avtar med kvadraten på avståndet, dvs väldigt fort. En bit bort är du nere på en hundradel / tusendel.
Sen utsätts du för strålning från rymden och jorden som är mycket mycket starkare än så, kan troligen orsaka att 1 eller 2 personer dör på jorden varje år. Då ska vi inte tala om tex rökning.
Så det blir till att bluffa redan från start.
Jag skulle föreslå en bastant stol i vanligt järn/stål och en liten pump som spurtar ut salt/vatten-lösning på den i intervaller. Det kan vara en ganska liten puff genom tex munstycket för en nässpray flaska. Pallen kan värmas till 35grader så att den inte ligger kvar så länge.
Då skulle man kunna hålla sig till sanningen och säga att "varje puff motsvarar 1 miljon år av trådlöst kommunikation". Rosten kommer så sakta att förstöra stolen.
22mW får du bara direkt i antennen. Styrkan på radiovågor avtar med kvadraten på avståndet, dvs väldigt fort. En bit bort är du nere på en hundradel / tusendel.
Sen utsätts du för strålning från rymden och jorden som är mycket mycket starkare än så, kan troligen orsaka att 1 eller 2 personer dör på jorden varje år. Då ska vi inte tala om tex rökning.
Så det blir till att bluffa redan från start.
Jag skulle föreslå en bastant stol i vanligt järn/stål och en liten pump som spurtar ut salt/vatten-lösning på den i intervaller. Det kan vara en ganska liten puff genom tex munstycket för en nässpray flaska. Pallen kan värmas till 35grader så att den inte ligger kvar så länge.
Då skulle man kunna hålla sig till sanningen och säga att "varje puff motsvarar 1 miljon år av trådlöst kommunikation". Rosten kommer så sakta att förstöra stolen.