Hur snabbt får man kyla en lödning?
Hur snabbt får man kyla en lödning?
Hej har en fråga, hur snabbt får man kyla en nygjord lödning utan att den blir dålig? Kommer använda bly-tenn lödtråd, vad annat är viktigt att tänka på för att få en bra lödning?
Tack på förhand
Tack på förhand
Re: Hur snabbt får man kyla en lödning?
Tja, du behöver väl inte hälla på flytande kväve.... men att bara ta bort lödpennan och låta den luftsvalna fungerar utmärkt för mig 
Du får inte tillföra någon annan kyla än den omgivande luften. Blåsa på lödningen är strängeligen förbjuden om lödningen skall utföras enligt konstens alla regler.
Vi kyler lödpennan och värmeavledningen genom luften är minimal, kommer nästan vara vakuum, hur kan man göra då om man vill kyla den på ungefär 15-40 sekunder på ett bra sätt?
Aj då, jobbar du som astronaut? 
Varför vill du kyla lödningen så snabbt?
Edit: När jag tänker efter så är väl 15 - 40 sek inte så snabbt. Jag har inte tänkt på hur lång tid det brukar ta innan tennet kallnat så att den anses vara säker men det brukar gå rätt kvickt i den miljö jag har i labbet.
Varför vill du kyla lödningen så snabbt?
Edit: När jag tänker efter så är väl 15 - 40 sek inte så snabbt. Jag har inte tänkt på hur lång tid det brukar ta innan tennet kallnat så att den anses vara säker men det brukar gå rätt kvickt i den miljö jag har i labbet.
Senast redigerad av labmaster 6 december 2011, 22:59:50, redigerad totalt 3 gånger.
För vi har lite tight med tid, smältning och kylning måste göras ganska fort, för att hinna med det vi ska göra
Brukar ju att gå att få fram en lödprofil för de flesta komponenterna.
Kolla där så borde du få en vink om hur fort du kan kyla.
Menar du att ni har bråttom för att få ut leverans eller är det någon process ansluten anledning?
/DeVille
Kolla där så borde du få en vink om hur fort du kan kyla.
Menar du att ni har bråttom för att få ut leverans eller är det någon process ansluten anledning?
/DeVille
Jag brukar nästan alltidf blåsa på lödningar, visst allat annat än narurning avsvalning kan producera sprickor, men i hobbybyggen spelar ju detta nada roll.
-
limpan4all
Borde du inte byta till ett annat lödtenn än det vanliga 60/40 dvs till ett som ha mindre område då det är i gränsskitet mellan fast och flytande som de största problemen finns dvs ett 63/37 lod. Fast egentligen så vet jag inte. Tag direktkontakt med någon lödtenntillverkare eller deras svenska återförsäljare dom vet garanterat vad som är bäst och varför.
Sen när du väl vet, skriv då gärna hur, vad och varför i denna tråd så att även vi andra också lär oss...
Sen när du väl vet, skriv då gärna hur, vad och varför i denna tråd så att även vi andra också lär oss...
Först undrar jag ju vad som skall lödas, smd, hålmonterat, rörsocklar eller rent av metallådor.
Som någon sa så bör man ju inte kyla ner en lödning, då får man ju försöka påverka i andra ändan i stället. Öka avledning med en tång kanske eller sänka temp. och byta lod. Alternativt öka temp och effekt om det är större saker så man inte långsamt måste värma upp hela prylen.
Som någon sa så bör man ju inte kyla ner en lödning, då får man ju försöka påverka i andra ändan i stället. Öka avledning med en tång kanske eller sänka temp. och byta lod. Alternativt öka temp och effekt om det är större saker så man inte långsamt måste värma upp hela prylen.
En fråga då jag inte är astronaut... Hur mycket påverkas temperaturen av vakuum? Om tenn smälter vid säg 150-250 grader så behövs ju denna temperatur i för att inte tennet skall svalna av omgivande temperatur. Så om man har en vakuumbehållare som man löder i, vilken temperatur är det då i behållaren? Om det kommer upp i temperaturer så att tennet smälter kommer alla lödningar att släppa. Är det samma temperatur som innan man sög ur luften så bör rimligtvis tennet svalna lika snabbt som på labbänken
Om det är så att temperaturen ökar vid vakuum så kan man ju ha kommit på en jättebra lösning för att hålla kaffet varmt när man går på tur, sug ur luften i termosen och kaffet kommer att vara varmt i flera veckor
Om det är så att temperaturen ökar vid vakuum så kan man ju ha kommit på en jättebra lösning för att hålla kaffet varmt när man går på tur, sug ur luften i termosen och kaffet kommer att vara varmt i flera veckor
-
limpan4all
Finns ju strålningsvärme (infraröd strålning) också inte bara värmeöverföring via värmekonduktivitet...
Och strålningsvärmen skiter i om det är luft eller vakuum, bryr sig bara om värmeskillnader.
Det är så bra RF ståltermosar fungerar, ett rejält lågt tryck mellan inner och ytterflaskan, tror det var nedåt enstaka milli-Bar eller tom ännu lägre.
Och strålningsvärmen skiter i om det är luft eller vakuum, bryr sig bara om värmeskillnader.
Det är så bra RF ståltermosar fungerar, ett rejält lågt tryck mellan inner och ytterflaskan, tror det var nedåt enstaka milli-Bar eller tom ännu lägre.
Har ni koll på hur mycket kokpunkten för lödtennet och eventuellt flussmedel kommer förändras i nästan-vakuum?
-
limpan4all
Tydligen skall man ned under 0,1 millibar innan trycket spelar någon roll egentligen för värmeöverföringen via mediet (luften).
Hittade en bra sida
https://science.nrao.edu/facilities/alm ... 4.pdf/view
Hittade en bra sida
https://science.nrao.edu/facilities/alm ... 4.pdf/view