Tänkte lägga ut lite tankar och bilder på vad jag bygger, så kanske man får lite feedback och tips som vanligt.. det mottages alltid tacksamt!
Det hela började med en idé om att bygga en liten, enkel, långsam RC-bil - typ "table-top-racer" - att rejsa med på vardagsrumsgolvet eller köksbordet. Eftersom att jag har så mycket skrot hemma tänkte jag dessutom bygga detta som ett skrotbygge med överblivna prylar.
Jag har ett gäng modell-servon av lämplig storlek med rasad växellåda, så jag testade att plocka motor och förstadrev ur ett sådant. Motorn är av lämplig storlek vad det verkar, och när man kör den på 2s LiPo levererar den massor med kraft så jag tror nog att den ska orka med.
Första kvällen blev det ett litet chassie:

Blev inte helt nöjd med designen på chassiet eftersom att det blev svårt att få till styrservots placering på något bra sätt. Dessutom blir hjulhubbarna riktigt jobbiga att tillverka och fjädringen bak är väl... ja... obefintlig.

Så det blev en liten omkonstruktion igår:

Bättre styrhubbar där servot faktiskt ryms och kommer att fungera. Hela bakvagnen bilr gummiupphängd med en vanlig RC-bils stötdämpare som får hjälpa till att ta emot ojämnheter i parketten.

Tyvärr rymdes ju inte motorn mellan lagerbockarna på denna versionen, så det blir till att bredda bakvagnen en aning.

På bilden är en 2s 500mAh acc monterad, styrservot är ett HXT500 från kina. Hela bilen är 150mm lång, med 100mm hjulbas. Ganska precis 60mm bred.
Tänkte försöka fixxa till bakvagnen i veckan och eventuellt fräsa ut en första testmaskin till helgen, men det är nog lite optimistiskt som vanligt.
Jag tänkte bygga mig ett eget styrkort till bilen med fartreglage och ingång för satellitmottagare. I och med att det är en borstad motor borde det inte vara jätteavancerat, det jag klurar på nu är
väl egentligen hur man ska styra fram/back med så få komponenter som möjligt samt hur man löser bromsen.. En tanke är ju att helt sonika kortsluta motorlindningen över en liten resistans för att bromsa motorn, och köra som på köpesreglage att - första gången man backar efter att ha gasat så går bromsen i, andra gången går backen i...
Ang. fram/back är väl idén jag har att på något sätt AND:a ihop PWM-utsignalen med en dir-signal, för att styra vilka FET:ar som är aktiva.. Frågan är ju då ifall att man ska köra PWM på FET:arna både på + och - sidan, eller om man styr - sidan med dir-signalen och PWM:ar direkt till + sidan och väljer PWM-port beroende på riktning...
Visst, roligast vore det att bygga BLDC, men det har jag varken tid, ork eller prylar till just nu.. Det får bli i en uppgraderingsversion.

Tänkte även ge mig på att vakumforma karosser till denna. Så får man tillfälle att köra lite 3D fräsning..

Är det någon som vet var man kan få tag i typ ABS-plast eller likannde som fungerar bra för vakumforning?
To be continued...