Minneskontroll i Matssura

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

Minneskontroll i Matssura

Inlägg av Stene »

Jag hur börjat få fart på fräsen jag köpte i sommras o nu har jag fått problem igen. Det får inte plats något program i den. Jag har i dag försökt med allt jag kan tänka mig men jag får inte in mer än 300 rader kod i maskinen. Jag har sökt efter info hur man kollar minnet men hittar inget. Det jag har hittat är att det ska vara 56k minne o den filen jag skickar in är 10,2k. Det jag kan tänka mig nu är att det ligger något program kvar i fräsen som jag inte hittar som tar all plats. Hur brukar det vara? Hur stort minne brukar det vara i en gammal maskin från 1983? Någon som vet hur man kollar minnet i en matssura med yasnac system?
persa

Re: Minneskontroll i Matssura

Inlägg av persa »

Begränsningarna består i storlek på arbetsminne och antal program. Har du 56 kB på en tidig 80-talare får du vara glad. Dom låg ofta bara på 8 eller 16 kB. Dessutom kan det hända att vissa optioner tar upp en del av minneskapaciteten. Men med ditt BTR-interface så löser du väl detta :)

Hur man kollar minneskapaciteten kan jag inte hjälpa dig med, men det borde väl stå något i någon av manualerna
Stene

Inlägg av Stene »

ok du tror att det bara är 8 eller 16k i minnet. Det va inte bra! Har kollat i dom manualerna jag har men inte hittat något om det. Ska fortsätta leta. Går det att fixa problemet med BTR interfacet tror ni?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu vet jag inte hur det är på ditt system, men på mitt Fanuc kan man bara ha ett program registrerat i minnet.
Försöker man ladda ett nytt program utan att radera det gamla, adderas bara det nya till det gamla.

Steg 1 blir nog att försöka radera minnet, så du är säker på att det är tomt.
Det måste stå i manualen hur man raderar minnet.

Själv använder jag inte minnet längre.
Jag kör i "tape mode" direkt från en BTR-box.
persa

Inlägg av persa »

Vi får hoppas att ditt system är lite modernare än Säters, så att du kan ha mer än ett program i minnet samtidigt. Annars blir det ju omöjligt att använda underprogram om man vill göra det

Men är det lite längre program som ska köras är det nog bara "tape mode" från BTR som gäller som Säter skriver. Såvida du inte vill börja utöva det gamla hantverket att tillverka remsor :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det här var det närmaste jag kunde hitta i manualen.
namnlös.jpg
Persa, på min är det ett separat minne för underprogram.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stene

Inlägg av Stene »

tape mode hade jag inte tänkt på! Åkte ut tidigt för att testa det. Läste på i manualen för BTR boxen om hur boxen skulle ställas in. Visade sig att köra boxen i "drip-feed mode" inte gick. Båda boxarna jag har är spärrade att köra i det läget :evil:
Blir att ringa till stella data i morgon o höra hur man ändrar det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu vet jag inte exakt vad "drip-feed mode" är för något på din BTR.
Vad jag kan förstå ska det inte behövas någon omställning av BTR för att köra "tape-mode".
Så länge minnet i BTR räcker till förstås.

Kan du beskriva vad "drip-feed mode" gör för skillnad.
Stene

Inlägg av Stene »

Den står nu i "loop mode". Som jag fattar så ska jag ändra om det ska fungera bra. Jag kan ha fel!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som jag fattar det hela så skall BTR:en stå i Drip-feed mode
persa

Inlägg av persa »

"Loop Mode" måste ju vara det bästa vid programlängd upp till 32 eller 128 kB beroende på installerat minne i BTR. Längre program måste köras i "Drip-Feed Mode"

Vad är det för körning du tänker dig i långa program ? Är det 3D-körningar är jag rädd att det inte kommer fungera så bra eftersom hastigheten när man läser från BTR inte blir större än läshastigheten hos den remsläsare den ersätter. Det innebär troligen bara några 100 tecken / sek. Klarar styrsystemet 3-axlig simultan bearbetning ?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Stene, har du jobbat med fräsning tidigare eller är du helt novis?

Jag ställer frågan eftersom det kan vara bra att börja med några enklare fräsningar innan man går rakt på 3D-körningar om man inte har fräst tidigare. Enklare fräsning brukar nämligen inte innebära så många rader G-kod och såldes riskerar man inte att slå i taket avseende minne eller transfer rate mellan BTR och NC-system.
Stene

Inlägg av Stene »

Jag har 128Kb i den boxen som jag har monterad i fräsen. Om jag förstår er rätt så kulle jag kunna köra tape mode med program upp till 128 Kb med den inställningen jag har på btr:en i dag? Dom programen jag har försök med är 2d skrivna i sketchup så jag vet inte om den fixar 3d. Målet är ju att kuna köra 3d med den.
Jag är ju helt ny med det här så hur funkar det rent praktiskt med att köra tape mode?
persa

Inlägg av persa »

Alla dom 3 olika Moden är ju "Tape Mode" då dom ersätter olika sätt att köra med "Tape" remsa. Ja, som jag förstår ska du kunna köra program upp till 128 kB i "Loop Mode" när du har minne i BTR på 128 kB

Kör du "Drip-Feed Mode" så tankar PC:n kontinuerligt över data till BTR samtidigt som styrsystemet läser från BTR. Eftersom styrsystemet läser långsammare från BTR än PC:n tankar över till BTR så funkar det bra

3D-körning (2 eller 3 axlar simultant i små-små linjära inkrement för friformytor) kommer nog inte att funka bra med ett så gammalt styrsystem. För att få någorlunda fina ytor måste du kunna hålla lämplig hastighet (beror på material, verktyg och krav på yta). Då måste man ha ett styrsystem som läser och exekverar block med hög hastighet i förväg så att maskinen vet vart den ska ta vägen. Annars får maskinen stanna och vänta på styrsystemet med ryckig körning som resultat vilket är ohälsosamt både för ytfinhet och maskin
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är korrekt beskrivet av Persa.
I ditt fall måste det fungera utmärkt att köra i "Loop Mode".
Programet du vill köra är på 10.6k och BTR rymmer 128k. Borde inte vara några problem.

Jag kollade igenom lite av mina program, och det är sällsynt med program större än 128k.
Så länge vi pratar om "vanliga" 2.5D-program, och inte friformsfräsning.
Skriv svar