Mach3 "pulleys" -visar inte rätt rpm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Mach3 "pulleys" -visar inte rätt rpm

Inlägg av thewho »

Hejsan

Nu har jag fått rs485 kommunikationen mellan dator och vfd att fungera. :D
Men hur jag än konfigurerar de olika utväxlingarna så kan jag bara ändra motorns rpm.
Exempel:
s1000 blir 1000rpm på motorn och således något annat på spindeln.
Nu kommer jag inte ihåg utväxlingarna men dom är ungefär:
1. 0.6
2. 1.4
3. 1.9

Är det något jag missar eller är det något med plugin'et som gör att utväxlingarna ignoreras av mach?
Jag gissar att det är skrivet för "kinaspindlarna" och då använder man ju inga utväxlingar.
http://www.machsupport.com/forum/index. ... 182.0.html

Hjälp någon? :(
H.O

Re: Mach3 "pulleys" -visar inte rätt rpm

Inlägg av H.O »

Det är svårt att svara på eftersom vi inte vet "var" den där plugin'en "tappar av" begärt spindelvarvtal. Jag ögnade igenom manualen men det står inget om det där. Antagligen skickar den bara begärt varvtal direkt till VFD'n utan att ta hänsyn till "växlarna". Det är alltså inte Mach3 som ignorerar utväxlingen utan plugin'en.

Om jag förstått det rätt så "ska" de (VFD'erna) prata MODBUS men med någon egenhet vilket gör att de inte funkar med Mach3's inbyggda MOSBUS master. Om jag har fel där (vilket jag hoppas) så borde det gå att fixa med en BRAIN och MODBUS.

En riktig ful-lösning är att skriva om spindlespeed.m1s så att den skalar om varvtalet med hänsyn till aktuell "växel". Det borde fungera men kommer antagligen bli lite "udda" eftersom det då inte kommer att stå det kommenderade varvtalet i S-DRO'n.
thewho

Re: Mach3 "pulleys" -visar inte rätt rpm

Inlägg av thewho »

Tack för svar :tumupp: jag förstod dock bara första stycket :lol:
användaren som har gjort plugin'et eller åtminstone postat det har inte varit online på över ett år.

En till grej som jag märkte är att M3 & M4 gör samma sak, dvs motorn byter inte håll om jag kör en M4'a. :humm:
* Kollade just tråden till plugin'et och de stödjer tydligen inte fram/back körning :(

Måste nog hitta en bättre lösning på de här :humm:
Skriv svar