Vilken/Vilka spetsar ska jag köpa?
Vilken/Vilka spetsar ska jag köpa?
Har skaffat en Metcal SP-200 på konkursauktion för ett par veckor sedan, äntligen en riktig lödstation!
Dock så var den helt utan några spetsar, så nu tänkte jag att jag skulle fixa det och köpa ett par spetsar...
Så jag surfade in och började välja... men det fanns ju högar av varianter att köpa...
Så nu är frågan till er som har lite mer erfarenhet, vad ska jag köpa för spets?
Alla spetsar finns här:
http://www.okinternational.com/product_soldering/sp200
Jag löder nästan bara 60/40 blyat och tänkte fortsätta göra så även ett tag in i framtiden,
I huvudsak hålmonterat om det är på kretskort men ska väl lära mig löda vettigt SMD inom
en rimlig framtid, löder en hyfsad mängd power-leds och liknande saker...
Kan tänka mig att köpa 2-3 spetsar (dom kostar ändå 200kr/st...)
Vad säger ni, vilken serie (temperatur) och vilken spetsform ska jag köpa?
Har bara kört med en 50W Weller lödkolv tidigare...
Dock så var den helt utan några spetsar, så nu tänkte jag att jag skulle fixa det och köpa ett par spetsar...
Så jag surfade in och började välja... men det fanns ju högar av varianter att köpa...
Så nu är frågan till er som har lite mer erfarenhet, vad ska jag köpa för spets?
Alla spetsar finns här:
http://www.okinternational.com/product_soldering/sp200
Jag löder nästan bara 60/40 blyat och tänkte fortsätta göra så även ett tag in i framtiden,
I huvudsak hålmonterat om det är på kretskort men ska väl lära mig löda vettigt SMD inom
en rimlig framtid, löder en hyfsad mängd power-leds och liknande saker...
Kan tänka mig att köpa 2-3 spetsar (dom kostar ändå 200kr/st...)
Vad säger ni, vilken serie (temperatur) och vilken spetsform ska jag köpa?
Har bara kört med en 50W Weller lödkolv tidigare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vilken/Vilka spetsar ska jag köpa?
Passar spetsarna som PeterH säljer?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 16&start=0
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 16&start=0
Kan rekommendera PeterHs spetsar, helt nya och han är billig om du köper ett sortiment!
Jag tog en av varje.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=metcal
Edit: 2:a!
Jag tog en av varje.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=metcal
Edit: 2:a!
Ska du löda SMD är en drag soldering spets bra, t.ex.
SSC-X39A
Drag Soldering Tip
(Hoof)
Jag har liknande till min Weller och använder den mest av alla när jag löder SMD.
SSC-X39A
Drag Soldering Tip
(Hoof)
Jag har liknande till min Weller och använder den mest av alla när jag löder SMD.
- Klas-Kenny
Vad du än gör, inte koniska spetsar! Eller, en kan väl vara bra att ha när man måste löda på svåråtkomliga ställen, men i normala förhållanden är de tämligen värdelösa.
Mejselformade spetsar "is the shit" så att säga. Använder mest en på 2,2mm (om jag inte minns fel)(inte Metcal dock) och den fungerar fint till allt ifrån att löda D-PAK på jordplan till att löda små 0402-komponenter (Det är ungefär de spannen jag gjort, fungerar säkert till finare också...)
Till mångbeniga SMD-komponenter är släplödning det ultimata. Dvs. en hålkärl-spets. Fyll hålet med lödtenn och dra över alla ben och rent magiskt har du perfekta lödningar på samtliga ben
Mejselformade spetsar "is the shit" så att säga. Använder mest en på 2,2mm (om jag inte minns fel)(inte Metcal dock) och den fungerar fint till allt ifrån att löda D-PAK på jordplan till att löda små 0402-komponenter (Det är ungefär de spannen jag gjort, fungerar säkert till finare också...)

Till mångbeniga SMD-komponenter är släplödning det ultimata. Dvs. en hålkärl-spets. Fyll hålet med lödtenn och dra över alla ben och rent magiskt har du perfekta lödningar på samtliga ben

Säter & dar303, nej tyvvär inte, MX-serien kör på en annan frekvens än SP-serien, och därmed passar inte spetsarna... annars hade det varit perfekt 
Klas-Kenny Koniska vet jag att inte är roligt, har en mejsel på 2,4mm (tror jag) till min Weller-kolv och det har varit lagom men lite stort för en del småpill...
Batman Okej, det låter ju inte helt fel att skaffa en sån

Klas-Kenny Koniska vet jag att inte är roligt, har en mejsel på 2,4mm (tror jag) till min Weller-kolv och det har varit lagom men lite stort för en del småpill...
Batman Okej, det låter ju inte helt fel att skaffa en sån

Jag har en SSC-613A och en SSC-601A, helt nya i förpackning liggande. Det gick lite för fort när jag beställde på Elfas utförsäljning för ett tag sen (skulle ha MX-spetsar).
Dom är dina för 150 spänn för båda, inklusive frakt.

Dom är dina för 150 spänn för båda, inklusive frakt.
Ingen av dom jag hade tänkt på att ha, men 150kr kan det väl få vara värt... 
PF013: PMa dina kontouppgifter!
Nu tillbaka till frågan, jag har hitintills kommit fram till att jag ska? ha:
SSC-x39 (Drag soldering, "Hoof" hålspets)

SSC-x37 (1,78mm 30-graders mejselspets)

Och så blir det ju två från PF013
SSC-613A (3,3mm 90-graders mejselspets)

SSC-601A (1mm "Conical sharp")

Någon mer man ska satsa på som man faktiskt har användning av eller ska jag byta ut någon av ovanstående?

PF013: PMa dina kontouppgifter!
Nu tillbaka till frågan, jag har hitintills kommit fram till att jag ska? ha:
SSC-x39 (Drag soldering, "Hoof" hålspets)
SSC-x37 (1,78mm 30-graders mejselspets)
Och så blir det ju två från PF013
SSC-613A (3,3mm 90-graders mejselspets)
SSC-601A (1mm "Conical sharp")
Någon mer man ska satsa på som man faktiskt har användning av eller ska jag byta ut någon av ovanstående?
Den enda som jag tror du kanske inte kommer att ha lika mycket användninga av är SSC-601A (1mm "Conical sharp"). Lödtenn brukar inte vilja ligga kvar längst ut på koniska spetsar, och så är den ganska lång och smal vilket kan ge sämre värmeledning. Den kan dock vara bra om det är trångt att komma åt.
Om du behöver någon fler beror på vad du ska löda. Ska du löda små ytmonterade komponenter kan en smalare mejsel spets vara bra. De behöver inte vara överdrivet små då de är smala från sidan. Man kan ofta hitta ett hörn som går bra. Som exempel patchade jag kablar till en 0.5mm QFP med en 1.3mm mejselspets.
Om du behöver någon fler beror på vad du ska löda. Ska du löda små ytmonterade komponenter kan en smalare mejsel spets vara bra. De behöver inte vara överdrivet små då de är smala från sidan. Man kan ofta hitta ett hörn som går bra. Som exempel patchade jag kablar till en 0.5mm QFP med en 1.3mm mejselspets.
Kontoinformation skickad.
Jag skulle också rekommendera en mindre mejselformad, nedåt 1.2 mm eller så om det finns. Perfekt när man är på 0402-komponenter, men ändå riktigt bra för 1206 och andra "jättekomponenter".
Jag skulle också rekommendera en mindre mejselformad, nedåt 1.2 mm eller så om det finns. Perfekt när man är på 0402-komponenter, men ändå riktigt bra för 1206 och andra "jättekomponenter".