späningsstyrda reläer?
späningsstyrda reläer?
Jag vill bygga en box som kopplar om två termo elektriska generatorer från serie koppling till paralellopling när spänningen som en av dom producerar når ca 13 v.
fins det reläer som styrs av en viss spänning eller måste jag bygga nått (d) som drar relät vid uppnådd spänning?
fins det reläer som styrs av en viss spänning eller måste jag bygga nått (d) som drar relät vid uppnådd spänning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: späningsstyrda reläer?
Det är nog enklast att bygga med någon mikroprocessor. Går även med hårdvarulogik men kan bli lite klurigt. Det känns dock som att det hade varit enklare att sätta bägge i serie och reglera ner till önskad spänning.
jag kommer ha spännings reglere ochså (e) men jag vill gärna få den dubla strömen man får vid parallelkopling när det går, och på så sett minska förlusterna.
ja kan ingen så mycket om elektronik mer en grunderna, hur skulle man kunna använda en mickro procecor?
ja skissa lite på att ha en zenerdiod kopplat till relät, men de kommer nog inte funka om inte de fins något som funkar som en zenerdiod men släpper på alla spänning o ström när överbrytnings spaningen nås.
ja kan ingen så mycket om elektronik mer en grunderna, hur skulle man kunna använda en mickro procecor?
ja skissa lite på att ha en zenerdiod kopplat till relät, men de kommer nog inte funka om inte de fins något som funkar som en zenerdiod men släpper på alla spänning o ström när överbrytnings spaningen nås.
Du får inte mer effekt vid att parallellkoppla dom! Ska du snåla på effekten och ha en reglerat spänning och så mycket ström det går ska du ändå ha en switch-mode regulator och då är det rimligt likgiltigt om du serie eller parallellkopplar.
de e sant att ja kommer inte få mera effekt om ja parallellkopplar dom, men jag kommer inte kunna använda en högre spänning än ca 14 v ut, och då e de väll bättre att plocka ut säg 14 volt och två ampär från två serie kopplade generatorer när de går än 28 volt en ampär och sen bränna bort 14 volt med motstånd eller liknande?
generatorerna kommer att ge väldigt varierande spänning under drift.
vad är en switch-mode regulator, det lät intressant?
generatorerna kommer att ge väldigt varierande spänning under drift.
vad är en switch-mode regulator, det lät intressant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Med en switchad lösning kan du få en effektivitet på 96+% istället för att slösa bort 50% på ett motstånd eller liknande.
Då skulle jag nog behöva en switching regulator som börjar reglera ner späningen när 14v nås. Har någon nått tips på en bra komponent och var ja kan få tag på dom? Ja komer använda den i ett dc system, funkar den me dc?
Ja tengte serie kopla massa peltier ellement (termocouple) och använda de som solid state generatorer (typ som radioskåpen i nasas rymdsonder.
Ja tengte serie kopla massa peltier ellement (termocouple) och använda de som solid state generatorer (typ som radioskåpen i nasas rymdsonder.
National Semiconductor har en switregulator-serie som kallas "Simple Switcher", finns på bl.a. ELFA.
om man reglerar ner tex 28v till 14 med en switregulator, ökar strömen ut då? e de bara 5% förlust antar att de måste de eftersom I*U=watt.
tack för hjälpen, de där med switregulator e väldigt intressant.
om ja anvender en sån så behöver ja faktiskt inte hålla på och koppla om.
tack tack
om ja anvender en sån så behöver ja faktiskt inte hålla på och koppla om.
tack tack
Strömmen ut beror ju på lasten...
En switchregulator ger en konstant spänning ut, hur mycket du kan belasta den med beror ju på hur mycket effekt den kan dra på "ingången", d.v.s. hur mycket "generatorn" orkar ge.
Men om det behövs så försöker alltså den switchade regulatorn dra mer ström från "generatorn" för att få upp spänningen.
En switchregulator ger en konstant spänning ut, hur mycket du kan belasta den med beror ju på hur mycket effekt den kan dra på "ingången", d.v.s. hur mycket "generatorn" orkar ge.
Men om det behövs så försöker alltså den switchade regulatorn dra mer ström från "generatorn" för att få upp spänningen.
Men generellt kan man säga att en switchregulator kan (med en lite förlust) gör om spänningar men bibehålla effekten (- förlusten på ~5-10%).
Det är just orsaken till att man använder switchregulatorer till snart sagt allt.
Det är just orsaken till att man använder switchregulatorer till snart sagt allt.