E: Legotillverka små kretskort med SMD
E: Legotillverka små kretskort med SMD
Jag har utvecklat en liten krets 30x45 mm för RC-flyg som jag tänkt sälja till andra entusiaster. Kretsen är i sluttest och jag bygger nu en testjigg. Jag förväntar mig att sälja fler än jag kan/vill bygga själv men är tveksam till att beställa så många att pick-n-place lönar sig. Så är någon intresserad att göra småskalig tillverkning?
Specen är ca 35 ytmonterade komponenter ner till 0402 inklusive en atmega328 i QFN-format (0.5mm pitch). Dubbelsidig montering. Jag löder själv allt ytmonterat för hand på 35 min, med hjälp av mikroskop och lite träning. Bild på prototyp finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=52516
Utöver detta finns lite hålmontering som nån av oss kan fixa eller så lämnas detta till kunden.
Antalet är i storleksordningen 30-100, lite beroende på pris och hur intresset utvecklar sig. Jag har också en mindre variant som jag ev behöver ett antal av. Jag ersätter arbetstiden men tänker mig förstås lägre pris än proffsen vill ha.
Tidsramen är inom nån månad. Jag kan beställa komponenter och stencil inom kort.
PM vid intresse. Skriv gärna nått om din erfarenhet och prisförslag. En fördel om du finns i Linköping/Östergötland.
Specen är ca 35 ytmonterade komponenter ner till 0402 inklusive en atmega328 i QFN-format (0.5mm pitch). Dubbelsidig montering. Jag löder själv allt ytmonterat för hand på 35 min, med hjälp av mikroskop och lite träning. Bild på prototyp finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=52516
Utöver detta finns lite hålmontering som nån av oss kan fixa eller så lämnas detta till kunden.
Antalet är i storleksordningen 30-100, lite beroende på pris och hur intresset utvecklar sig. Jag har också en mindre variant som jag ev behöver ett antal av. Jag ersätter arbetstiden men tänker mig förstås lägre pris än proffsen vill ha.
Tidsramen är inom nån månad. Jag kan beställa komponenter och stencil inom kort.
PM vid intresse. Skriv gärna nått om din erfarenhet och prisförslag. En fördel om du finns i Linköping/Östergötland.
Senast redigerad av fpvkiwi 1 december 2011, 12:36:41, redigerad totalt 2 gånger.
Re: E: Legotillverka små SMD-kretsar
Den lägger till fler kanaler till en PPM-signal, för de sändare som skickar PPM till radiomodulen. Inputs kan vara analoga switchar eller pottar eller andra PPM/PWM-signaler.
Om inte radion klarar fler kanaler så används en kanal för att multiplexa upp till åtta extra inputs. Då behöver man koppla en likadan krets till en servoutgång från mottagaren också för att avkoda igen och konvertera till servosignaler. Man kan också avkoda vanlig PPM till servosignaler i planet.
Lösningen är flexibel och kan konfigureras om för att utföra lite allt möjligt som har med PPM och PWM att göra. För vanlig RC-flygning klarar man sig bra med de 6-8 kanaler som sändare brukar ha men om man flyger med videolänk (FPV) vill man också rikta kameran, aktivera gyro, styra menyer för OSD (on-screen display) osv.
Om inte radion klarar fler kanaler så används en kanal för att multiplexa upp till åtta extra inputs. Då behöver man koppla en likadan krets till en servoutgång från mottagaren också för att avkoda igen och konvertera till servosignaler. Man kan också avkoda vanlig PPM till servosignaler i planet.
Lösningen är flexibel och kan konfigureras om för att utföra lite allt möjligt som har med PPM och PWM att göra. För vanlig RC-flygning klarar man sig bra med de 6-8 kanaler som sändare brukar ha men om man flyger med videolänk (FPV) vill man också rikta kameran, aktivera gyro, styra menyer för OSD (on-screen display) osv.
-
Re: E: Legotillverka små SMD-kretsar
Du menar att du vill ha kretskort tillverkade med SMD kretsar på. Jag tolkar nämligen din info som att det är SMD kretsarna i sig du vill ha tillverkat men det låter lite väl 

Re: E: Legotillverka små kretsar med SMD
Hehe lite väl ambitiöst att tillverka komponenterna!
Hoppas nya rubriken kan dämpa förvirringen.
Hoppas nya rubriken kan dämpa förvirringen.

-
Re: E: Legotillverka små kretsar med SMD
Skriv gärna kretskort. För mig så har man kretsar på ett kretskort 

Re: E: Legotillverka små kretskort med SMD
måste du ha 0402 går det med 0603 isåfall sätter jag enkelt upp detta kort i våra prototypmaskiner.
stefan.
stefan.
Jag har försökt göra kortet så litet som möjligt, därav 0402. 0603 vore smidigt men jag är inte säker på att det får plats. Jag ska ta en titt men är tveksam. En omdesign är ju lite jobbigare.
har du gjort schema och layout i eagle? ksn bli billigare att göra tunnare ledare och mindre isoleringsavsgånd och gå upp i kompstorlek.
Ja, Eagle. Det ser ut som komponenterna får plats som 0603... Jag ska göra ett försök att ändra layouten.
vilken version av eagle kör du? försök att andvända så få olika komp. som möjligt.
edit: ring mig på måndag mellan 8 och 15 så kan vi prata vidare. 0173-259 100
//stefan
edit igen: använd INTE 45 graders placering bara 0, 90, 180, 270 vi kan inte köra 45 i våra maskiner
// stefan
edit: ring mig på måndag mellan 8 och 15 så kan vi prata vidare. 0173-259 100
//stefan
edit igen: använd INTE 45 graders placering bara 0, 90, 180, 270 vi kan inte köra 45 i våra maskiner
// stefan
Jag lyckades gå upp i storlek på komponenterna till 0603. Nu flyttar jag över AVRen till baksidan, så att det räcker med enkelsidig SMD-montering (plus lite manuellt jobb på framsidan).
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det var en riktig B maskin som inte klarar annat än 0-90° 180°...komponenter
Swech

Swech