FreeMill (erfarenheter?)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

FreeMill (erfarenheter?)

Inlägg av Stene »

Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av FreeMill? Vad ritar ni i för program? Är det värt att testa det?
Senast redigerad av blueint 30 november 2011, 21:45:25, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Sungam

Re: FreeMill

Inlägg av Sungam »

Med tanke på att det är gratis så skulle ju absolut anse det värt att testa...
Det är ju dock väldigt basic. Beror mkt på vad du tänkt fräsa som avgör vilken nivå av program du behöver.
Stene

Inlägg av Stene »

Hej!
Jag har ladat ned det men jag hittar inger program att rita med som den öppnar. Jag är en nybörjare av cnc programering så jag har inte så stora krav nu, jag ska bara få det att fungera.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ritar gör du inte med Freemill. Freemill är ett renodlat CAM-program(CumputerAidedManufacturing). För att rita behöver du ett CAD-program (ComputerAidedDesign) eller dyligt. Cam-programmet importerar det du ritat i ditt CAD-program (eller dyligt) och spottar efter lite jobb ur sig kod för styrning av din maskin. Det finns dock en hel del CAD-program med CAM-moduler inbyggda, t.ex. solidworks, catia etc.
Finns en uppsjö gratis CAD-program, t.ex. Librecad
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Stene!

Jag har testat ett antal fria CAM-program och stödet för 3D är sådär vill jag påstå eller så är det jag som tänker fel och inte begriper hur det fungerar. Det jag vill göra är att kunna styra fräsningen mera men det verkar mest som att programmen jag testat sveper över 3d ytorna så att toolpath följer ytan antingen från öster till väster eller i nord sydlig riktning.

Mest kontroll verkar man ha i program som hanterar 2.5D och då kan man bland annat använda cambam+. Som mekanik-cad använder jag QCAD för 2d och CoCreate PE för 3D-cad. QCAD kostar 33 USD och CoCreate är gratis med begränsning att man inte kan exportera dxf samt att det är begränsning på 60 detaljer (parts). Hittills har det inte varit några problem med taket för delarna.

Det skall bli kul att se om det är några fler bra programvaror som dyker upp med rimlig prisnivå utan krav på att man är student.
Senast redigerad av labmaster 1 december 2011, 08:24:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Re: FreeMill (erfarenheter?)

Inlägg av säter »

Vilka postprocessorer följer med till Freemill?
Du måste ju ha en som stämmer till ditt Yasnac.
hummel

Inlägg av hummel »

Du kan enkelt modifiera en av dom 50 som följer med, Yasnac MX3 finns med...
Stene

Inlägg av Stene »

Tanken med att prova FreeMill är att testa sig fram o lära sig lite. Om det inte är ett perfekt program så gör det inget just nu för jag ska testa lite o se hur allt fungerar. Det jag söker nu är ett gratis/demo cad program så jag kan testa lite. FreeMill tar filer i format vmp, sla, stl, 3dm, wrl eller raw. Något förslag?
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

FreeMill tar ju bl.a. 3dm-format, vilket är Rhino's eget format. Övriga är väl native-format väl? Rätta mig gärna om jag har fel. I vilket fall rekommenderar jag att du testar Rhino vilket är ett underbart program. Demo-versionen klarar 20 saves har jag för mig...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Läs mitt inlägg, där hittar du en referens till ett bra 3D system som är ganska lätt att lära sig och som samtidigt är gratis. Du kan exportera solider i STEP-format som kan läsas in i FreeMill.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag installerde Freemill på skoj.
Jag tycker det verkar vara ett "tunnt" cam-program.

Är det enbart avsett för friformsfräsning?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja Säter, det är min uppfattning också så den är i princip oanvändbar. Jag tycker det ser ut att vara samma sak med 3D-stödet i CAMBAM+.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En riktigt bra 3D CAM kostar allt mellan ½stor till full garderob
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Jag kan rekommendera Vectric Aspire, perfekt för det jag gör i 3D, importerar STL som jag kört ut från t ex solidworks.
Går även att skapa en del fina saker i 3D i det med hyffsat lätt, dock är det inte i stil med riktigt cad.

Missade att det handlade om fria program, detta kostar ju en del, men enligt mig värt det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror vi måste klara ut vad Stene är på jakt efter.
Söker han ett CAM som kan importera 3D-ytor, för att sedan fräsa 2.5D?
Eller söker han ett CAM för fräsning av friformsytor?

Jag får intrycket att Freemill är avsett för friformsytor.
Det här STL-formatet är obekant för mig. På den tiden jag fräste friform använde jag IGES.
Men som sagt, det här är något helt annat än vanlig 2.5D fräsning.
Skriv svar