FreeMill (erfarenheter?)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

FreeMill (erfarenheter?)

Inlägg av Stene »

Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av FreeMill? Vad ritar ni i för program? Är det värt att testa det?
Senast redigerad av blueint 30 november 2011, 21:45:25, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Sungam

Re: FreeMill

Inlägg av Sungam »

Med tanke på att det är gratis så skulle ju absolut anse det värt att testa...
Det är ju dock väldigt basic. Beror mkt på vad du tänkt fräsa som avgör vilken nivå av program du behöver.
Stene

Inlägg av Stene »

Hej!
Jag har ladat ned det men jag hittar inger program att rita med som den öppnar. Jag är en nybörjare av cnc programering så jag har inte så stora krav nu, jag ska bara få det att fungera.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ritar gör du inte med Freemill. Freemill är ett renodlat CAM-program(CumputerAidedManufacturing). För att rita behöver du ett CAD-program (ComputerAidedDesign) eller dyligt. Cam-programmet importerar det du ritat i ditt CAD-program (eller dyligt) och spottar efter lite jobb ur sig kod för styrning av din maskin. Det finns dock en hel del CAD-program med CAM-moduler inbyggda, t.ex. solidworks, catia etc.
Finns en uppsjö gratis CAD-program, t.ex. Librecad
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Stene!

Jag har testat ett antal fria CAM-program och stödet för 3D är sådär vill jag påstå eller så är det jag som tänker fel och inte begriper hur det fungerar. Det jag vill göra är att kunna styra fräsningen mera men det verkar mest som att programmen jag testat sveper över 3d ytorna så att toolpath följer ytan antingen från öster till väster eller i nord sydlig riktning.