Såga 5 mm aluplåt med sticksåg

Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Såga 5 mm aluplåt med sticksåg

Inlägg av LHelge »

Jag behöver tillverka några detaljer av 5 mm aluminiumplåt (EN 5754-H22/H32) och funderar på hur det går att bearbeta med sticksåg. Snitten behöver varken vara snygga eller speciellt exakta men jag har några funderingar.

* Kylning, funkar det med T-röd?
* Vad ska man ha för blad till sticksågen? Trä/Metall?
* Hastighet, ska jag köra på lägsta hastighet?
* Någon som har provat vilken minsta radie är som man kan såga ut? Jag skulle förmodligen behöva komma nedåt 50 mm -60 mm

Något mer jag behöver tänka på?
danielr112

Re: Såga 5 mm aluplåt med sticksåg.

Inlägg av danielr112 »

Vi har både kört med trä och vanliga hemma. Det beror på vad för alu man kör i. Kylning med t-röd funkar bra.

Metallblad har en tendens att sätta igen.

Radien beror på hur stort bladet är. Jag brykar borra där man behöver bättre radie. Samt spänn fast biten och ha öronskydd. det dånar nåt fruktansvärt. Jag kör på hög hastighet när jag kör.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har också kört på hög hastighet, men det går ju att prova sig fram. Dånar gör det så hörselskydd är ju en bra rekommendation... instämmer också i att fastspänning är viktigt.

Har bara provat metallblad, av billigare sort och utan kylning/smörjning men det kan nog bara förbättra...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Borde gå att fräsa fram dessa detaljer i en CNC-fräs. Har du en ritning?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Vist hade jag kunnat göra en ritning, men det känns overkill att göra detta i cnc-fräs. Det enda som behöver vara någorlunda exakt är skruvhål, men inte värre än att man kan borra det för hand.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sågat en hel del med sticksåg i både järn och aluminium
det funkar bra, är det kletig aluminium hadde jag t sprit, hadde jag gjort det idag hadde jag provat med handsprit i gelform

radie på 50 är inga problem, är det bara på ena hållet kanman gärna slipa till bladets bakkant så man får ättre radie

jag brukar tjepa plåten med två lager maskeringstejp sså man slipper märken i plåten
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man slipar bakkanten på bladet så når inte styrrullen fram till bladet. Det finns smala blad för små radier att köpa. Det funkar avsevärt bättre. :)

Edit: För ett antal år sedan byggde jag en 6 meters dubbelskrovad aluminiumbåt i 3 mm plåt. Samtliga plåtar sågade jag ut med en sticksåg. Det gäller att hitta en lagom hastighet, samt som tidigare påpekats spänna plåten så den inte kan vibrera. Använd inte de allra mest fintandade bladen för metall, dom sätter igen. Och använd en oljekanna med sprit för att kyla. Tänk på att spriten löser upp eventuell märkning gjord med spritpenna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok fort skrivet, man slipar på sidan av bladet så att man bara får halva tjockleken på bakkanten, det gör en hel del , men då naturligtvis bara på ena hållet
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tack för alla bra svar. Kanske kommer lite bilder och ev. projekttråd lite senare.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det där med alcogel ska jag nog ta och prova någon dag....
blueint
Kontakt:

Re: Såga 5 mm aluplåt med sticksåg

Inlägg av blueint »

Varma skärytor och brandfarlig etanol borde vara en dålig kombination?

Och varför etanol istället för vatten eller olja?
Eller finns det andra mindre farliga skärvätskor som lämpar sig?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prova att såga kletig aluminium så förstår du hur det funkar :mrgreen:

mig veterilgen har inga värre olyckor med spriten inträffat så länge den annvänts för utvertes bruk
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag tror inte det blir några problem eftersom det förångas vid ca 80 grader och alu har såpass bra värmeavledningsförmåga. Hur många grader ska etanol upp i innan det antänds? 300-400 kanske? Sen ska man väl se till att ha bra ventilation och inga öppna lågor i närheten. Men det är ju knappast några större mängder man använder.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

blueint skrev:Varma skärytor och brandfarlig etanol borde vara en dålig kombination?

Och varför etanol istället för vatten eller olja?
Eller finns det andra mindre farliga skärvätskor som lämpar sig?
Det blir inte varmt, på sin höjd lite ljummet. Rent vatten funkar inte bra, möjligen kan det funka om man blandar i lite diskmedel för att få bort ytspänningen. Olja eller oljeblandat kylvatten är klet och kladd. Spriten dunstar och lämnar inget kvar. Jag har som sagt sågat ut en hel båt med både ytter och innerskrov, åtskilliga hundra kilo plåt utan problem. Det enda jag var nervös för var möjligen att hamna i en alkotest på väg hem från verkstaden på kvällen, så bra ventilation är att föredra. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det raka snitt så fungerar det bra med cirkelsåg alt bordscirkelsåg.

Byggde ett maskinrumsgolv på en halvstor båt av durkplåt för många år sen, kapade nästan all durkplåt med bordscirkelsåg, och finputsningar med sticksåg.

träblad i båda fallen.
Skriv svar