Enkel pic fråga gällande fördröjning
Enkel pic fråga gällande fördröjning
Ska bygga en timer som drar ett relä, detta relä skall vara draget i 8 timmar och av i 8 timmar.
Är det lämpligt att använda en PIC där man har tex en delay sats sedan ngn for eller while loop som räknar en konstant tills tiden går ut?
Är det risk att det kan driva i tid?
Ser ni ngn nackdel i min tanke?
Samt finns det ngn formel eller liknande som ger hur många ex while cykler det behövs för 8 timmar med en 4Mhz kristall. Kommer ihåg att i assmbler kunde man räkan ut hur lång ti en instruktion tog och byggde sedan delays med detta. Men nu kör jag i C för jag kan inte ett dugg om assembler.
Tack på förhand
Är det lämpligt att använda en PIC där man har tex en delay sats sedan ngn for eller while loop som räknar en konstant tills tiden går ut?
Är det risk att det kan driva i tid?
Ser ni ngn nackdel i min tanke?
Samt finns det ngn formel eller liknande som ger hur många ex while cykler det behövs för 8 timmar med en 4Mhz kristall. Kommer ihåg att i assmbler kunde man räkan ut hur lång ti en instruktion tog och byggde sedan delays med detta. Men nu kör jag i C för jag kan inte ett dugg om assembler.
Tack på förhand
Re: Enkel pic fråga gällande fördröjning
Om du använder extern kristall och interupt för tid så kan du räkna med en 7-8 sekunders drift per månad.
Det är vad jag ha på min klocka med den setupen. Nu måste jag i alla fall ställa den för sommar och vinter tid så det funkar bra för mig.
Det är vad jag ha på min klocka med den setupen. Nu måste jag i alla fall ställa den för sommar och vinter tid så det funkar bra för mig.
Det låter ju som ingenting.. perfekt ju.. måste bara öära mig vad fanken interrupt är 

Ett interrupt är när du sitter och jobbar med något och frugan/flickvännen
ropar att kaffet är klart. *Det* är ett interrupt/avbrott. Något som händer
som avbryter den normala verksamheten.
För en PIC kan deet t.ex vara att en timer har räknat till 0, ett tecken har
kommit in på USART'en eller att ADC'n har har gjort en konvertering klart.
> Är det risk att det kan driva i tid?
Det räcker inte med att kristallen "går rätt", även koden måste göra det.
Delaysatser kommer att bli svårt att få korrekt, satsat på timers.
Att räkna instruktionscykler är så klart svårare om inte omöjligt när man
kör i C. Man kan även säga att det är ointressant. Används timers. De
snurrar på oavsett vad koden gör för övrigt.
ropar att kaffet är klart. *Det* är ett interrupt/avbrott. Något som händer
som avbryter den normala verksamheten.
För en PIC kan deet t.ex vara att en timer har räknat till 0, ett tecken har
kommit in på USART'en eller att ADC'n har har gjort en konvertering klart.
> Är det risk att det kan driva i tid?
Det räcker inte med att kristallen "går rätt", även koden måste göra det.
Delaysatser kommer att bli svårt att få korrekt, satsat på timers.
Att räkna instruktionscykler är så klart svårare om inte omöjligt när man
kör i C. Man kan även säga att det är ointressant. Används timers. De
snurrar på oavsett vad koden gör för övrigt.
-
En annan variant är ju att koppla en RTC (Real Time Clock) -krets till en PIC. Typ DS1307 el. liknande.
Kanske överkurs i detta fall men det skulle ge fördelar eftersom den har batteribackup oc inte tappar
tiden vid ett ev. strömavbrott.
Finns en hel del kod och exempel ute på nätet om hur den hanteras.
Och dessutom så lär man sig något nytt. PICen måste ha I2C port om man väljer just DS1307.
Kanske överkurs i detta fall men det skulle ge fördelar eftersom den har batteribackup oc inte tappar
tiden vid ett ev. strömavbrott.
Finns en hel del kod och exempel ute på nätet om hur den hanteras.
Och dessutom så lär man sig något nytt. PICen måste ha I2C port om man väljer just DS1307.
Precis som ovan sagt plus att du simulerar hur länge det hela tar, dock är det omöjligt (eller tar lång tid iaf) att simulera 8 timmar så man får göra så att man simulerar 8 minuter sen ökar man på en variabel med faktor 60 eller vad man nu tar så borde det stämma. Därefter gäller en vanlig klocka som kontrollmetod 
Interuptet triggas rätt ofta om man inte har en långsam (låg frekvens) kristall så man har flera variabler som man räknar upp. Lämpligen gör man så att man får minuter och sen timmar dvs fixa först så du får en sekund räkna denna till 60 sen öka på minut räkna till 60 öka på timme räkna till 8 slå av/på osv
Är man extra busig så skickar man ut detta på tex display/uart så kan man enkelt kolla om klockan går rätt.

Interuptet triggas rätt ofta om man inte har en långsam (låg frekvens) kristall så man har flera variabler som man räknar upp. Lämpligen gör man så att man får minuter och sen timmar dvs fixa först så du får en sekund räkna denna till 60 sen öka på minut räkna till 60 öka på timme räkna till 8 slå av/på osv
Är man extra busig så skickar man ut detta på tex display/uart så kan man enkelt kolla om klockan går rätt.
> dvs fixa först så du får en sekund räkna denna till 60 sen öka på minut räkna till 60 öka på timme räkna till 8 slå av/på osv
PIC'en behöver inte bry sig om min/Sek/timmar, det bara komplicerar det hela.
Kolla hur ofta timer-avbrottet inträffar, säg att det är 15 gånger per sekund.
Räkna 432000 avrott så har du 8 timmar. Om det är 13.25 gånger per sekund
så räknar du 381600 avbrott för att få 8 timmar. Det finns ingen som helst
anledning att försöka träffa 1 sekund eller 1 minut jämt bara för att räkna 8 timmar.
> Är man extra busig så skickar man ut detta på tex display/uart så kan man enkelt kolla om klockan går rätt.
Ja, om man har det kravet så är det ju en helt annan sak...
anledning att försöka träffa 1 sekund eller 1 minut jämt bara för att räkna 8 timmar.
> Är man extra busig så skickar man ut detta på tex display/uart så kan man enkelt kolla om klockan går rätt.
Ok får ge bättre förklaring, jag vet vad interupt är men har aldrig skrivit och använt den. Så jag har inte heller riktigt känlsan vad styrkan och fördelen med detta är.
Ja jo det vore trevligt med displayer etc men det ska vara så enkelt och driftsäkert med så få funktioner som möjligt.
Ja jo det vore trevligt med displayer etc men det ska vara så enkelt och driftsäkert med så få funktioner som möjligt.
sodjan skrev:> dvs fixa först så du får en sekund räkna denna till 60 sen öka på minut räkna till 60 öka på timme räkna till 8 slå av/på osv
låter so en mycket vettig förklaring... sen är det som sagt koden koden:) kan alla picar jobba med interrupt eller det en "inbyggd funktion"
Alla datablad till alla PIC modeller har ett speciellt kapitel om interrupt/avbrott.
Har du kollat alls ? Och i så fall var det något specifikt som du undrar över ?
För att fortsätta med kaffe analogin...
Du kan i princip välja på att fråga frugan var 5'te minut "är kaffet klart ?".
Det kallas "pollning".
Eller så ber du frugan "säg till mig när kaffet är klart!". Det kallas interrupt/avbrott.
När det gäller en timer så "säger man till den" att "avbryt mig när du har kommit till noll"
genom att sätta några bitar i ett par kontrollregister.
Alla detaljer finns i databladet. Det är näst intill omöjligt att säga något mer när man inte
vet vad du har problem med.
> kan alla picar jobba med interrupt eller det en "inbyggd funktion"
Ska vara "och".
Har du kollat alls ? Och i så fall var det något specifikt som du undrar över ?
För att fortsätta med kaffe analogin...
Du kan i princip välja på att fråga frugan var 5'te minut "är kaffet klart ?".
Det kallas "pollning".
Eller så ber du frugan "säg till mig när kaffet är klart!". Det kallas interrupt/avbrott.
När det gäller en timer så "säger man till den" att "avbryt mig när du har kommit till noll"
genom att sätta några bitar i ett par kontrollregister.
Alla detaljer finns i databladet. Det är näst intill omöjligt att säga något mer när man inte
vet vad du har problem med.
> kan alla picar jobba med interrupt eller det en "inbyggd funktion"
Ska vara "och".
När du skriver en kod i C så innebär det som sagts innan att du kommer att få väldigt svårt att veta hur lång tid vissa instruktioner tar. Dessutom - när du sedan ska dra reläet så kommer processorn att göra annat för en stund, och det tar också okänd tid. Om du dessutom ska visa tiden på display eller kunna reagera på en knapptryckning eller vad som helst så kommer det till slut bli totalt omöjligt att veta tiden genom att räkna instruktioner. Alltså måste du mäta tiden på något annat vis.
Och det är här timers kommer in i bilden.
En timer kan ställas in så att den räknar upp ett steg med ett visst intervall - styrd av kristalloscillatorn. Den är alltså helt oberoende av vad processorn gör.
Antag att timern har 8 bitar, kristallen är på 3.6864 MHz. DU kan ställa in den på att räkna upp var 64:e klockcykel, dvs. 57600 ggr per sekund. Det betyder att den räknar från 0 till 255 225 gånger per sekund.
Varje gång den slår om från 255 till 0 kan du konfigurera timern så att den ger processorn "ett interrupt".
Ett interrupt sker alltså då 225 ggr/sek.
När processorn får ett interrupt så hoppar den till en speciell del i koden (i C skrivs den som en funktion).
Denna funktion kommer alltså att utföras exakt 225 ggr/sek oavsett vad processorn annars sysslar med.
Exempelvis kan den räkna upp en 8-bitars unsigned char som finns som "static" i funktionen (siffran glöms inte ort mellan anropen).
Sedan kan du jämföra med 225. Om det stämmer så ska den nollställas och du räknar upp en sekund i en annan variabel och sätta en "flagga" för att berätta för övriga programmet att "nu har det gått en sekund".
exempel:
För att kompilatorn ska veta att en viss funktion ska anropas vid interrupt så kan den ha ett speciellt namn. Det beror på biblioteken för just den processorn - t.ex. för en AVR processor kan in interrupt heta "TIM0_OVF_vect()". Vad det heter i PIC har jag ingen aning om.
Och det är här timers kommer in i bilden.
En timer kan ställas in så att den räknar upp ett steg med ett visst intervall - styrd av kristalloscillatorn. Den är alltså helt oberoende av vad processorn gör.
Antag att timern har 8 bitar, kristallen är på 3.6864 MHz. DU kan ställa in den på att räkna upp var 64:e klockcykel, dvs. 57600 ggr per sekund. Det betyder att den räknar från 0 till 255 225 gånger per sekund.
Varje gång den slår om från 255 till 0 kan du konfigurera timern så att den ger processorn "ett interrupt".
Ett interrupt sker alltså då 225 ggr/sek.
När processorn får ett interrupt så hoppar den till en speciell del i koden (i C skrivs den som en funktion).
Denna funktion kommer alltså att utföras exakt 225 ggr/sek oavsett vad processorn annars sysslar med.
Exempelvis kan den räkna upp en 8-bitars unsigned char som finns som "static" i funktionen (siffran glöms inte ort mellan anropen).
Sedan kan du jämföra med 225. Om det stämmer så ska den nollställas och du räknar upp en sekund i en annan variabel och sätta en "flagga" för att berätta för övriga programmet att "nu har det gått en sekund".
exempel:
Kod: Markera allt
// globala variabler
volatile unsigned char sekund = 0;
volatile unsigned char minut = 0;
volatile unsigned char timme = 0;
volatile unsigned char flagga = 0; // signalerar en gång per sekund
void interrupt( void ) {
static unsigned char timer = 0; // starta med noll första gången
static unsigned char sekund = 0;
static
timer++; // räkna upp
if (timer == 225) {
sekund ++;
flagga = 1;
if (sekund == 60) {
sekund = 0;
minut++;
}
}
}
// i main har du sedan denna kod , som måste köras oftare än en gång per sekund för att du inte ska missa flaggan:
if (flagga) {
flagga = 0;
// dags att kolla vad klockan är
if (sekund == 0) {
if (minut = 30) {
// halvtimme slag
}
}
}
I baseline PIC delar alla interrupt samma vektor - men om det bara är timern som gör en interrupt är det ju ganska enkelt.
Ett exempel på hur en interruptrutin kan se ut:
För att aktivera interrupten:
Med databladet i handen får du själv klura ut vilken hastighet timern ger interrupt osv.
Om du tänker dig att det finns två program i PIC'en blir det lite lättare att förstå interrupt. Jag hade själv en del problem med att fatta hur man gjorde men numera är interrupt essenstiellt att använda till nästan allt.
De två program som kör i processorn är "main loop", det kallar jag bakgrundsprogrammet (eller main loop för enkelhetens skull).
Sedan finns det ett program som kör när en interrupt kommer, det program stoppar helt sonika main loop när det fullför en instruktion och kör rutinen som heter "void interrupt(void)". Just det namn säger till kompilern att det är en ISR (Interrupt Service Routine), namnet kan dock variera med olika kompilatorer, det kan även vara att man måste ange på ett speciellt sätt att just en viss rutin är en ISR.
Man vet aldrig när interrupt-snutten kör i förhållande till main loop, det kommer bara helt plötsligt. Därför får man se till att ändringar av värden sker under kontrollerade former, ibland för man stänga av interrupten om man ändrar ett värde i main loop, exempel nedan:
Interrupts är guld värda när man har lärt sig använda dom, större funktioner är snudd på omöjliga att klara av utan faktisk.
Ett exempel på hur en interruptrutin kan se ut:
void interrupt(void)
{ // Timer to time out the heater
PIR1.TMR2IF = false; // Clear interrupt flag
if(Heater_Timer) Heater_Timer--;
}
void Initialize_Timer(void)
{
PR2 = 100;
T2CON = 0b01111111;
INTCON = 0b11000000;
PIE1.TMR2IE = true;
PIR1.TMR2IF = false;
}
Om du tänker dig att det finns två program i PIC'en blir det lite lättare att förstå interrupt. Jag hade själv en del problem med att fatta hur man gjorde men numera är interrupt essenstiellt att använda till nästan allt.
De två program som kör i processorn är "main loop", det kallar jag bakgrundsprogrammet (eller main loop för enkelhetens skull).
Sedan finns det ett program som kör när en interrupt kommer, det program stoppar helt sonika main loop när det fullför en instruktion och kör rutinen som heter "void interrupt(void)". Just det namn säger till kompilern att det är en ISR (Interrupt Service Routine), namnet kan dock variera med olika kompilatorer, det kan även vara att man måste ange på ett speciellt sätt att just en viss rutin är en ISR.
Man vet aldrig när interrupt-snutten kör i förhållande till main loop, det kommer bara helt plötsligt. Därför får man se till att ändringar av värden sker under kontrollerade former, ibland för man stänga av interrupten om man ändrar ett värde i main loop, exempel nedan:
// Del av att skriva till EEPROM
do
{
INTCON.GIE = false; // << STOPPA INTERRUPT
}
while(INTCON.GIE); // Säkerställer att interrupts verkligen blir stoppat, info. i databladet
EECON2 = 0x55; // Specifik sekvens för att starta skriva till EEPROM
EECON2 = 0xAA; // Specifik sekvens för att starta skriva till EEPROM
EECON1.WR = true; // The write will now start
INTCON.GIE = true; // << OK, LÅT INTERRUPTS KOMMA IGEN
while(EECON1.WR); // Wait for it to finish before doing next
-
Här är en kod som jag skrivit som gör det du vill.
Jag vill UNDERSTRYKA att jag gjort detta för min egen skull. Jag tycker att det är kul att testa nya saker. Jag hade tex aldrig räknat på så höga tal (8timmar) och jag hade aldrig använt TMR1.
Som jag har räknat funkar detta och precisionen (den teoretiska, i simulatorn) borde var under en sekund fel.
MEN jag använder dock den interna klockan på 4MHz så den faktiska precisionen är inte lika hög.
PICen är en 16f690 (för att jag hade en egen "grundkod" till den)
Som koden är skriven här ligger reläet på PORTA bit O. (PORTA,0)
Det är juh dock skrivet i Assembler.
Relääet växlar var 8e timma.
Som sagt detta är inte tänkt som "här har du den perfekta lösningen". Det är säkert långt ifrån. Men jag tyckte att det var kul att testa.
MVH Peter F
EDIT: Så här är allt uträknat.
Interrupt sker var 524.288MilliSec.
Jag har en Register som räknar från 219 ner till noll, ett steg varje interruppt. En sån här nedräkning tar alltså ca 114.82 sekunder.
Sedan har jag ett register som räknar ner från 250 till noll. Ett steg för varje 114.82sec
Detta innebär att när detta register är på noll har gått har det gått 28705sekunder (ca 7.973timmar).
För de resterande 95sekunderna har jag då en räknare som räknar ner 181 interrupt. Alltså ca 94,89sekunder.
Efter detta (8timmar) Växlas utgången på PORTA,0 från hög till låg eller vice versa.
Allt nollställs och börjar om från början.
Så, nu ska jag sluta spamma med mina egna övningar.
MVH Peter
Jag vill UNDERSTRYKA att jag gjort detta för min egen skull. Jag tycker att det är kul att testa nya saker. Jag hade tex aldrig räknat på så höga tal (8timmar) och jag hade aldrig använt TMR1.
Som jag har räknat funkar detta och precisionen (den teoretiska, i simulatorn) borde var under en sekund fel.
MEN jag använder dock den interna klockan på 4MHz så den faktiska precisionen är inte lika hög.
PICen är en 16f690 (för att jag hade en egen "grundkod" till den)
Som koden är skriven här ligger reläet på PORTA bit O. (PORTA,0)
Det är juh dock skrivet i Assembler.
Relääet växlar var 8e timma.
Som sagt detta är inte tänkt som "här har du den perfekta lösningen". Det är säkert långt ifrån. Men jag tyckte att det var kul att testa.
MVH Peter F
;**********************************************************************
; This file is a basic code template for object module code *
; generation on the PIC16F690. This file contains the *
; basic code building blocks to build upon. *
; *
; Refer to the MPASM User's Guide for additional information on *
; features of the assembler and linker (Document DS33014). *
; *
; Refer to the respective PIC data sheet for additional *
; information on the instruction set. *
; *
; *
; Filename: xxx.asm *
; Date: *
; File Version: *
; *
; Author: *
; Company: *
; *
; *
; *
; Files required: P16F690.INC *
; *
; *
; *
; *
; Notes: *
; *
; *
; *
; *
list p=16F690 ; list directive to define processor
#include <p16F690.inc> ; processor specific variable definitions
errorlevel -302 ; suppress message 302 from list file
__CONFIG _CP_OFF & _CPD_OFF & _BOR_OFF & _MCLRE_ON & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _FCMEN_OFF & _IESO_OFF
; '__CONFIG' directive is used to embed configuration word within .asm file.
; The lables following the directive are located in the respective .inc file.
; See data sheet for additional information on configuration word settings.
#define relayPort PORTA
#define relayBit 0
;***** VARIABLE DEFINITIONS (examples)
d1_value EQU .219 ;
d2_value EQU .250 ;
d3_value EQU .181 ;
; example of using Shared Uninitialized Data Section
INT_VAR UDATA_SHR
w_temp RES 1 ; variable used for context saving
status_temp RES 1 ; variable used for context saving
pclath_temp RES 1 ; variable used for context saving
udata 0x20 ;Minnesbanker som används i koden
d1 res 1 ;Tilläggs räknare till TMR0 för att öka tiden
d2 res 1 ;Råvärdet för sec, min hour dagar, 2 siffror
d3 res 1
setting res 1 ;För att ställa in vilket läge counten är min,hour eller dagar.
shadow res 1
t1 res 1
w2 res 1
debug res 1
RESET_VECTOR CODE 0x0000 ; processor reset vector
goto start ; go to beginning of program
INT_VECTOR CODE 0x0004 ; interrupt vector location
INTERRUPT
movwf w_temp ; save off current W register contents
movf STATUS,w ; move status register into W register
movwf status_temp ; save off contents of STATUS register
movf PCLATH,w ; move pclath register into W register
movwf pclath_temp ; save off contents of PCLATH register
; isr code can go here or be located as a call subroutine elsewhere
BCF PIR1, TMR1IF ;Nolla TMR1s interrupt flagga
BTFSC setting,0 ;Kolla om vi ska gå till sista räknaren
goto slutraknare
DECFSZ d1 ;Räkna ner TMR1 tillägsräknare, kolla om den är noll
GOTO endIsr ;NEJ, fortsätt räkna
movlw d1_value ;JA, Återställ d1 Tillägsräknare
movwf d1
DECFSZ d2 ;Räkna ner TMR1 tillägsräknare, kolla om den är noll
GOTO endIsr ;NEJ, fortsätt räkna
movlw d2_value ;JA, Återställ d2 Tillägsräknare
movwf d2
BSF setting,0
slutraknare
DECFSZ d3
goto endIsr
movlw d3_value ;JA, Återställ d1 Tillägsräknare
movwf d3
CLRF setting
CLRF shadow
BSF shadow,relayBit
MOVFW shadow
XORWF relayPort, f
endIsr
movf pclath_temp,w ; retrieve copy of PCLATH register
movwf PCLATH ; restore pre-isr PCLATH register contents
movf status_temp,w ; retrieve copy of STATUS register
movwf STATUS ; restore pre-isr STATUS register contents
swapf w_temp,f
swapf w_temp,w ; restore pre-isr W register contents
retfie ; return from interrupt
MAIN_PROG CODE
start
; remaining code goes here
BANKSEL PORTA ;Init Port A & B & C
CLRF PORTA
BANKSEL PORTB
CLRF PORTB
BANKSEL PORTC
CLRF PORTC
BANKSEL ANSEL
CLRF ANSEL ;digital I/O
BANKSEL ANSELH
CLRF ANSELH ;digital I/O
BANKSEL TRISA
MOVLW b'00000000' ;Set RA<0-7> as Outputs
MOVWF TRISA
BANKSEL TRISB
MOVLW b'00000000' ;Set RB<0-7> as Outputs
MOVWF TRISB
BANKSEL TRISC
MOVLW b'00000000' ;Set RC Outputs and Inputs
MOVWF TRISC
BCF STATUS,RP0 ;Bank 0
CLRWDT ;Clear WDT and prescaler
MOVLW b'00110001' ;TMR1 on prescaler settings
MOVWF T1CON
BANKSEL PIE1
BSF PIE1,0 ;TMR1 interrupt enabled
BANKSEL INTCON
MOVLW b'11000000' ;Global interrupt and TMR0 interrupt enabled
MOVWF INTCON
movlw d1_value ;Ladda TMR0s extraräknare med förbestämt värde,
movwf d1 ;definieras i början av koden.
movlw d2_value ;Ladda TMR0s extraräknare med förbestämt värde,
movwf d2 ;definieras i början av koden.
movlw d3_value ;Ladda TMR0s extraräknare med förbestämt värde,
movwf d3 ;definieras i början av koden.
movlw .1
movwf debug
CLRF setting
BSF relayPort, relayBit
MainLoop
goto MainLoop ; loop forever
; initialize eeprom locations
EE CODE 0x2100
DE 0x00, 0x01, 0x02, 0x03
END ; directive 'end of program'
EDIT: Så här är allt uträknat.
Interrupt sker var 524.288MilliSec.
Jag har en Register som räknar från 219 ner till noll, ett steg varje interruppt. En sån här nedräkning tar alltså ca 114.82 sekunder.
Sedan har jag ett register som räknar ner från 250 till noll. Ett steg för varje 114.82sec
Detta innebär att när detta register är på noll har gått har det gått 28705sekunder (ca 7.973timmar).
För de resterande 95sekunderna har jag då en räknare som räknar ner 181 interrupt. Alltså ca 94,89sekunder.
Efter detta (8timmar) Växlas utgången på PORTA,0 från hög till låg eller vice versa.
Allt nollställs och börjar om från början.
Så, nu ska jag sluta spamma med mina egna övningar.

MVH Peter
Tack för alla bra förklaringar. jag inser mer och mer att detta är nog ngt som jag inte klarar mig utan.