PIC 16F84a Och PIC 12C508a
PIC 16F84a Och PIC 12C508a
Detta är en vild gissning och jag tror att det är helt omöjligt att lösa men min fråga följer, finns det någon möjlighet att använda sig av en PIC 16F84a och programera den med en .hex fil som egentligen är gjort för en PIC 12C508 och sen plocka ut samma signaler från 16F84a?
självklart så stämmer det ju inte på pin men är det möjligt?
Tack på förhand
självklart så stämmer det ju inte på pin men är det möjligt?
Tack på förhand
Ett annat förslag är att prova med en av de nya flash baserade varianterna av de gamla 12C-processorerna, som t.ex 12F508 (notera likheten i namnet
). F-processorn är nog lättare att hitta en passande programmerare till. Är det en "one-off" så kanske du kan hitta någon här på forumet som skulle kunna "flasha" den till dig...
Vad är det igentligen du försöker göra ???

Vad är det igentligen du försöker göra ???
Jag har försökt att hitta en billig och bra programerare till 12c508a men har inte lyckas hittat nån bra.
om allt funkar som det ska så ska jag bara programera en PIC så därför vill jag inte lägga ner för mycket pengar på en programerare.
detta är en HEX fil som är skapad av SuperChip 3 HexGen
och det ska vara till för att chippa en Jerrold dekoder.
och anvisningarna jag har är för en 12c508 men jag har en programerare till 16f84 så tänkte om det gick smidigt så skulle jag göra på det sättet i stället för att leta efter en billig programerare.
om allt funkar som det ska så ska jag bara programera en PIC så därför vill jag inte lägga ner för mycket pengar på en programerare.
detta är en HEX fil som är skapad av SuperChip 3 HexGen
och det ska vara till för att chippa en Jerrold dekoder.
och anvisningarna jag har är för en 12c508 men jag har en programerare till 16f84 så tänkte om det gick smidigt så skulle jag göra på det sättet i stället för att leta efter en billig programerare.
Nu lyckades jag lura programet som skapar .hex filen så nu har jag nog fått tag i själva käll-koden,
men den säger inte mig mycket förutom att den är väldigt lång.
jag har programet Mpasmwin det är samma program som HexGen 3 använder, jag kan i det programet välja till vilken PIC jag vill använda men tyvärr så kommer det upp error när jag försöker assembla käll-koden.
Jag vet ju inte vilka inställningar man ska använda i Mpasmwin
tex
Radix, Hex Output, Macro Expansion,
Men som sagt, man kanske måste ändra massa grejer i källkoden för att kunna använda den till 16f84
men den säger inte mig mycket förutom att den är väldigt lång.
jag har programet Mpasmwin det är samma program som HexGen 3 använder, jag kan i det programet välja till vilken PIC jag vill använda men tyvärr så kommer det upp error när jag försöker assembla käll-koden.
Jag vet ju inte vilka inställningar man ska använda i Mpasmwin
tex
Radix, Hex Output, Macro Expansion,
Men som sagt, man kanske måste ändra massa grejer i källkoden för att kunna använda den till 16f84