Spånsug?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Spånsug?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har tänkt bygga en dammsko till fräsen, och har då funderat på vad jag ska använda för att suga, en vanlig dammsugare är inte så rolig då man inte gärna pröjsar för dyra påsar som ständigt fylls med spån och de klarar inget vatten (tänker på mindre mängder kylarvätska).

Så idag kom ett reklamblad ifrån Jula, extrapris på en 1100W spånsug 899kr vilket vid första tanke lät bra. Sen kollade jag biltema mm. och hittade tex. Våt- och torrdammsugare 599kr på Biltema. När jag först läste 1200W lät det ju ännu bättre. Lite mindre behållare men helt OK.

Sen när jag läste mer i detalj såg jag att Biltema-dammsugaren har ett luftflöde på bara 1500l/min emot Jula-spånsugens hela 3180l/min! Är det några siffror här som inte stämmer, eller hur fasen kommer det sig att spånsugen kan ha SÅ pass mycket högre luftflöde, trots lite mindre motoreffekt?
För det kan väl ändå inte vara sugeffekten som anges på spånsugen..?

Någon som vet ungefär hur känslig en sådan spånsug är för vatten/fukt, är det farligt att suga upp fuktiga plastspånor tex.?
Hur hög sugförmåga kan krävas för att suga upp en hygglig mängd spån?

Tips på andra vettiga sugar till bra priser?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Spånsug?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skall bli intressant att se vad luftflöde har för verkan. Jag köpte en mindre maskin på NetOnNet, men den bullrar kraftigt, så jag satte en Nexa fjärr direkt på handtaget.Skönt att få upp (undan) skiten direkt.
remne

Inlägg av remne »

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161937725 köpte jag till min cncfräs. Fungerar utmärkt. Jag suger allt med den (blött som torrt).. och hittills fungerar den :-). Det som är bra med denna är att man kan köpa en till slang och montera (eller flytta befintliga) till utblåset. Jag har en slang för sug och en för blås, som båda sitter vid spindeln.. ~= kylning + sug samtidigt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Biltemadammsugaren har fått dålig kritik på nätet. Sök på nätet och kolla bland annat trådar på byggahus.se.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Skall man suga mest trädamm så är en sådan här modell att rekommendera: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=180, farsan har en liknande kopplad till cirkelsågen, planhyveln och bandsågen hemma i källaren.
Vet däremot inte om den tycker om T-röd, men t-röden borde dunsta ganska fort :)

/// Marcus
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skulle gissa att skillnaden i hur många liter de suger per minut avgörs av slangens längd och diameter.

Satsa på en ordentligt dammsugare. Så många liter/min som möjligt. Helst liknande den som ovanskrivande rekommenderar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

remne: Den såg ju rätt vettig ut. Hur mycket utav spånorna lyckas den suga upp?

Gunne: Ah, då vet jag att jag ska låta bli den :P

lond: En sådan fungerar säkert utmärkt, dock är den utanför både min budget och storleksklass :lol:
Mitt fräsrum är litet, typ 2,5*2,5m eller så, och där ska få plats annat också...

Skiljer ju lite i sugkapacitet dock. Den lilla på Jula fixar 191 m3/h och den du länkade tar 1000 m3/h :mrgreen:

Agwan: Då låter jula-spånsugen som det rätta alternativet alltså?
I klass med den lond länkade finns inte en chans att jag har plats med varken fysiskt eller ekonomiskt, tyvärr får man väl säga. Dock känns det klart lite dumt att köpa sug för nästan lika mycket pengar som min fräs kostade att bygga :D
Så Julas känns som en lagom budget/storlekskompromiss då.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Den som Lond länkade till måste vara mycket bättre byggd, med tanke på att den endast förbrukar 550w :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Så är det säkert. Jula har en liknande, http://www.jula.se/spansug-dc12-550-w-232008 den tar också bara 550W och har ännu högre sugkapacitet.. :P
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Måste vara påsen :>
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag får lura i föräldrarna (som betalar elen) att betala mellanskillnaden för en sådan sug, för att de kommer tjäna igen det på lägre energiförbrukning! :twisted:

Edit: Det skulle bara krävas 1200 timmars sugning (räknat på ett kilowattpris på en krona), sen kommer vinsten!
Senast redigerad av Klas-Kenny 21 november 2011, 20:15:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Bra taktik :idea: :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jo, det är klart att påsens storlek spelar stor roll i mängden luft/W.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag skulle skaffa en cyklon-avskiljare, och en tyst dammsugare, billiga dammsugare låter mer än dom suger.

http://www.sorotec.de/shop/index.php/ca ... y-297.html
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^Därför har man den i ett annat rum ;)
Skriv svar