Gecko 320x ger felkod vid en specifik hastighet.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasT

Gecko 320x ger felkod vid en specifik hastighet.

Inlägg av AndreasT »

Hejsan!

Mitt namn är Andreas och är ny här. Jag håller just nu på med att kovertera en zx45 till cnc.
I takt med att den mekaniska biten börjar bli klar håller jag på med styrelektroniken. Min konfiguration av fräsen är:

Keling 850oz/inc servomotorer http://www.kelinginc.net/KL34-170-90.pdf, max 4200rpm.
Antek 1000w PSU, 70V 14A https://www.antekinc.com/pdf/PS-10N70R.pdf
AMT 102V encoder http://www.amtencoder.com/LinkClick.asp ... &tabid=215
Gecko 320x http://www.geckodrive.com/g320x-p-28.html
PMDX 126 BOB, http://www.pmdx.com/PMDX-126
Smoothstepper

Dett är monterat i ett gammal miditower chassi. Använder datakabel (Se här) för encoder och step/dir signaler. Skärmen är kopplade i ena ändan till central jord som även är kopplad till jord på PSU samt jorden på inkommande AC.

Mitt problem är att vid en viss hastighet så ser jag att gecko 320x signalerar att encodern först är utom 2 counts intervallet och vid ytterligare få rpm så är den utanför following error (256-2048 counts) och strax därefter så lyser den röda dioden (fault) och motorn tvärstannar. Detta har jag provat för varje motor, encoder och 320x och samma fel oavsett individ. Har även provat med aktivera HEDS switchen, ändrad following error från 256 till 2048 counts, provat med 250 CPR upp till 2000CPR på encoder men med samma resultat. Har provat koppla loss allt utom 1 enda enhet. Provat med och utan skärm ansluten. Provat allt från 32kHz till 4Mhz i smoothsteppern. Provat med annan dator, samt annan USB sladd till SS. Inget av detta har givet något resultat. Har provat med massviss av olika PID inställningar på 320x men detta påverkar minimalt.

För att specifiera felet så är det (med förutsättningar 5mm stigning på kulskruv 2:1 i remhjul utväxling samt med 1000CPR encoder val, samt med minista möjliga acceleration 25mm/s^2)

- Joggar jag frammåt i Mach 3, så kommer jag upp i en matning på 7050mm/min (+-20mm/min) vilket med ovanstående inställningar motsvara 2820rpm. Vid denna hastighet mäter jag 56V äver motorn (matningen till Gecko 320x mäter 67,7V). Strömförbrukningen är då 0.15A (vid 6950mm/min är den 0.55A och går neråt).
Motorkonstanten är 18.75V så teoretiskt borde den klara 3610rpm?

- Om jag däremot går bakåt (DIR = Hög) så klara den bara 5980 mm/min (+/ - 20mm/min) vilket motsvara 2392rpm. Spänningen är då 47V. Att den klarar lägre hastighet när DIR är hög är underligt? Dessa hastigheter är provade som sagt med minsta möjliga acceleration och man ser hur den gröna lampan på geckon blinkar till och helt plötsligt tänds den gula varnings lampan och strax därefter felar den.

Så någon som har några förslag eller ideer vad som kan vara problemet. Har varit i kontakt med Gecko men är dålig respons därifrån.
H.O

Re: Gecko 320x ger felkod vid en specifik hastighet.

Inlägg av H.O »

Hej Andreas,
Har du någon möjlighet att mäta det faktiska varvtalet på motorn? Jag tänkte om du kör en motor direkt på nätdelen och ser vad du får för varvtal då, åt respektrive håll. Det kan ju vara nått knas med motorn. Kol-hållare som sitter "offset" kan t.ex ge upphov till olika hastighet i de båda riktningarna.

I ditt PM tidigare så fick jag intrycket att den hastighet motorn nådde innan drivaren gick i fault-läge ändrade sig med upplösningen på enkodern men om jag läser ditt inlägg nu så tolkar jag det som att upplösningen inte spelar någon roll utan du når upp till ~2800rpm oavsett upplösning. Kan du förtydliga?

Är det alltid vid samma faktiska motorhastighet (~2800rpm) den ballar ur oavsett upplösning på enkodern eller är det alltid vid samma faktiska steg-frekvens den ballar ur?

En sak jag inte tänkte på tidigare, som KAN vara fallet här, beroende på vilket av ovanstående som är korrekt är följande: Smoothsteppern har en 50/50 dutycycle medan Mach3 via LPT-porten har betydligt smalare pulser. Mitt C11-BOB-kort från CNC4PC "sträckte ut" pulserna vilket var ypperligt med LPT-porten men med en SS så gick det bara upp till en viss gräns sen "flöt de ihop" fullständigt och utgången var konstant hög. Jag var tvungen att modifiera kortet för att det skulle funka med Smoothsteppern.

Nu har jag ingen aning om hur PMDX126 funkar men det är EN möjlig orsak.

Du har inte T-limit (strömbegränsningen) i min-läge eller nått sånt?

/Henrik.

EDIT: Njae, PMDX126 verkar ju var gjort för Smoothsteppern så det kan ju knappast vara fallet, värt att kolla dock!
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

Hej!

Angiven hastighet är beräknad utifrån matningen från mach 3, har ingen mätutrustning (beställd) för att direkt mäta varvtalet just nu tyvärr. Men verkar realistika varvtal och man hör verkligen skillnad mellan dom olika hållen i hastighet.

Ja det spelar ingen roll vilka enkoder upplösning jag använder det bryter alltid runt 2800rpm, tyvärr gav jag dig fel info i mitt PM för jag gjorde testet sent och glömde ändra antal steg/varv i mach 3. Som sagt har testat 250, 500, 1000, 2048cpr utan nån skillnad. Den stannar alltid runt 2800rpm med valda inställningar.

Det jag märker är att tuna PID parametrarna eller aktivera HEDS på enkodern kan öka varvtalet säg 25rpm men inte mer. Nej T-limit har jag testat är int i min läge, har testat med allt från max till min utan skillnad. Tyrvärr har jag inget oscilloskop men skulle behöva ett för att se hur signalerna ser ut.

Ang PMDX 126 så skall det vara gjort för SS som du nämner och det skall klara av 500kHz utdata.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, då tror jag vi kan utesluta problem med "enkoder-sidan" av systemet eftersom frekvensen inte spelar någon roll.

Det låter faktiskt som att det är nått med motorn, fel modell med annan Kv eller nått. Å andra sidan, 55V/18.75*1000=2933rpm vilket inte är jättelångt ifrån de 2800 du "mäter" med lite I*R förluster så är det nog rätt nära.

Det är lite konstigt att du inte får ut mer än ~55V med 70V matning, jag tycker du borde få ut åtminstånde 60V men det KAN vara så att instrumentet inte visar rätt pga PWM vågformen. Därför vore det ytterst intressant att se hur fort motorn verkligen snurrar om man matar den med "ren" 70VDC eller vad som helst egentligen bara för att se om den angivna Kv på 18.75V/1000rpm stämmer.

Att de går olika fort åt ena o andra hållet vore också bra att testa utan inblandning av Mach3, SS, BOB och G320X. Det kan som sagt vara feljusterade kol.

/Henrik.

EDIT: Vad har du för multimeter? Kan den mäta dutycycle? I så fall kan du ju mäta utgången från break-out-kortet och se om den håller 50%. Det är dock inte säkert att multimetern fixar frekvensen, det borde stå i dess manual. Ett oscilloskop vore guld värt i detta läge.
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

Hej, tackar för ditt svar.

Köpte motorerna direkt från Keling Inc och står på etiketterna att det är samma som i databladet. Borde det inte gå att få ut 67V till motererna när drivstegen matas med 67.7V då? Har beställt hem en tachometer men tar en tid innan den är hemma tyvärr. Skall göra ett test med att direkt mata dem med 70V men det får bli en annan dag.

Har en claes ohlsson multimeter och kan inte mäta dutycycle tyvärr http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164028561
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, du får inte ut "full" spänning till motorn. Det är pga det sätt som G320X funkar internt och är helt normalt. Jag plockade just fram en G320X och mätte, den modulerar ~7-93% vilket betyder att när du matar med 67V så kan du max få ut 67*0,93=62.5V, sen försvinner det lite till över MOSFETarna och sensemotstånden, hur mycket det är beror på hur mycket ström motorn drar men det är relativt lite, i synnerhet med obelastad motor.

Jag är som sagt förvånad att du inte får ut mer än 55V men det kan som sagt bero på att instrumentet inte visar helt korrekt.

Gör så här, koppla bort motorns två trådar från G320X men lämna enkodern ansluten. Starta upp och mät utspänningen mellan terminal 3 och 4. Snurra försiktigt på motoraxeln, ett par grader, först åt ena hållet och anteckna spänningen, sen "förbi noll" och ett par grader åt andra hållet, anteckna spänningen.

Var väldigt försiktig så du inte kortsluter utången!

Vad får du, +/-55V eller närmare +/-62V?

/Henrik.
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

Hejsan!

Gjorde som du sade:
Fick följande resultat:
+57 V / - 47 V

Detta är ju väldigt nära där motorn som sagt bryter?

Edit/: Samma sak på alla 3 drivstegen
H.O

Inlägg av H.O »

Och, 57V är ju lite lågt men 47V! Det borde åtminstånde vara SAMMA oavsett om instrumentet inte visar exakt rätt värde (vilket vi inte vet). Testa en gång till och vrid axeln lite längre åt respektive håll. Får du inte samma så måste det vara nått galet med dina drivare.....3st....(?)

Men OK, då vet i alla fall med ganska stor säkerhet att anledningen till att de går i fault-läge är att motorn inte får tillräckligt med spänning så den KAN helt enkelt inte "hänga med".

Mina G320X är rätt gamla, manualen jag har i .pdf stämmer INTE ALLS med nuvarande version online med avsende på DIP-switcharna och en del annat. Vet du att du har en revision som matchar den dokumentation du har?

Du behöver verkligen få tag på Geckodrive och förklara ovanstående test och resultat. Om de inte svarar på mail prova deras Yahoo-grupp eller, om du har möjlighet, ring dom.
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

Hej!

Ja nu har jag skickat ett mail till Geckodrive och beskrivet mitt fel, för alla tre drivstegen
Känns skönt att veta felet, så tusen tack för hjälpen.
Har testat att vrida precis innan den felar flera gånger och får samma resultat varje gång men det är en diff på 10V varje gång sedan så är absolutvärden inte så exakta kanske.

Ingen anning om vilken revision men köpte dessa ganska nyligen, är blå kåpa med vit text.

Edit/ Har Rev11 efter kollat på kretskortet
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, får du inget svar så testa med deras Yahoo-grupp, Mariss postade där för bara nån timme sedan.

Jag har alltid "gått i god" för Geckodrives support men på senare tid har det poppat upp ett antal som säger sig inte fått svar på mail etc så jag börjar omvärdera.... Hör du inget testa user-group'en.

Lycka till, meddela när du hör nått!
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

3 mail och 1 inlägg på yahoogroup senare har jag inte fått nåt svar överhuvudtaget.
Ingen vidare support...
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har inte haft några problem själv men jag börjar verkligen omvärdera min åsikt beträffande deras support nu. Många tycks dock tro att Geckodrive är en liten garagefirma inriktad på hemma-CNC'are men det är rätt långt från sanningen. Support för sina kunder ska man ju dock ha oavsett storlek...

Prova att ringa - om du orkar, annars stå på dig på Yahoo-gruppen, nån lösning måste ju komma fram annars är det ju skräp du betalat för.... lider med dig.
H.O

Inlägg av H.O »

Hur har det gått? Har du skickat tillbaka dom service/reklamation eller slängde du dom i sopen?
AndreasT

Inlägg av AndreasT »

Mailade dom fick inget svar (åter igen).
Tröttnade och använde dom som dom är för ville koma igång med cnc-kovertering.

Hastigheten kan jag leva med, men oavsett tuning på 320x så brummar det från servona vid stillastående (dithering) när jag drar upp gain det lilla minsta från min-läget, som upplevs riktigt störandes. På gamla 320 (ej x) så fanns det tydligen anti-dithering som inte finns nu längre.

Överväger att byta ut dom i framtiden :(.
Skriv svar