Fräsning av gripbackshuvud
Fräsning av gripbackshuvud
Jag har fått förfrågan på att fräsa gripbackshuvuden, en storlek mindre än de jag kört tidigare.
Denna gång är materialet inte SS2541, utan vanligt S355JR.
Den stora modellen lyckades jag köra i två uppsättningar. Dvs med en 2-palettsmaskin kan man stoppa i råmaterial och få ut en färdig detalj, gradad ock klar.
Det vore önskvärt om det gick även med dessa. Tyvärr är det lite fler sneda kanaler som ställer till det.
Även fixturerna till de stora detaljerna vore önskvärt att kunna använda.
Det hade varit kul med lite synpunkter på hur man skulle kunna köra denna i enbart två tempon.
Denna gång är materialet inte SS2541, utan vanligt S355JR.
Den stora modellen lyckades jag köra i två uppsättningar. Dvs med en 2-palettsmaskin kan man stoppa i råmaterial och få ut en färdig detalj, gradad ock klar.
Det vore önskvärt om det gick även med dessa. Tyvärr är det lite fler sneda kanaler som ställer till det.
Även fixturerna till de stora detaljerna vore önskvärt att kunna använda.
Det hade varit kul med lite synpunkter på hur man skulle kunna köra denna i enbart två tempon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fräsning av gripbackshuvud
Har du något att utgå ifrån eller ska allt göras från ett solitt block?
Kan du inte lägga upp en bild på maskinen du kör i samt fixturen du tänkte använda? Hur ser operationsföljden ut på den andra varianten? Vad kör du med för verktyg?
Jag gillar "NOGGRANT PARALLELLA HÅL", väldefinierat och bra.
Jag gillar "NOGGRANT PARALLELLA HÅL", väldefinierat och bra.
Eson:
Allt körs ur massiv rundstång.
Här är några 3D-bilder på riggningen av de stora husen jag körde tidigare.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=44790
Jag vill försöka köra dessa mindre hus med samma strategi, och helst samma fixturer också.
Tempo-1 obearbetat. Tempo-1 färdigbearbetat, enbart bearbetning av de två motstående sidorna. Tempo-2 obearbetat. Jag styr upp detaljen med hylsor i de borrade hålen. Tempo-2 färdigbearbetat, här kommer jag åt alla fyra sidorna, samt de två 68° kanalerna. Här är grovritning på fräsmaskinen.
Allt körs ur massiv rundstång.
Här är några 3D-bilder på riggningen av de stora husen jag körde tidigare.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=44790
Jag vill försöka köra dessa mindre hus med samma strategi, och helst samma fixturer också.
Tempo-1 obearbetat. Tempo-1 färdigbearbetat, enbart bearbetning av de två motstående sidorna. Tempo-2 obearbetat. Jag styr upp detaljen med hylsor i de borrade hålen. Tempo-2 färdigbearbetat, här kommer jag åt alla fyra sidorna, samt de två 68° kanalerna. Här är grovritning på fräsmaskinen.
Om du tillverkar spännjärn av plattjärn som du placerar nära ändarna på stången kan du förse dessa med frigång/'fönster' för att köra de andra kanalerna i T01.
Jag förstod inte hur du menade med spännjärnen?
Hursomhelst, nu har jag ritat om till lilla modellen.
Jag fick ta lite smalare V-block för att rundstången inte ska bottna. Jag vart inte riktigt nöjd ändå.
Jag tycker nästan det ser ut som att man skulle kunna köra 45°-kanalerna utan att det tar i. Jag får ta en titt på verktygshållaren med ø20mm fräsen.
Undrar hur går att passera denna kanal med ø25mm borren senare i T2?
Hursomhelst, nu har jag ritat om till lilla modellen.
Jag fick ta lite smalare V-block för att rundstången inte ska bottna. Jag vart inte riktigt nöjd ändå.
Jag tycker nästan det ser ut som att man skulle kunna köra 45°-kanalerna utan att det tar i. Jag får ta en titt på verktygshållaren med ø20mm fräsen.
Undrar hur går att passera denna kanal med ø25mm borren senare i T2?
Tanken var nått i stil med nedanstående... så slipper du så stora utstick och eventuella kollisioner. Fast du kanske kommer åt som det är.
Vad borrar du med? Tror du det blir problem att borra in i det tvärgående hålet?

Vad borrar du med? Tror du det blir problem att borra in i det tvärgående hålet?

Senast redigerad av cypher 20 november 2011, 00:46:55, redigerad totalt 3 gånger.
Vad är anledningen till att jobbet körs ur rundstång och inte block med ungefär slutdimensioner?
Ibland är det svårt/dyrt att få tag i material i annat än runt, eller så gillar Säter att göra spån. Jag vill tro att det är det senare, vad ska man annars ha horisontella monstermaskiner till. 

Cypher, trots din bild tog det en stund innan det klarnade.
Plattjärnet ersätter alltså dragstången?
Jag räknar med att borra med Seco CrownLock. Man får väl dra ner matningen när man passerar kanalen.
Den stora modellen är SS2541, och där blir materialet väldigt dyrt om ska ha fyrkantiga block.
De här små är av vanligt blötjärn, så här är det hugget som stucket.
Möjligtvis kan det vara en fördel att rundstång finns att tillgå i skärbarhetsförbättrad legering.
Och nej, jag är inte intresserad av att tillverka spån.
Horisonatalare gillar jag, men den här är faktiskt inte speciellt stor. Palettstorlek 500x500mm.
Ja ja, jag ska rita upp verktygshållarna som är aktuella för snedkanalen, då ser man om det går fritt.
Ev. funderar jag på att palla upp biten lite på fixturen i T2. Fixturen är ju bredare än färdimått på detaljen.

Plattjärnet ersätter alltså dragstången?
Jag räknar med att borra med Seco CrownLock. Man får väl dra ner matningen när man passerar kanalen.
Den stora modellen är SS2541, och där blir materialet väldigt dyrt om ska ha fyrkantiga block.
De här små är av vanligt blötjärn, så här är det hugget som stucket.
Möjligtvis kan det vara en fördel att rundstång finns att tillgå i skärbarhetsförbättrad legering.
Och nej, jag är inte intresserad av att tillverka spån.
Horisonatalare gillar jag, men den här är faktiskt inte speciellt stor. Palettstorlek 500x500mm.
Ja ja, jag ska rita upp verktygshållarna som är aktuella för snedkanalen, då ser man om det går fritt.
Ev. funderar jag på att palla upp biten lite på fixturen i T2. Fixturen är ju bredare än färdimått på detaljen.
Spännjärnen ser så klena ut.. Hur blir det med vibrationer? Jag kan inte fräsa så jag menar inte att du gör något fel.
Ritat en vanlig ER40 med pinnfräs ø20 utstick 50mm.
Det verkar gå fritt. Det mest kritiska verkar vara utsticket på själva pinnfräsen. Jag brukar centrumborra och fasa med en Minimaster. Jag ska rita upp den också, och hoppas det går fritt.
Eson, tycker du spännjärnet ser klent ut?
Dragstängerna är 2st M16. Dragna allt man orkar.
Spännjärnet i sig har oftast ingen stabiliserande verkan, det åstadkommer bara spännkraften neråt.
Eller är det något annat i riggningen du tycker ser vekt ut?
Det verkar gå fritt. Det mest kritiska verkar vara utsticket på själva pinnfräsen. Jag brukar centrumborra och fasa med en Minimaster. Jag ska rita upp den också, och hoppas det går fritt.
Eson, tycker du spännjärnet ser klent ut?
Dragstängerna är 2st M16. Dragna allt man orkar.
Spännjärnet i sig har oftast ingen stabiliserande verkan, det åstadkommer bara spännkraften neråt.
Eller är det något annat i riggningen du tycker ser vekt ut?
M64x6 är manligt att spänna fast med, man måste nog ha en lite större maskin för att utnyttja dom till fullo...
Ska till mycket kraft innan 2 st M16 ska ge med sig
Säter du har inga Domer S254 dom är 155mm långa 70mm skär yta eller är dom för korta med ?
Ska till mycket kraft innan 2 st M16 ska ge med sig
Säter du har inga Domer S254 dom är 155mm långa 70mm skär yta eller är dom för korta med ?
Nu har jag ritat in Minimastern också. Där anväder jag en kraftigare chuck än ER40.
Det ser ut att gå fritt. Även fasfräsningen för urtaget verkar gå fritt. Däremot blir det problem med V-blocken.
Ska se om hjälper att fasa av hörnen på dem.
De skulle även behöva flyttas ihop lite, så de hamnar innanför ändarna på detaljen.
GhostLT,
#du har inga Domer S254 dom är 155mm långa 70mm skär yta eller är dom för korta med#
Det här får du nog förklara lite bättre.
Det ser ut att gå fritt. Även fasfräsningen för urtaget verkar gå fritt. Däremot blir det problem med V-blocken.
Ska se om hjälper att fasa av hörnen på dem.
De skulle även behöva flyttas ihop lite, så de hamnar innanför ändarna på detaljen.
GhostLT,
#du har inga Domer S254 dom är 155mm långa 70mm skär yta eller är dom för korta med#
Det här får du nog förklara lite bättre.

pinfräsRitat en vanlig ER40 med pinnfräs ø20 utstick 50mm.
Det verkar gå fritt. Det mest kritiska verkar vara utsticket på själva pinnfräsen.
domers S254 dom är 155mm långa ø20 70mm fräs yta
dom är dom längsta jag har träffat på