Lämplig gas för gnistgap?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Lämplig gas för gnistgap?

Inlägg av blueint »

Om man konstruerar ett gnistgap, såsom här:
http://www.haefely.com/pdf/scientific/e1-42.pdf

Vad är lämplig gas att fylla den med?, eller duger vanlig 78% kväve / 21% syre ?
Detta då man vill förhindra överslag tills aktivering sker.

Aktivering sker tydligen med UV-ljus (lysdiod?).
xxargs

Re: Lämplig gas för gnistgap?

Inlägg av xxargs »

nu skummade jag bara - men alternativ till luft var SF6 och då skall man nog inte sticka in näsan i kammare både före och efter urladdningen om man vill behålla hälsan.

det jag sett på HV-laboratorie är att man låter stora laddade kulor sakta närma sig varandra tills en genombrott sker - att man har kulor med stor radie är för att få bort spetsverkan som annars kan starta urladdningen i förtid och med långsammare förlopp.

UV-ljus slår ut elektroner ur en metallyta och även joniserar luft om det är tillräcklig kortvågig UV-ljus (sådan som kommer från kvicksilverlampor och det lukta ozon om dessa) - en variant jag kan tänka mig är då att man har två HV-laddade kulor som är väldig nära att slå över och med UV-ljuset startar processen.

tveksamt om det går med UV-lysdioder - tror att man behöver hårdare UV och där ligger nog en elektronblixtrör i kvartsglas närmare till hands då man använde sådana till snabbraderare för Eprommar och dom kräver UV-ljus av den hårdare, ozonstinkande typen.
julnisse

Inlägg av julnisse »

SF6 = Svavel Hexa Flourid.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

SF6 låter som sådant man använder för att separera "heta saker" ;)
Jobbigt att hantera, liksom 10 bar, därav frågan.

Men om man omformulerar frågan till hur man åstadkommer en stigtid på max 10 ns för en spänning på iaf 18 kV. Duger IGBT ..?
Skriv svar