Bra prober?
Bra prober?
De är ju förbrukningsvara... Man skadar dem med kolven... kör över dem med stolshjulet.. Har ett par jag köpte av Peter här på forumet som funkat rätt bra, men börjar bli glappa och ett par Velleman som är.. ja Velleman (skräp).
Synpunkter på var man köper bra prober?
Synpunkter på var man köper bra prober?
Re: Bra prober?
Tektronix, ELFA (beror ju iofs vad du vill betala), men du sa bra prober, som sagt.
Beg på Ebay funkar lika bra, till lite lägre pris.
Beg på Ebay funkar lika bra, till lite lägre pris.
Drar mig för beg prober, de är ju förbrukningsvara som sagt var. Har dock en beg strömprob som är helt OK. Elfa 76-286-48 är ju rimligt prissatt.
Pomonas ser annars tillförlitliga ut:
http://www.pomonaelectronics.com/pdf/d6 ... 3_1_01.pdf
Pomonas ser annars tillförlitliga ut:
http://www.pomonaelectronics.com/pdf/d6 ... 3_1_01.pdf
Då hade jag hellre köpt denna 76-281-45 visserligen lite dyrare, men Tek är Tek trots allt.
Dessutom, beror det väl på vad du skall mäta och vilken bandbredd du behöver.
Vad jag skall mäta? Signaler 
Bandbredd 100mHz
Viktigast är att proberna funkar bra mekaniskt och inte glappar.
Edit: Borde ha köpt Tek-proberna då jag var i USA, 77$

Bandbredd 100mHz
Viktigast är att proberna funkar bra mekaniskt och inte glappar.
Edit: Borde ha köpt Tek-proberna då jag var i USA, 77$

-
100 milli Hertz torde du inte ha problem att mäta vilket som...
Skämt åsido, jag håller mig med billiga 350MHz 10:1 probar köpta på eBay i tio pack till smör och brödanvändning för typ 100:-/st. Behövs det bättre tar jag fram FET-probarna och BRA passiva probar men då gäller det att hålla ordning på saker och ting, en FET-prob är ju betydligt dyrare och mera svårersatt än eBay probarna...
Skämt åsido, jag håller mig med billiga 350MHz 10:1 probar köpta på eBay i tio pack till smör och brödanvändning för typ 100:-/st. Behövs det bättre tar jag fram FET-probarna och BRA passiva probar men då gäller det att hålla ordning på saker och ting, en FET-prob är ju betydligt dyrare och mera svårersatt än eBay probarna...
Sök på Ebay efter specifika modeller som du är intresserad av.
Jag köpte 4 st HP 10071A 150 MHz-probar i obruten originalförpackning för 250 kr/st inkl frakt förra året, från en nisse i England.
Jag hade nästan ångest över att bryta upp förpackningarna, de var som samlarobjekt.
Jag köpte 4 st HP 10071A 150 MHz-probar i obruten originalförpackning för 250 kr/st inkl frakt förra året, från en nisse i England.
Jag hade nästan ångest över att bryta upp förpackningarna, de var som samlarobjekt.